Gravid efter zonterapi
Här är ett solskensexempel:
Min man och jag har inte använt preventivmedel och aktivt försökt få mig gravid sen december 2003. Vi har fått ett barn med hjälp av insemination och har sedan december 2009 hunnit med två inseminationer för syskonförsök som inte lyckats. I april blev det inget försök eftersom ägglossningen troligtvis skulle bli under påsken. Eftersom månaderna gick utan att något hände och jag hann fylla 38 kände jag att jag måste göra nånting i väntan på nästa försök, så jag var på två zonterapibehandlingar i april.
Alla som har försökt bli gravida månad efter månad och aldrig helt gett upp hoppet trots att åren gått tror jag kan ha en liten förståelse för hur det kändes för mig när det där osannolika plötsligt hände på morgonen den 29 april: Det dök upp två streck på graviditestesten!
Jag som har lusläst instruktionerna för testen så många gånger måste ömsom stirra på bildexemplet för "gravid" och stickan många gånger medan resultatstrecket blev tydligare och tydligare. Sen började hjärtat bulta och tårarna rinna. Jag försökte samla mig lite och skölja ansiktet innan jag gick in till sovrummet för att berätta nyheten för min man, men jag kunde knappt få ur mig orden "det var två streck" medan jag kastade mig i hans famn och skrattade och grät på samma gång. Han var så samlad att han åtminstone kunde förklara för vår yrvakna tvååring att "mamma är så glad att hon gråter".
Nu är jag i vecka 13 och har fått bekräftat med ultraljud att befruktningen skedde i april och alltså helt säkert utan hjälp av insemination. Blev jag gravid tack vare zonterapin eller skulle det ha hänt ändå? Oddsen talar fö zonterapin (49 försök utan och 1 med, exklusive inseminationer och gravid/amningsmånader) så för min del var det helt klart värt det!