• JooCee

Marsmorsorna 2010 a.k.a lattemaffian surrar vidare om bajs och annat viktigt!

Alfalfafrö skrev 2010-08-04 11:59:38 följande:
    Morr!! Eftersom jag inte kan fika och gnälla av mig får jag skriva här.

Sitter hos mina föräldrar och får har barnen heeela dagarna. Mannen meckar våran bil samt hjälper min far att lägga nytt tegel på taket. Jag är less på att ha dem hela tiden men så fort jag säger något får jag höra:

- Gå ut och byt bromar på bilen du då?! För det måste göras....
    - Det är ju inte som att jag roar mig genom att göra detta, du var ju iväg och handlade igår...

GAAAHH Biter snart av honom huvudet! Jag kan inget om bilar vilket innebär att jag tyvärr inte kan göra det... Byta tegel vill jag inte eftersom jag har höjdskräck men innebär detta att jag ska ta hand om barnen och rodda inför detta hela dagarna på våran "semester"?!
    det var ju inte så att jag var och handlade utan barn igår heller utan hade dem båda i vagnen på affären. JAG KANSKE BEHÖVER EN PAUSE FRÅN DEM!!

Lämna in bilen har jag sagt men då drar det iväg massor av pengar, och eftersom jag inte har jobb eller jobbar kan jag väl inte tvinga honom till det.. Känner mig skyldig till våran kassa ekonomi....
    Han säger dock att jag inte ska känna mig skyldig, eftersom det inte var mitt beslut att skaffa barn ist för att jobba utan att det är vårat gemensamma beslut. Men kan ändå inte hjälpa att det låter som det är det han menar när jag pratar om saker som att lämna in bilen på lagning....

Usch vad rörigt det blev men jag kände att jag behöver få gnälla av mig!
    Grrrr.. förstår att du är frustrerad!
  • JooCee
    LillaStollan skrev 2010-08-07 08:46:11 följande:
    Ami- Lchf, hur funkar det egentligen? Jag får det inte att gå ihop att man skulle bli fet av jordgubbar och frukt. Fast samtidigt hör jag om många som lyckas gå ner i vikt.

Helena- Det är klart du ska passa dig för att klä honom i lila! Han kan ju bli BÖG!
    Jordgubbar och frukt innehåller mycket socker, socker gör att blodsockret höjs och då drar insulinet i gång. Insulin är en hormon som i sin tur hindrar fettförbränningen i kroppen.

Äter man mat med lågt gi, eller som Ami enligt LCHF, innebär det att insulinet inte kan härja fritt, denna typ av mat höjer nämligen inte blodsockret på samma sätt som frukt osv. Höjs inte blodsockret, drar inte insulinet igång = kroppen sparar inte på de fettet man stoppar i sig. 

Summan av kardemumman är väl egentligen att man inte ska äta fett och kolhydrater i kombination. Äter du bara jordgubbar blir du inte fet, äter du bara grädde blir du inte fet, äter du dessa i kombination då drar insulinet igång pga av jordgubbarna och fettet i grädden sparas då i fettcellerna ist för att passera genom kroppen och komma ut igen.

Så antal kalorier in och antal kalorier ut för att gå ner i vikt stämmer alltså bara delvis eftersom att mat förbränns på olika sätt och olika fort beroende på vad man äter.
  • JooCee
    LillaStollan skrev 2010-08-07 11:16:34 följande:
    JooCee- Jo, det vet jag men samtidigt så anser jag att man måste ta hänsyn till näringsvärdet i det man stoppar i sig också. Jag är ju ingen medicinsk expert men för mig verkar det logiskt.
    Näringsvärdet i exempelvis frukt är så gott som likvärdigt med en paprika, och ovanjord grönsaker äter lchfare.
  • JooCee

Tisdag nästa vecka ska jag träffa en mammaledig arbetskompis (Eva-Lena, det är Emma från BK), klockan 11 i Liljeholmen. Någon som vill följa med?

• JooCee
    elzilen skrev 2010-08-10 21:56:48 följande:
    är det tisdag den 17:de du ska träffa henne, skulle vara kul att vara med.
    yes box! =)
  • JooCee

Det blir ingen dejt för mig i morgon.. heller. Alla högre makter är emot mig när det handlar om mammadejter. Var inne på akuten i natt med storkillen som har problem med öronen (som sagt förr). Nu ligger han hemma i feber och öronont. På fredag ska han få rör i öronen. Hoppas det blir någon ändring på allt detta då!

• JooCee
    Queenofice skrev 2010-08-17 19:59:00 följande:
    De här med förskolan? Stockholmsstad har 30 tim har de pratas om men är de 30 fria timmar? Eller är de 30 timmar man pratar om som max om man är arbetslös, mammaledig osv.?
    30 timmarna är bara när man är mammaledig eller liknande. Annars får man gå så lång tid som behövs för att föräldern ska kunna arbeta.

Om du ska ha syskon till L så har Upplands-Väsby bara 15h för de äldre syskonet vet jag. På tok för lite! Speciellt om man har ett större syskon som kanske är upp mot en 4år, då är det inte speciellt roligt att vara hemma med mamma och en spädis jämt. Man vill ju leka med sina polare. Kanske något att tänka på inför eventuellt syskonfödande, att inte ha för långt mellan barnen eller byta kommun.
  • JooCee
    Alfalfafrö skrev 2010-08-19 12:45:50 följande:
    Vinter: Jag kan inte följa med på SatsBaby, för kickan drar direkt jag lägger ner henne så jag tror inte jag skulle få så mycket träningstid. Kryper fort också så det gäller att snabbt vara på henne om hon inte ska klättra på alla andra bebisar..

Någon som har lust med spontanfika imorgon? Liljeholmen, skrapan?
    Wow! Är det sant! Emeline har, precis som hon tidigare gjorde när hon lärde sig rulla, slutat att försöka krypa eller ta sig fram helt nu. Hon tog ju några tafatta krypsteg där ett tag men nu ligger hon mest nöjd på sin filt och insuper tystnade. Typ. Men vad häftigt! Aldrig hört talas om en bebbe som börjat krypa vid 5 månader.
  • JooCee

Haha! Jag kanske kommer förbi en sväng tillsammans med svärmor i morgon. Är det okej? Skämt åtsido, ska träna med henne vid 10 i stan (fråga mig inte var?) och sedan var planen eventuellt kulturhuset, så vi kanske ses!

• JooCee

Rum för barn tenderar för övrigt att bli fullt ganska snabbt, alla mammalediga hänger ju där, rek att vara där när dom öppnar!

Har dom fortfarande kvar "trafikljusen" som man kunde se från torget, där man kunde se grönt=ledigt, gult=kö, rött=fullt? Någon som vet?

Svar på tråden Marsmorsorna 2010 a.k.a lattemaffian surrar vidare om bajs och annat viktigt!