• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    Auditanne skrev 2023-10-07 01:33:02 följande:
    Många som nämnt Trocamust men själv är jag mer nyfiken på den nya musten från Apotekarnes med apelsinsmak. Har du testat den? Sockerfri är den också som en liten bonus. 

Provade den nya Polly med nån seg fyllning av juleskum häromdan. Smakade jordgubbe och var lite av en besvikelse. Jordgubb är mer av en sommarsmak tycker jag. Tranbär eller lingonarom hade passat bättre till säsongen.  
    Jag är också nyfiken på den nya julmusten med apelsinsmak.
    Ska testa den så fort jag hittar den. Glad
  • LFF
    RaYzLeR skrev 2023-10-07 01:54:54 följande:
    Jag får se vad pappa och hans fru bjuder på för julmust till jul. Jag dricker bara julmust på julafton. 🙂
    Du är ju galen! Must som är det bästa med hela julen (och påsken)! Flört Själv klarar jag ju inte av att hålla mig till principen "ingen must före 1 december" längre... 
  • Nandez
    molly50 skrev 2023-10-07 11:18:50 följande:
    Ja, samma härGlad
  • Auditanne
    molly50 skrev 2023-10-07 11:18:50 följande:
    Köpte själv en flaska på Hemköp idag. Ska testa denna must på måndag ihop med väninnan. Ger ett litet omdöme efteråt.

Den nya Lindorkulan med julsmaken blodapelsin var inget speciellt. Smakade som en krämigare variant av romerska bågar. Ingen märkvärd skillnad från vanlig apelsin.
  • molly50
    Auditanne skrev 2023-10-07 22:01:56 följande:
    Köpte själv en flaska på Hemköp idag. Ska testa denna must på måndag ihop med väninnan. Ger ett litet omdöme efteråt.

Den nya Lindorkulan med julsmaken blodapelsin var inget speciellt. Smakade som en krämigare variant av romerska bågar. Ingen märkvärd skillnad från vanlig apelsin.
    Ok. Ja,lämna gärna ett ömdöme sen när du har smakat den. Glad

Den kulan har jag nog inte ens sett. 
  • Auditanne
    molly50 skrev 2023-10-08 12:14:09 följande:
    Ok. Ja,lämna gärna ett ömdöme sen när du har smakat den. Glad

Den kulan har jag nog inte ens sett. 
    Både jag och väninnan tyckte att apelsinmusten smakade mest som vanlig must. Kanske en liten hint av apelsin där nånstans. Tyckte den doftade mer citrus än vad den smakade. 3/5 och släckte vår törst för stunden.

Lindor säljer chokladkulor i lösvikt och jag skulle rekommendera att testa nya smaker ur just det sortimentet där det räcker med att köpa en enda kula. Utifall man inte skulle gilla den nya smaken då.

Annars brukar jag köpa mina Lindor i en större chokladbit istället för kulor i lösvikt. Har märkt att de höjt priset på de sistnämnda där man numera får ge över 30 kr för en 5-6 chokladkulor. Lite väl dyrt kan jag känna.

De allra bästa pralinerna är de man gör själv. Blir billigare också, beroende på de ingredienser man väljer ut då förstås. Älskar mina vita julpraliner med färsk björnbärsfyllning Tomte Björnbär är ett underskattat bär.
  • molly50
    Auditanne skrev 2023-10-09 23:30:11 följande:
    Både jag och väninnan tyckte att apelsinmusten smakade mest som vanlig must. Kanske en liten hint av apelsin där nånstans. Tyckte den doftade mer citrus än vad den smakade. 3/5 och släckte vår törst för stunden.

Lindor säljer chokladkulor i lösvikt och jag skulle rekommendera att testa nya smaker ur just det sortimentet där det räcker med att köpa en enda kula. Utifall man inte skulle gilla den nya smaken då.

Annars brukar jag köpa mina Lindor i en större chokladbit istället för kulor i lösvikt. Har märkt att de höjt priset på de sistnämnda där man numera får ge över 30 kr för en 5-6 chokladkulor. Lite väl dyrt kan jag känna.

De allra bästa pralinerna är de man gör själv. Blir billigare också, beroende på de ingredienser man väljer ut då förstås. Älskar mina vita julpraliner med färsk björnbärsfyllning Tomte Björnbär är ett underskattat bär.
    Ok. ja,man kanske ska testa ändå då. 

Ja,ska man bara smaka så är det väl bättre att köpa det i lösvikt.
    Över 30 kr för en påse med 5-6 kulor lät lite väl mycket. 

Det lät intressant med de vita julpralinerna. Har du något recept på det du vill dela med dig av? Glad
  • Nandez
    Auditanne skrev 2023-10-09 23:30:11 följande:

Okej, trodde att den skulle smaka mera apelsin

Oj, det låter dyrt för några få kulor
  • Auditanne
    Nandez skrev 2023-10-10 19:07:23 följande:
    Okej, trodde att den skulle smaka mera apelsin

Oj, det låter dyrt för några få kulor
    Ja, och priserna ska ju höjas och höjas återigen i dessa tider. Rekommenderar att köpa en chokladbit istället. Lindor har både små och större sådana där priserna ligger mellan 12-24 kr. Får man iallafall lite mer choklad för pengarna. 

Apelsinmusten var inget särskilt. Har hört detsamma om Trocaderomusten. Går lika bra med vanlig must, ingen större skillnad. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!