Inlägg från: dio |Visa alla inlägg
  • dio

Jag längtar till jul!!!

Nej men så trevligt att se att det är fler än jag som "lider" av denna julfetisch
    jag börjar längta efter jul nån gång där i slutet av juli Hehe.
    I förrgår lyssnade jag på julmusik hela dagen. Min favorit är O holy night, oerhört stämningsfull! Bäst sjunger David Phelps den.

Jultraditioner här hemma... då ska vi se.
    Jag har en paketkalender till min dotter, och slår in de små paketen några dagar innan den 1 december. Sedan får hon ett litet paket varje dag. Den 1 december slår jag på julmusik på högsta volym och sen julpyntar jag och min dotter hela lägenheten. Jag har till och med ett duschdraperi och sängkläder med tomtar på Mattor byts ut, gardiner och så allt pynt då givetvis. Under december månad bakar vi sedan pepparkakor (helst med egen deg), gör pepparkakshus, bakar lussebullar och julgodis. Julgranen tar vi fram en vecka in i december, eftersom jag inte kan hålla mig haha. Runt julgranen har jag ett jultåg som åker.
    Paket inhandlas en efter en, de slås in i brunt papper, snöre och sedan använder jag en lackstång. Givetvis julrimmas det också. Jag och min mor har alltid haft som tradition att dricka glögg och julrimma tillsammans.
    Jag börjar även leta efter nya julrecept. Varje år tillför vi någonting nytt till det redan gigantiska julbordet.
    På kvällarna tittar jag på diverse olika filmer med jultema.
    Lilla julafton med mina vänner är en årlig tradition. Den brukar vi ha en vecka innan jul.
    Jag köper alla jultidningar som kommer ut, läser dem och dricker julmust eller glögg. Min dotters farmor har en julpysselkväll varje år. Då samlas vi hela familjen på min dotters pappas sida och äter julbord och julpysslar, olika pyssel varje år. Vi gissar även på julklappar.
    Julafton firas med mostrar, kusiner, morbror, syskon, kusinbarn, mormor och morfar osv. Vi brukar vara mellan 22 och 30 personer.
    Förr firade vi alltid hos min mormor och morfar. De bor i en norrbottensgård  mitt i ingenstans i Lappland. Alla kom dit dagen innan julafton. Då åt vi gröt och spelade sällskapsspel. På julaftonsmorgonen åkte vi alla på julmorgonsfika till ett par goda vänner till min mormor och morfar. Varje julaftonsmorgon i 30 år hade de dukat upp ett gigantiskt fikabord i sin norrbottensgård. Att komma in där är som att komma in i en försvunnen tid. Gamla tidningar på väggarna, frun i huset hade alltid en norrbottensdräkt på sig. Flera andra i byn infann sig också för julmorgonsfika, och sedan sjöng vi julsånger. Sedan for vi hem till mormor och morfar igen och firade jul fram till natten. Detta är en tradition som jag älskade, och idag är min mormor och morfar för gamla för att orka med det hela, och frun hos familjen vi julmorgonfikades gick bort för två år sedan. Jag har svårt att finna den där riktiga julstämningen längre, för julen har alltid varit magisk!

I was an atheist until I realized that I am God
  • dio

Förutom att varje jul är snarlik tomten är far till alla barnen så ja, underbara jular!

• dio
    raggarprinsessan skrev 2010-10-17 18:09:38 följande:
    nån mer än jag som lyssnar på julmusik året om :D längtar när ja fyller är det prick 2 månader kvar till julafton
    Haha jodå, en och annan jullåt lyssnas på året om
  • dio

Fick ett litet infall idag och inhandlade samtliga 24 saker till lillans paketkalender. Nu ska jag lyssna på julmusik och slå in dem

• dio

Så där ja! Årets första julmust och julmagasin är inhandlat och skall avnjutas ikväll

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!