Inlägg från: Helle333 |Visa alla inlägg
  • Helle333

Jag längtar till jul!!!

Anonyhm skrev 2010-06-18 09:46:00 följande:
    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

" target="_blank">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!
    Jag blir faktiskt lite avundsjuk. Jag önskar att jag också kunde längta efter jul och älska julen. Men det gör jag inte. Varför? Jo när jag var 7 så skildes mina föräldrar och pappa blev ihop med en annan tjeje. Urgo och vi tycker om varandra (är 28 idag) men pappas nya jobbar natt, enbart och under alla år de var gifta (de skilde sig i år) så var hon ledig TVÅ gånger natten till julafton och vi sov alltid hos pappa natten till julafton. Vilket betydde att hon kom hem 7 på morgonen och skulle sova till 13. Vilket i sin tur betydde att jag, min syster och pappa skulle laga julmat. Och eftersom deras sovrum hela tiden i alla hus de ägt under åren, legat intill köket har vi varit tvungna att vara extremt tysta när vi lagat maten. Har ni försökt laga julmat TYST någon gång? Sedan vaknade hon äntligen och vi kunde börja äta. Då började hackandet på våran mamma. Det östes så mycket skitsnack om vår mamma så att min syster grät varje jul fram tills för 3 år sedan. Detta stressade upp oss i förväg och det blev mer och mer stress eftersom matlagningen sattes igång senare och senare för varje år som gick och det var alltid mamma som fick stryka på foten, vi kom hem till henne altl senare på kvällen= hon fick sitta ensam på julafton MÅNGA timmar för att pappa var helt säker på att vi visst gick hem till mamma 17 förra året fast det var 16 och året innan dess var det 15, året innan 14...
    Julafton för mig betyder stress stress stress. Två gånger har jag upplevt stressfria jular sedan jag var 7 år gammal. Första året var en chock. Var det SÅ julen kunde vara? Året efter var pappas exfru också ledig på julafton, och så fort det började bli stressigt då gick jag därifrån. Jag vägrade delta i julfirandet om det började kännas stressigt.
    I år blir det intressant. Nu har pappas och hans exfrus skilsmässa gått igenom så det blir firande på varsitt håll för dem. Vi kommer som vanligt fira hemma hos pappa först och sedan gå hem till mamma. Problemet är att pappa gnällt en massa om att det blir ju jättesynd om honom då som får sitta ensam en massa timmar på julafton, att han gjort det mot mamma en massa år förstår inte han. Så det ska bli väldigt intressant att se hur julblajet blir i år. Tar iallafall bilen upp dit så jag kan fly fältet och dra hem till vänner när det blir för pestigt.
  • Helle333
    Anonyhm skrev 2010-06-18 09:46:00 följande:
    Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

" target="_blank">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!
    Jag önskar verkligen att jag också kunde tycka om julen men det gör jag inte. Det har jag inte gjort sedan jag var 7. Det var det året mamma och pappa hade gått isär, pappa ägnade julafton åt att tala om för mig och min 5 år gamla syster vilken puckad mamma vi har. Syrran började gråta. Jag bet ihop. Så såg jularna ut ända tills jag var 18 och syrran 16. Han ägnade jularna åt att snacka skit om vår mamma tills syrran grät och först då var pappa nöjd. Sedan är det så att papp var förut gift med en kvinna som jobbade natt, hon jobbade ALLTID natten till julafton. Vilket gjorde att pappa, jag och syrran skulle laga julmat. Knäpptysta för X skulle sova. Har ni provat att laga julmat knäpptyst någon gång? Och för varje år blev det senare och senare att maten sattes igång. Dealen var att vi skulle hem till mamma före Kalle Anka. Men allteftersom maten blev senare och senare så slutade det ju med att vi inte kunde gå hem till mamma förrän efter Kalle Anka så många jular satt mamma helt ensam på julen nästan hela dagen eftersom vi sov hos pappa natten till julafton. Till slut träffade mamma en ny underbar man som varit med på våra jular så mamma har sluppit sitta ensam men det är fortfarande så att vi inte får gå hem till mamma förrän efter Kalle. Pappa skilde sig ifrån nattjobbaren för 1,5 år sedan och förra julen var första julen vi firade utan henne. Gissa om pappa gnällde när vi skulle gå hem till mamma eftersom då skulle han få sitta ensam under så många timmar på julen. Att han gjort likadant mot mamma hela våran uppväxt fattar han inte.
    Pappa slutade iallafall att snacka skit om mamma när jag var 20. Men då var ju skadan redan skedd. Jul handlar för mig om stress, tystnad och en tjurig pappa... De sista två åren har jag i min egen lilla hemlighet slutat fira jul. Jag firar istället midvinterblot på julafton vilket gör att jag står ut med eländet.
    I å är det min dotters första jul. Vi (hon, jag och hennes pappa) ska åka och sova hos pappa de dagar vi är i min gamla hemstad. VI får se hur årets jul blir. Det ska bli spännande. Pappas nya tant ska vara med, pappa ska fixa lingon i julklapp till mig och syrran ska få tvättmedel. Grejer vi gör av med. Av någon anledning har syrran i år förvandlats till något bortskämt grejs inför jul och blev skitsur när pappa föreslog att vi skulle dra ner på julklappar mellan oss vuxna vilket jag tyckte lät som en jättebra idé men det tyckte inte syrran...
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!