ugglan skrev 2011-10-23 14:33:15 följande:
Ansluter mig till samlingen av självutnämnda julgalningar!
Det jag gjort hittills i år är att jag införskaffat 2 julklappar var till sönerna. Varsin snowracer blir det till dom, jag blev mycket nöjd med det inköpet då
lekmer.se hade ca 40 % rabatt. Några mindre klappar får dom också. Tänker inte göra egna julklappskalendrar i år utan köpa legos färdiga. Har annars bestämt att just julklapparna ska få mindre utrymme i år. Ska försöka väcka mer julglädje i barnen av andra orsaker än just det hade vi tänkt. Bla annat ska vi lägga mer tid på att baka och göra julgodis TILLSAMMANS denna gången, inget som jag ska hålla på med själv när barnen somnat. En julpysseldag med några av barnens kompisar tänkte vi ha också, då får varje familj bidra med några pysselsaker var. Julkonsert och julotta i kyrkan som ligger precis intill vårt hus kommer vi nog införa som nya traditioner, så stämningsfullt i kyrkan vid juletid tycker jag även om man inte direkt går dit annars.
Ha så smått börjat planer för adventspyntning här i vårt nya hem där vi inte firat nån jul tidigare.. Alla fönster är av denna art som på bilden. Dvs en mittbalk å stora spröjsrutor på var sida. Hur blir snyggas att pynta då? En stor stjärna mitt i fönstret som sticker ut ordentlige på varje sida av mittbalken eller? En mindre stjärna på varje sida? I barnens rum finns två sådan här fönster också och där har jag bestämt att det blir en stjärna som står på fot i ena och en liten adventsstake i andra.
I köksfönstret blir det 2 vita nusnäsljusstakar och en rödvitrutig hissgardin. I övriga huset kommer det snart upp höstigare gardiner av linnefärg istället för det vita och det blir nog de som får sitta uppe över julen också.
Har tyvärr lite motvind i mitt julfixande då karln min inte alls har några starkare känslor för denna helg. Dock gillade han tanken på att fokusera på annat än just det kommersiella och julklappsbiten.. Jag hoppas varje år på att han ska bli lika entusiastisk som mig..
Jag har likadana fönster som du, jag har mindre sjärnor på sidorna eller adeventsljusstakr på ena sidan. Förr har jag tyckt att det ser konstigt ut, men det ser bra mycket värre ut när man inte ser halva belsysningen utifrån ;)
På övervåningen har vi bredare=fönster 3 rader och då har jag stora stjärnor i mitten, det blir fint..
Har en veranda som jag har två stora stärnor i papp frammåt mot vägen och dörren, jättevackert blir det, åhhh vad jag längtar!!
Härligt för er med första julen i nya hemmet =)
Välkommen till oss övriga julgalningar, härligt att det fylls på med fler =D
Vi får lägga ut bilder här sen när allt är pyntat och klart, eller kanske ha en separat bildtråd för inspiration??
Vad sägs tjejer?