Jag längtar till jul!!!
Jag tycker mycket om jul! Nu bor vi dessutom i hus där det finns mycket mer potential att få till pyntet utan att det blir för trångt (bodde i liten tvåa tidigare). Julklappar brukar jag börja köpa tidigt, oftast är jag färdig september/oktober men planeringsarbetet sträcker sig långt tillbaka för att hitta bra presenter till alla.
Nu är ju presenterna en liten liten del bara, men jag tycker mycket bättre om att ge än att få - så är det bara. Inslagning är också en rolig del där jag försöker lära mig nya tekniker varje år (inser dock besviken att de flesta ändå sliter upp paketen utan att bry sig i inslagningen) så inget paket blir det andra likt. Efter några års "samlande" av snygga papper och snören mm. så behövs inte så mycket köpas nytt för att varje paket ska få en egen prägel. Jag pysslar annars gärna med scrapbooking så någon materialbrits är det egentligen aldrig, men julen är en bra ursäkt att köpa lite julrelaterat fint pysselmateriel, eller mer rättare sagt.
Julbak - en annan underbar detalj. Jag älskar att surfa efter recept eller kura ihop i soffan med några receptböcker och leta efter spännande saker att baka. Julgodis, småkakor, mjuka kakor ja allt vad som verkar gott. Provbaka är ett måste, inte annat för att vi i familjen ska få mumsa lite innan. Det som bakas till jul äts ju upp av de som kommer på besök... Gör sedan lite extra och lägger i burkar/strutar och har som "panikpresenter" om någons släktings mormor eller kompis dyker upp. Någon liten symbolisk gåva känns ju kul att ha.
Förra året inhandlades en jättefin tomtekostym till sonen, har vi tur passar den i år Den var jättestor förra året nämligen. Nu går han även på förskola så det visar sig om de har något sorts adventsfirande, har inte hört något än.
Gällande städande och pyntande så är jag lite dålig på det. Jag vill så gärna ha fint men får inte till det. Tror att det beror på att jag med "fint" menar att det ska vara som jularna var då jag var liten...