Inlägg från: Mayjel |Visa alla inlägg
  • Mayjel

Jag längtar till jul!!!

Tomtens Pearadise, någon mer än jag som testat denna? Årets smak på Cloettas juleskum.

Mamma och jag tyckte sisådär. Själv har jag lite svårt för segheten i dessa skumgodisar, känns lite som en misshandel av tänderna när dessa ska tugga hål på det hårda skummet.
    Smaken var väl helt okej annars. Påminde mycket om Dumle med päron som lanserades i somras. Mycket päronarom, både i sommar och vintertider.

• Mayjel

Vill tipsa även i denna tråd om ihopsättbara julkalendrar som kan köpas på butikerna Normal och Flying Tiger för 30 spänn. Tillräckligt rymliga att fylla med både saker, godis, choklad. 

• Mayjel
    Nandez skrev 2024-10-26 18:19:34 följande:
    Det var billigtGlad

Ja, alldeles lagom i pris.

Vet inte om det hör till julsortimentet men Delicato har lanserat en ny kanelbullekaka som både jag och mamma uppskattade mycket. 

De ligger i små aluminiumformar och ser ut som mazariner. kakan lite kardemummasmak och en liten dutt med kanelgojs i mitten. Saftig o smaklig. Rekommenderar varmt att testa.

• Mayjel
    Nandez skrev 2024-10-28 20:49:23 följande:
    Låter gottGlad

Var köpte du dom?
    Hemköp. De finns även på Ica men där var det utplockat såg jag. Det är väl nyhetens behag kan jag tro. Folk vill provsmaka lite nytt bland kaffebröden Tungan ute

De kostade 30 kr förövrigt. 
  • Mayjel
    molly50 skrev 2024-10-28 22:25:39 följande:
    Jag hittade jättegoda saffranskringlor och saffransbollar på Ica. 
    De kostade c.a 23-24 kr/förpackning.
    Låter intressant. Vad är saffransbollar för nåt? Är det som chokladbollar fast med saffran istället för kakao? Eller är det bara runda vetebullar med saffran kanske?
  • Mayjel
    molly50 skrev 2024-10-29 22:03:30 följande:
    Det är väl lite som chokladbollar ungefär,fast med saffran.
    Kollade Delicatos hemsida igårkväll och där fick jag se dessa saffransbollar Glad
    Lite synd att de inte fanns på Hemköp eller Ica där jag sökte förut. De ser väldigt goda ut. Får hålla utkik.
  • Mayjel
    Nandez skrev 2024-10-31 22:02:25 följande:
    Kollat på Coop?
    Inte än. Läste dock att även Frödinge skulle släppa en kladdkaka med smak av saffran. Såg ganska god ut och definitivt värd att testa. 

Årets tomteglass från Sia kommer att ha smak av julmust. Låter väl inte riktigt lika frestande det. Gräddglass med smak av läsk?
  • Mayjel
    Nandez skrev 2024-11-03 18:20:18 följande:
    Glad
    Jag hade fel. Tydligen så är den nya julmustglassen i form av sorbet och inte gräddglass. Blir nog en lite bättre smak utan grädde eller mjölk tillsatt.

Mor Annas pepparkakor ska visst få en arom av blåbär oh vanilj i år. Låter helt okej och något man nog ska testa med lite ädelost på.

Längtar förövrigt till när granen ska kläs. Är väl över en månad kvar tills dess men jag finner det så trivsamt med denna årliga familjeaktivitet.

Det blir hos min syster och hennes barn med lite trevlig julmusik i bakgrunden. Längtar till all kulör glans från kulorna, glittret, den vackra julstjärnan, doften av gran, juleljusen Hjärta Tomte
  • Mayjel
    molly50 skrev 2024-11-03 22:00:35 följande:
    Ja,en väninna till mig hade testat den och sa att den var god. Glad

Ja,det längtar jag också till. Glad
    Såg idag att Triumf också lanserat en julglass i storpack. Med apelsin, kanel och knäck. Är mer nyfiken på denna då jag föredrar gräddglass framför sorbet. Synd att det är en sån stor förpackning bara, familjestorlek.

Var på Lidl förut och köpte en Pandoro, italiensk julkaka med citronkrämfyllning. 800 g för 90 kr. Köper man dessa högresta kakor på en italiensk delibutik så brukar de kosta runt 300 -:. Kändes som man gjorde ett kap där.
  • Mayjel
    Nandez skrev 2024-11-04 20:58:56 följande:
    Den glassen låter godGlad
    Ja, fast tydligen är det ingen riktig frukt i glassen utan endast "apelsinarom". Blev lite besviken nu när jag läste om innehållet. 

Tror jag ska köpa med mig lite gelato hem istället med apelsin-stracciatella. Låter också gott och lite juligt på nåt sätt. Eller det allra bästa - göra egen apelsinglass så man har koll på varenda ingrediens. Hemmagjort brukar bli godast. 

Nu är det bara 11 dagar tills Liseberg öppnar sin julmarknad. Tänkte gå dit lite i förväg, även om julen börjar mer i december. Kan behöva lite uppmuntran av alla ljus därinne och de trevliga försäljningsbodarna. 
  • Mayjel
    LFF skrev 2024-11-05 23:17:40 följande:

Jag vill ha en ny konstgran med inbyggd belysning men den finaste jag sett kostar 4000.... 

Väldigt praktiskt det där. Granen ser realistisk ut och så slipper man hålla på med ljusen, den jobbigaste biten med granklädning.

Tänk att du ska ha granen i många år också. Då blir den värd sitt pris. Eller vänta till mellandagsrean och använd nästa år istället.
  • Mayjel
    molly50 skrev 2024-11-05 14:36:43 följande:
    Dir skulle jag också vilja åka. Men det är lite långt för en dag. Jag bor i Dalarna. 
    Aha, ja, då blir det lite svårare förstås. Jag är uppvuxen här i götet så det där med att besöka Liseberg har väl blivit lite av en vana och något som inte riktigt frambringar samma känsla av ?magi? längre.

Men just deras julmarknad brukar vara trevlig att besöka. Gå runt bland alla ljusbeklädda träd och bodar, dricka lite choklad och äta brända vaniljmandlar. 

Det finns kanske lokala julmarknader även i Dalarna? Gillar dialekten ni har förresten. Dalmål låter så lugnt och mysigt på nåt sätt Glad
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!