Inlägg från: Cranium |Visa alla inlägg
  • Cranium

Jag längtar till jul!!!

Hej!

Här är en till som gärna hänger med i denna tråd!!

Jag älskar julen!! Specielt att få göra egna blomdekorationer. Tycker om att sitta och pyssla. Göra eget julgodis och lägga i cellofanpåser och ge bort... Längtar!!! Ska baka pepparkakor med dottern. Tror hon kommer gilla det :)

Denna jul är jag jätte gravid ;) Är beräknad till 3 jan. Så det gäller att börja i tid!

Så 1 advent kommer jag ta fram all julpynt och byta gardiner :)) Annars brukar jag ta det 2 advent.

Min favvo julskiva från förra året är EMDs skriva. "Välkommen hem" kan jag lyssna på flera gånger i rad :)

Satt och funderade på julkalender till min dotter på 1år och 3 månader. Choklad eller godiskalender lockar inte. Ska nog göra en egen! Finns sidor på nätet där man kan beställa som ett kitt med tråd, nål, ritning och allt man behöver... Så gör man en fin kalender man hänger små påsar med presenter i! korsstygn syr man alltså.  Ja lite svårt att förklara för en som inte igentligen kan sy, men hoppas ni förstog på ett ungefär!?!?! :))

• Cranium

Hejsan!

I år ska jag stå för efterrätten på julbordet... Vi brukar äta choklad i mängder, men tänkte att i år skulle alla ta med sej något lite roligare :) Några tips? Tänkte jag skulle göra lite olika godisar och kanske testa pepparkakskladdkakan med saffransgrädde? Lät ju himla gott!
    Nån annan som har tips?

• Cranium
    Pigelinen skrev 2010-11-15 09:23:50 följande:
    Enligt syrran är det 39dagar kvar till julafton... underbart!!!!

Funderar på att baka lussebulalrna med mandelmassa idag då det är regn och grått väder här idag. Har planer på att börja med julköttbulalr sanrt också Ska få massa älgkött idag så om jag orkar ska jag ta mig till affären o köpa lite fläskfärs att blanda i, blir så torrt ananrs...
    Gud vad gott med mandelmassa i... Du vill inte dela med dej av hela receptet??? Cool
  • Cranium
    Pigelinen skrev 2010-11-15 13:32:09 följande:
    ni MÅSTE bara prova dessa bullar, ATTAN vad de var goda!!!! Har just ätit nr 2 tillsammans med lite glöggte... mums

Klistrar in receptet så att ni provar

SAFFRANSBULLAR med mandelmassa och apelsin

Ca 40st

Bulldeg:

150g smör

5 dl mjölk

0,5g (½paket) saffran

50g jäst för söta degar

½ tsk salt

1½ dl strösocker

13-15 dl vetemjöl

Fyllning:

Saft o rivet skal av 2 apelsiner

100 g rumstempurerat smör

½ dl strösocker

150 g riven mandelmassa

1-2 msk vetemjöl

Topping:

1 ägg

Pärlsocker och eller hackad mandel

Smält smör i en kastrull, tillsätt mjölk och saffran till fingervärme (37grader). Smula ner jäst och degvätska i en degskål. Blanda ner salt, socker och vetemjöl, arbeta ordentligt. Låt jäsa till dubbel storlek.

Fyllning: Riv skalet av apelsinerna och pressa saften i en bunke. Tillsätt övriga ingredienser men vänta med vetemjölet. Dela degen i två delar och kavla ut till en rektangel, bred ut fyllningen på rektangeln och pudra över vetemjöl, rulla ihop och skär som snäckor. Lägg i bullformar och låt jäsa ytterligare 30 min. Pensla med vispat ägg strö över pärlsocker och/eller mandel. Grädda i 10-12minuter mitt i ugnen på 225grader.

Hoppsan, var lite för snabb!... Hittade receptet Skrattande
  • Cranium
    Mettan69 skrev 2010-11-16 08:49:41 följande:
    Tänkte också börja putsa fönster och sätta upp gardiner nästa helg. Meddelad maken detta med ursäkten att han fyller år mitt i advent och att jag inte orkar/hinner med allt innan hans familj kommer... Lät helt ok för hans del. Oj så lättlurade de är. Oskyldig
    *Fniss*
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!