Inlägg från: Pigelinen |Visa alla inlägg
  • Pigelinen

Jag längtar till jul!!!

Hum, min chokladkola blev fudge... inte vad jag hade tänkt mig, vad har ajg gjort för fel? Följde receptet till punkt o pricka...

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Pigelinen
    Ann Lee skrev 2010-11-28 22:48:45 följande:
    Fudge? Hur menar du då? Har sockret kristalliserats?
    mmm precis och så är den inte seg någonstanns utan smälter som fudge i munnen..
  • Pigelinen

Fick mail från en filmklubb i veckan som var där man kunde köpa 6 filmer o betala för en, sen förband man sig att köpa en film till... ska ta och passa på att köpa massa Astrid Lindgren filmer till vår lilla tjej, är inne på att köpa Astrid Lindgrens jul filmen, så himla mysig film. Har haft den innan men den är söndertittad

• Pigelinen
    Ann Lee skrev 2010-11-29 10:28:26 följande:
    Då är det nog för att du har rört i grytan så att sockerkornen på sidorna har ramlat ner i grytan. Man får ju stå och torka med uppblött brödpensel för att undvika detta. Andra alternativet är att du inte har kokat kolan tillräckligt länge. Hade du termometer eller tog prov? Ju större mängde ingredienser desto längre koktid!
    jo jag kokade i hundra år och till 124g... hade termometer men jag rörde mycket... så det var nog det som var felet att det ramlade ner... ja ja vi får äta fudge istälelt...
  • Pigelinen
    sassus skrev 2010-11-29 19:32:23 följande:
    Jag vill verkligen ha lite tips på vad vi ska bjuda på när vi ska ha julmys med våra kompisar på lördag. Har tänkt göra ädelostbollar rullade i smulade pepparkakor och lite klassiskt julgodis, men vill göra nåt mer också. Kanske nån god kaka/paj eller annat... Förra året gjorde jag en cheesecake med papparkaksbotten. Har haft funderingar på att göra saffranspannkaka (kommer från Gotland, så därför ), men tycker det känns lite tråkigt. Skulle dock vilja bjuda på nåt med saffran...  Kanske är det till och med nån här som redan haft glöggfest med kompisar som kan dela med sig av det goda
    pufafr då jag också vill ha tips
  • Pigelinen

Jag har så sjuk humor så jag gillar Sean Banans Gott nytt jul Finns nu på spotify... annars lyssnar jag daglien på sr.se och Bjällerklang.

• Pigelinen

hihi ja är de inte konstigt, julen närmare sig men det är mindre aktivitet här. Tror att det beror på att alla lägger tid på annat.

Här är det nu riktig julstämning, massa snö, igår tog vi fram sparken så igår åkte hela familjen o idag var jag och hunden ute på en mer ordentlig tur, så skönt. Vi hade alla grannar på glögg här igår också så himla mysigt. Hade lagat lite julgodis o pepparkakor som vi bjöd på till. Julmarknader har jag inte orkat med i år knappt då jag är gravid.

• Pigelinen

Kunde inte låta bli... idag har vi burit in granen och klätt den. Vår dotter på knappt 2½år stannar till varje gång hon går förbi och såger -fin...

Nu börjar det kännas mer verkligt att julen är på väg. Vill egentligen lägga fram alla klappar nu under granen men vågar inte då jag är rädd att dottern öppnar dem, eller ja de som inte vår hund redan har öppnat... Hade lagt de färdiginslanga i tvättstugan och flera har vår hund redan lyckats öppna så jag måste göra om...

• Pigelinen
    Bjornis skrev 2010-12-12 13:40:01 följande:
    Igår blev julgranen i vardagsrummet klar! Den är lite mer modern än vad den i köket kommer bli. Har nu övertakat maken till en gran i köket. Najs. Den kommer gå i mer halmig och traditionell stil.

Mysigt när det är mörkt!

Vi tog också in vår gran igår... känns så dumt att inte ta in den när vi väl köpt den... om man ändå betalar dyra pengar för den så kan man ju glädjas av den så länge så möjligt!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!