Inlägg från: Blåbärsmuffin |Visa alla inlägg
  • Blåbärsmuffin

Jag längtar till jul!!!

Åhh, jag är alltså inte den enda som längtar efter julen Jag har blivit dumförklarad av min familj, men jag kan inte hjälpa att jag vill ha jul...

• Blåbärsmuffin

Hej!
    Jag var här och hälsade på i augusti och upptäckte att jag inte är den enda som längtar. Nu är det oktober och längtan efter julen växer för varje dag som går. Vi har ett nyfött barn i huset - ännu fler klappar att köpa och slå in
    Vi har dessutom renoverat halva huset så jag är rysligt sugen på att köpa nytt julpynt...tyvärr är inte maken lika exalterad över julen. Skulle han få bestämma så hade det inte blivit pyntat alls; så jag klurar på hur jag ska få in lite nya grejer utan att han märker något 

Är det någon här som brukar göra egen glögg? Alltså med svagdricka, socker, kryddor och potatis? Vi gjorde det ett år; det blev supergott och hela huset doftade jul i flera veckor Skrattande Eller värma rödvin med kryddor (fast det har jag aldrig testat).

• Blåbärsmuffin

Jag hittade mitt glöggrecept (eller ja, jag har fått det av min pappa)

5 liter svagdricka (den ska vara brygd på malt)
    2,5 kg socker
    1 pkt jäst
    0,5 pkt russin
    0,5 kopp hela nejlikor
    1 knöl ingefära (stor)
    5 st stora potatisar i skivor
    1 påse hel kardemumma

Blanda allt i en hink och rör tills sockret har lösts upp.
    Lägg folie över och låt stå så i rumstemperatur i ca 2 veckor

• Blåbärsmuffin

Jorå, min glögg får ett antal procent - hur många vet jag dock inte. Jag antar att procenten stiger om man låter hinken stå längre än två veckor... Fast jag har sett recept där glöggen ska stå i tre veckor innan man silar den. Men gott blir det ändå  Och så kan man röra i hinken en gång per dag
    0.5 kopp är ju ett lite underligt mått, jag har för mig att jag slängde i två påsar nejlikor senast.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!