Inlägg från: Leijne |Visa alla inlägg
  • Leijne

Jag längtar till jul!!!

TS! Jag är lite som du. Jag älskar julen och har redan börjat planera. Det blir första julen som förälder. Jag längtar såå.

Just nu håller vi på att flytta och är i nya huset om en vecka. Sen är jag igång. Jag börjar redan med baket i oktober, för att hinna med alla 100 sorters kakor som ska finnas i skafferi och frys när det är dags :). Julgodis, lussebullar och pepparkakor väntar jag naturligtvis med till december.
    Till skillnad från dig har jag kanske inte så väldigt många tomtar. Jag arrangerar mycket med blommor, ljus och mindre prydnadssaker istället. Julbonader på väggen är också ett måste.

Men annars ordnar jag precis som du, träffar i sann julanda!  Julgodis med familjen, pysseldag, och mängder av glöggkvällar till öppen brasa. Härligt!

• Leijne
    Mettan69 skrev 2010-10-24 13:09:09 följande:
    I går var jag på Gekås och där fanns en del julsaker men mycket var inte i min smak. Men jag fick med en tomte med lyckta som skall stå ute och ett plåthjärta och plåtspann med tomte på. Ganska mycket folk men det var värst att förflytta sig. helt stopp ibland men man kom fram till sakerna.

Jag skulle vilja ha gammeldags änglar eller tomtar av papp, eller gammeldags plancher. Någon som vet var man kan få tag i det på nätet?
    Jag köpte ett helt gäng pappersjulbonader förra året på tradera. Oanvända i orginalplast. De var inte allt för dyra. prova där.
  • Leijne
    Mettan69 skrev 2010-10-25 08:28:06 följande:
    Sassu. Det fanns ju en del saker av Karin Kry, tomtar i tyg, (som jag redan har) mycket blockljus med motiv, diverse olika tomtar osv. Så det är säkert värt att åka ner. Jag har mycket tomtar så jag är kräsen nu. Köper bara om jag bli kär direkt. Flört

Leijne och xXxCryCandyx: Tackar.  Skall bums gå in och kolla där. Hjärta

Frökenolson. Jag bor i Kinna, tre mil från Borås. Skrattande
    Kinna, vad roligt att träffa på någon här inne från trakten. Det är inte ofta :). Jag har 20min till Kinna..
  • Leijne
    Mettan69 skrev 2010-10-26 07:39:03 följande:
    Leijne: Nä men vad trevligt. Då kan vi ju tipsa varann om det dyker upp något fint i butikerna/ställena häromkring. Skrattande

Ronnbat: Åh vad roligt. Jag älskar allt grönt som man tar in till jul. Vill ha in mycket hyasinter, kottar, mossa och grankvistar av alla de slag. Även ha på trappen och altanen. Hoppas på fint väder i helgen så jag kan gå ut och plocka mossa. Den kan man ju börja med ju och sen längre fram dekorera den...Oskyldig
    Absolut!
  • Leijne

Mitt kvällsthe är utbytt mot glögg, julbaket är i full gång, jag har köpt en del julklappar och skrivit upp i detalj allt som ska ordnas med före och efter första andvent. Manisk?? möjligtvis. 

• Leijne

Vi äter väldigt lite kakor i det här hemmet. Men jag älskar att baka, och till jul är inget undantag. Så nu börjar jag bocka av långa listan på alla sorter som är ett måste. Längre fram vill jag ägna mig mer åt julpyssel, och julgodis ,och då är det skönt att ha allt  de där  andra i frysen redan. 
    Vad bakar ni till jul? några måsten?? 

• Leijne
    MrsTM skrev 2011-11-10 09:31:36 följande:
    Min baklista är mycket kort:

Pepparkakor (men jag tänkte lyxa med hemmagjord deg i år)

Skrattande

Mamma och mormor bakar det vi äter på julafton och juldagen. Lussekatter är jag inte så förtjust i. Pepparkakshus får vänta tills jag får barn.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att bjuda på kladdkaka med julsmak i advent, någon som har recept??
    Prova att släng i pepparkakskryddor :). 
  • Leijne
    NicoDylansMamma skrev 2011-11-10 18:58:29 följande:
    På tal om adventskalendrar.....vad brukar ni köpa till era barn?
    Min äldsta ska få en playmobil julkalender, en chockladkalender och så funderar jag på dom här som ÖB har med olika godisar i och min yngsta får en Cars kalender, en chokladkalender och i så fall samma som storebror från ÖB 
    Till min 1½åring tänker jag köpa djur från schleich. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!