Inlägg från: meesa |Visa alla inlägg
  • meesa

Jag längtar till jul!!!

Yes, här passar jag in.. Kul att det finns så himla många ju-laddicts
    I år har jag tänkt mig den mysigaste julen någonsin, allt ska vara perfekt från julstädningen till gardiner, pynt och julmat. Att vara föräldraledig skafar ju inte heller  
    Får nog börja snickra på en julklappslista dock, det har jag inte börjat med än. 

• meesa

Gör ni presentkalendrar till era barn?? Jag har en sexårig tjej och en två och ett halvt årig pojke som jag försöker få ihop saker till. Tösen är lättare än pojken, men jag skulle ändå vilja ha lite tips och ideer av er..

• meesa

Många bra tips till vår adventskalender där.. Pepparkaksformarna var grymma tycker jag. Tänkte nog ge stora tjejen några fina muffinsformar och sånt också en annan dag så kan vi ha julbak den dan Satt dessutom och tittade i Panduro-katalogen igår och hittade lite fina julpyssel för barn, de åker i shoppingkorgen och hamnar i kalendern. Vi ska få en liten bebis vilken dag som helst så sexåringen kommer inte kunna gå på fritids utan bara vara i förskoleklassen mellan 8 och 11, så det gäller att aktivera henne på eftermiddagarna. Sonen kommer också gå 15h/v men mellan 9 och 14 tis-tor så honom blir det liiiite lättare med känner jag. Men iaf, julen kommer ju vara fylld av grejer att göra tillsammans så det blir mysigt tycker jag.

Och apropå  julgran så blir det bara en liten inomhus hos oss i år. Tänkte åka ut i svågerns skog o hugga en som sedan ställs i en fin zinkspann i hallen, med mossa runt stammen, fina rosetter och smådekorationer. Julkulorna hamnar i en STOOOR glasvas tillsammans med en liten ljusslinga på hallbyrån. Ute i trädgården kommer det däremot en stor fin gran som vi ska klä fint. Inspirationen har jag fått i Tyskland där de har såna överdådiga utegranar i var och varannan portgång och atriumträdgård på julmarknaderna. 

Glögg, åååååh,det är så gott. Starkglögg serveras sällan hos oss, även om det är rätt gott, utan det brukar oftast finnas ett par flaskor lättglögg i olika smaker som jag sippar på under eftermiddagarna. Pepparkakor och russin är självklara tillbehör. (Men Blossas saffransglögg från nåt år tillbaka,den är jag helfrälst i och är mycket nöjd med att ha en flaska kvar på lager..)

I år har jag tänkt  bjuda in till glöggmingel också. Känner att tiden nog kommer finnas och jag älskar att ha folk hemma som umgås och trivs. MIngel känns lagom avancerat också, några brickor med småplock, julmusik och några sorters glögg så är ju kvällen räddad. 

• meesa

Och jag har precis samma inställning till alkohol på julafton som Mium. Lagom mängd är bäst, lagom anpassat efter sin egna tolerensnivå. 

• meesa

Julbord är ett kärt samtalsämne i vår familj. Några år nu har vi varit på Hamnkrogen på Liseberg. De har ett stort, fint julbord och välkomnar barn med öppna armar, vilket är en förutsättning för oss. I år har vi tänkt testa något annat, är det någon som har nåt bra förslag (i göteborgstrakten, några mils radie)

• meesa

Mmm, imorgon blir det alltså julmagasin och juleskum till förmiddagskaffet. Ska allt sätta på en julskiva också. Myyyyys!!

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!