Inlägg från: HEJE |Visa alla inlägg
  • HEJE

Jag längtar till jul!!!

hej alla julgalna! =)

får man hänga på er tråd? jag har läst det mesta i er tråd o sitter nu i min soffa o längtar sjukt mycket efter julen!
    har googlat o funderat på hur man ska pynta o dona till jul... =)
    jag är gravid så det kommer att bli vår första jul m en liten plutt.. ska bli såå kul!

• HEJE

emilythestrange, mariohnym: ja det kommer att bli sååååå mysigt!! jag är beräknad till 12 nov så ca 6veckor kvar!
    har varit sjukskriven mestadels av graviditeten men tack vare er har jag nu fått något roligt att fokusera på!

pratade m min kille igår om julen, han älskar oxå julen,  o han sa att han hade absolut inget emot på om jag började baka o förbereda redan nu... däremot när jag sa att han inte får äta nåt utan att jag tänkt o frysa in,då blev han inte lika glad... =)

• HEJE

mariohnym: ja jag tycker oxå det är en väääldigt mysig tid att få barn på. tänk att få sitta inne vid brasan o tända ljus med en liten nyfödd i famnen, kan väl inte bli bättre! =)

ullared är faktiskt ett himla bra ställe även om dom framställer det som om det bara är udda människor som åker dit. tv ger inte riktigt en rättvis bild av ge-kås tycker jag.
    vi var där för ett tag sen o hamstrade upp grejer inför förlossningen o dom har ju verkligen jättebra grejer.
    vi ska försöka ta oss dit en gång till innan det är dags för o föda o handla julklappar o julsaker. det är ju sååå roligt!!

• HEJE

3 månader alltså... känns som en evighet! vill ju börja pynta o ha jul redan nu! :D

• HEJE

ja jag längtar oxå till 1a advent.. tycker oxå att julen börjar då.. annandag jul blir finalen på julen..
    så gäller o njuta heeela december :D

• HEJE

jag kopierade receptet.. här kommer det, har inte testat själv än men det låter underbart gott!! =)

Pepparkakskladdkaka:

(ej att förväxlas med den oheliga varianten som innehåller kakao och stuff, this is the shit!!)

Använd en 2 liters springform.

100 gram smör 2 stycken ägg 3 deciliter strösocker 1/2 matsked malen ingefära 1/2 matsked malen kryddnejlika 1 matsked malen kanel 1 tesked stött kardemumma 1 1/2 deciliter mjöl ströbröd till formen

Sätt ugnen på 200 grader, smält smöret och låt det svalna. Under tiden smörjer och bröar du formen.
    Vispa ägg och socker poröst, rör sedan ner smöret, kryddorna och mjölet. Häll upp i formen och grädda mitt i ugnen 12-15 minuter. Låt svalna, förvara den kallt. Servera med vispgrädde.

• HEJE

litenlind: receptet finns på sidan 86

• HEJE

åh va mysigt! det blir vår första jul oxå med barn! jag är beräknad till 12 nov. hur gammal är din son?
    jag längtar verkligen till att vi kan börja pynta o fixa m julsaker!
    har fuskat lite o lyssnat på julmusik heelt underbart! läste att nån sett julmust  i affärerna nu så det är bara o ge sig ut o köpa! det är ju sååå gott!

• HEJE

i somras köpte jag julmust extrakt till vår sodastream. det va faktiskt jättegott,
    men nu när den riktiga kommer så kommer vi nog att köpa den istället...

• HEJE

jag håller med!! vart är alla tomtar o mys???!!! jag älskar trolltider och julens hjältar, den typen av julkalendrar.. inte sånt här tråkigt bös! *besviken*
    danmark brukar ha söta julkalendrar m tomtar som bor under hus o på vindar.. mycket sötare och mer stämningsfullt än de svenska...

• HEJE

sitter i soffan o dricker glödd o äter mammas nötkaka... MUMS!!

• HEJE
    Ellie86 skrev 2010-10-20 12:52:59 följande:
    Åhh jag vill också iväg till Ullared! Men höggravid å trängas där inne är nog ingen höjdare (v.38+0 idag) å jag orkar inte gå så mycket... så i år blir det nog inget Ullared på jul i alla fall... synd för de har ju så mycket fint inför julen!!
    nä inget jag rekommenderar... jag var där i söndags (v37) o det var sjuuuukt mkt folk.. o ingen visade hänsyn trots att man är höggravid.. jag fick sätta mig på golvet o börja fika innan nån kunde resa sig o erbjuda mig sin plats på fiket... o folk körde in i magen osv....
    vänta tills lite senare är mitt tips... =)
  • HEJE

åh va typiskt! jag tog en sovmorgon idag (har inte sovit inatt, höggravid) o då missade jag när det snöade här i göteborg! men jag ser vita fläckar iaf, o man får vara glad för det lilla :)

• HEJE

åh va avundsjuk jag blir på alla som fått gå i snö eller se det snöa idag.. hoppas det kommer fler dagar m snö snaaaart!!

mammasmurfen o grymt sa grisen: grattis till era graviditeter!! hoppas ni mår bra! hur långt gångna är ni?
    mysigt o få ha en liten plutt denna julen!! o du "grymt sa grisen" får klappa magen istället...  så kommer det en liten fin plutt i jan.. =)

• HEJE

mysigt, snart är det JUUUUUL!!! härligt härligt!!    =)

jag har gjort egen jul ett år, men den tog flera veckor att göra.. men gott var det!! tyvärr har jag tappat bort receptet så kan inte göra den varianten igen.. men är det annars nån som har ett gott recept ? så mysigt o pyssla med sånt =)

• HEJE
    Pigelinen skrev 2010-10-26 17:06:47 följande:
    jo jag ahr gjort glögg några år, den brukar bli attans stark bara... ska jag leta om jag har receptet kvar? Kommer inte själv att göra iår eftersom jag "bakar" bebbe...
    ja tack gärna! jag bakar bulle nu men har 2 v kvar så kanske kan smaka liiiite iaf... =) annars kan man alltid ge bort i present

blåbärsmuffin: tack för receptet, ska prova det oxå! kul o testa varianter!
  • HEJE

är beräknad att få ut en liten plutt om 5 dagar (men lär väl gå över tiden) så nu tänkte jag att jag kan ta o fylla frysen m kakor o annat gott!

har ni några härliga recept att erbjuda? :D

• HEJE

tackar baronessan! ska absolut ta o testa dom =)

• HEJE

grymt sa grisen: det är bara o köra!! gör en mindre julig dekoration så funkar det ju.. det är många som har höstkransar på sina dörrar.
    solljuslampor finns kanske billigt o bra på typ rusta? tror det hade varit jättefint o ha såna lampor längs m gången upp till huset, blir ett mäktigt intryck! (o mysigt)  så jag tycker kör på bara!!

• HEJE

det snöar i göteborg!!!!!! min sambo väckte mig så jag inte skulle missa det.. snaaaart är det jul!! :D

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!