Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Jag längtar till jul!!!

Nandez skrev 2018-12-27 12:21:03 följande:

Hoppas att alla har haft en skön jul

Det har i alla fall jag haft. 
    Carpe Diem
  • molly50
    legomum skrev 2019-07-09 09:09:17 följande:
    Du kan använda whiskey eller vodka också. Allt beror på vad du själv gillar. Det ger en viss extra krydda bara.
    Men ljus rom för att svara på din fråga och ingen dyr sak heller.

Men till 700ml som är den vanliga flaskstorleken här så har jag i 10 stänger. Jag varken snittar eller delar dem även om man kan göra det om man vill.
    Bara puttar ner och skakar om.
    Man behöver inte dela och dra ut det som finns inuti iaf.

Sedan låter jag flaskan stå i skåpet , skakar om flaskan när jag kommer ihåg det.

Ju längre du låter det stå och dra/mogna så godare blir smaken. Vissa tycker att 3-4 månader räcker andra säger 10-12 månader.

Vid jul har min flaska stått i ca 6 månader så det är väl nästan på gränsen för lite för min del men helt klart ok.

Tar jag bort 3 dl från flaskan kan jag fylla på med 3 del ny rom/vodka eller vad du nu använde och låta det dra i 3-4 månader till så har du mer.

Fyller du på får du aldrig slut på vanljextrakten.
    Intressant!  Har ingen riktig jullängtan ännu. Men det där är ju något man skulle kunna göra redan nu. 
  • molly50

Nu har t om jag börjat längta och planera litegrann.
    Vi håller på att rensa ur min morfars lägenhet då han har gått bort.
    Och jag ska få ta över alla hans och mormors jul- och påskpynt.
    Jag ska ta väl hand om dem och vara rädd om dem. De ger ju också många fina minnen från mina jular med mina morföräldrar som barn.
    Så nu håller jag på att planera mitt pyntande. 

• molly50
    Nandez skrev 2019-07-30 13:52:41 följande:
    Beklagar förlusten.

Mysigt med det ärvda pyntet
    Tack så mycket!  <3  Det låter kanske konstigt att säga att det ändå känns ok. Han var ändå 104 år gammal så vi har nog varit förberedda på det här en längre tid.

Ja,det ska bli så mysigt. 
    Kanske blir att köpa något nytt pynt till trädgården också då lite pynt gick sönder förra året.
    Och det jag har fått ärva nu är pynt att ha inomhus.
  • molly50
    Nandez skrev 2019-07-30 13:59:44 följande:
    Åh, vilken hög ålder han uppnådde.

Det är roligt att köpa lite nytt pynt mellan varven
    Ja,det är helt fantastiskt!  Man får vara tacksam för all den tid man fått tillsammans. 

Ja,det är alltid lika roligt.  Även om maken ibland kan bli lite trött. Haha! 
    Men dessemellan så kommer även han hem med nytt pynt oombett. Så det kanske smittar av sig. 
  • molly50
    legomum skrev 2019-07-31 22:30:38 följande:
    Beklagar sorgen, 104 år är en aktningsvärd ålder.
    Fint att du ändå får så många minnen därifrån.
    Tack! Det är det verkligen!  Man får vara tacksam för den tiden man fått tillsammans.

Ja,absolut!  
  • molly50
    AniieeHär skrev 2019-07-31 22:53:47 följande:
    Jag vill också bli 104. Jag tycker min mormor blev gammal, hon blev 90. Fast jag känner mig förstås redan lastgammal.

Jag känner igen det där att det ändå är ok. Man sörjer och saknar men ändå känns det ok. En del av sorgearbetet är som redan gjort.
    Ja,jag hoppas jag har ärvt hans gener.

Ja,precis! Jag tror vi har varit förberedda på det ett längre tag. Så mycket äldre än så kan man ju inte bli.
    Det är klart att saknaden finns där. Men det känns ändå som att man har gått igenom den värsta sorgen. 
    Men minnena finns kvar.  
  • molly50
    Nandez skrev 2019-08-01 14:15:00 följande:
    Det kan du mycket väl ha gjort
    Jag hoppas det. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!