Inlägg från: TheLove |Visa alla inlägg
  • TheLove

Jag längtar till jul!!!

Längtar såå till jul nu!!! Är extremt sugen på blossas rumglögg... Är gravid men visst borde det gå bra att koka bort alkoholen?

• TheLove

Vi ska med till liseberg i jul :) Funderar också kring det med hotell. Vi har en grabb på 2½ år så vi skulle vilja att det fanns något hotell med lekrum som man kan gå till om det blir tråkigt... Någon som vet något sånt? Ursäkta om det blev lite ot.

Åh vad jag längtar till jul!!!

• TheLove
    mamma smurfen skrev 2010-10-19 18:30:51 följande:
    kolla in Novotel isf, de har lekrum=)

www.novotel.se
    Hade kollar in sidan men missat det om lekrum. Tack så jätte mycket för tipset!
  • TheLove

Jag får hoppas att snön inte kommer här än på ett par veckor. Inte för att jag inte vill ha snö utan för att våra dubbdäck inte har kommit ännu och jag vill inte köra bil i snöblask... Får gärna hålla sig tort och varmt på vägarna ett tag till...

• TheLove
    Miot skrev 2010-10-21 07:52:17 följande:
    Jag vill ha en såndär julkyrka! Hade en sån när jag var liten och det skulle vara himla mysigt med en sån nu oxå.
    Hittade en riktigt fin här
    www.fyrklovern.se/templates/PPage____16195.as...
    Men frågan är ju hur dyr den är!

Oj, snö nere i Skåne, det var värst! :)
    ja, varför kan inte fyrklövern visa priserna för? jag vill ha dessa: www.fyrklovern.se/templates/PPage____19828.aspx
  • TheLove

Vi har också fått snö här och sonen var helt salig när vi skulle till dagis och det var snö! När han kom till dagis sprang han in till fröknarna och skrek "snö ute" och sen åt vi hos farfar och då ropade han "Snöa ute faffa" så underbart!! Men snön kan gott få vänta tills vinterdäcken dyker upp... Kommer väl ta en vecka till ungefär (djävla förseningar)

• TheLove
    Frökenolson skrev 2010-10-26 19:42:17 följande:
    jag röstade 18, vi eldar med ved, så det är väldigt olika, just nu är det nog ca 21-22 i köket.. men ibland kan det vara 12 om man inte varit hemma på ett par dagar... ;)
    Vi har nog 26-28 grader här hemma och jag fryser som en tok. (om någon undrar så är jag ganska frusen av mig...) Men snart ska jag köpa ny pyamas (eller kanske inte, kom på att jag är gravid så lär växa ur den snart) Men nya tofflor ska inhandlas och finns det nått mysigare än att tända upp ljus framför tvn? Okej jag skulle nog föredra en brasa då det blir varmare då men nu har jag inte det... Åh vad jag längtar till jul

(jag kunde få in temperaturen i ett sammanhang som passade tråden lite i alla fall :):) )
    Blåbärsmuffin skrev 2010-10-26 19:43:52 följande:

Jag hittade mitt glöggrecept (eller ja, jag har fått det av min pappa)

5 liter svagdricka (den ska vara brygd på malt)
    2,5 kg socker
    1 pkt jäst
    0,5 pkt russin
    0,5 kopp hela nejlikor
    1 knöl ingefära (stor)
    5 st stora potatisar i skivor
    1 påse hel kardemumma

Blanda allt i en hink och rör tills sockret har lösts upp.
    Lägg folie över och låt stå så i rumstemperatur i ca 2 veckor

Misstänker att jästen blir till alkohol (fan) Blir den stark? Får fundera på om det blir en bra julklapp, har gett bort vinglögg förra året och det var riktigt poppis. Hur mycket blir 0,5 kopp?
  • TheLove

Angående att koka bort alkohol, finns en bra länk i denna tråd om det www.familjeliv.se/Forum-5-72/m55342968.html

Funderar på att köpa alkoholfritt vitt vin och göra glögg på det och se om det blir nått att ha...

Såg ett tips om "juldrink"
    Vitvinsglögg
    sprite
    kanelstång
    citronskiva
    is

Kan nog bli smarrigt om jag gör eget alkoholfritt då...

Idag ska vi på "thanks giving middag" och efter det börjar ju julen :)

• TheLove

Kan också rekommendera delicard, har fått det i julklapp ett år och det var väldigt uppskattat!

Annars skulle jag nog tipsa om en liten korg med egengjord glögg, marmelad, praliner, biscotties (heter det så?) och kanske lite annat gott... Blir ofta dyrare att göra själv men mer uppskattat...

• TheLove

Åh vad jag blev sugen på att brodera nu... Gjorde det första gången förra året och hann med två st små broderier och en mellanstor...

Nu vill jag göra en stor!

Vi har världens snöoväder nu... Härligt men lite tråkigt att maken inte hinner hem i tid för ul då han fick ta bussen idag :(

• TheLove

Jag måste köpa julgardiner... har en uppsättning i en låda i källaren men nu vill jag ha fler... (vet inte vart alla tagit vägen...

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!