• marberg

Behöver du hjälp av Johnnie, Mattias och Sofia Wistam?

Hej! Jag har följt Era program och är så glad att så många kunnat få Er hjälp med så mkt. Jag vet inte ens var jag ska börja men tar det lite kort från början. Jag föddes i Vänersborg och är äldst av fyra syskon. Vi hade en pappa som led av manodepressiva problem. Han förgrep sig på mig och min syster i 11 år. När jag sedan kunde flytta gjorde jag det med besked, ända ned till Skåne, där jag inte kände någon. Jag fick två barn 1988 och 1989, varefter min yngsta dotter fick en cancersjukdom 1992, Wilm´s tumör. Vi låg på Barnsjukhuset i Lund i 10 mån och det var så klart en hemsk period. När vi väl blev utskrivna och vi skulle börja leva som en familj igen gick inte detta så bra och jag separerade så småningom från barnens far. Det blev några tuffa år ekonomiskt och psykiskt. Det var svårt att somna och veta att barnen fortfarande var vid liv på morgonen. Oron över att Sara skulle få en cancersjukdom igen var stor men även oron för att nästa gång kan det vara Jennys tur. Så kom då den dagen när Sara hade fått cancer igen, 2011. Denna gång var det Hodgkin´s lymfom med en ny omgång av tuff cytostatikabehandling men även av strålbehandling för att hennes hjärna inte skulle ta för mycket stryk då hon fått så mkt när hon var liten. Idag är Sara 28 år och har varit sjukskriven sedan dess. Hon tog skada. Har fått epilepsi, ADHD, och borderline. Nu är oron istället att den dag hon ska gå i pension så har hon inga pensionspoäng och hur ska hon då klara sig och var ska hon bo? Man är ju så klart alltid orolig över sina barn som förälder. För att nu återgå till Västergötland, Mellerud, så bor ju mina syskon kvar och min mamma har nyligen flyttat till ett vårdboende och lämnat huset till min broder Börje, som inte har kunnat klara sig själv genom livet utan dragit på sig både kronofogden och annat. Han har också känt av att Sara behöver mer hjälp än andra barn varför han gav Sara och mig mammas hus som gåva mot att han själv flyttar till något som är mindre och lättare att sköta. Nu är det bara så att mamma hade 100 st katter när hon bodde där. Vi fick hjälp av veterinär och jägare på kommunen som kunde avliva katterna. Problemet är ju att huset är både nedkissat och nedbajsat. Jag och Sara började med våra futtiga medel att renovera köket, hallen och ett sovrum för att vi så småningom ska kunna bo där när jag snart går i pension. Det skulle kunna bli en nystart även för henne med nytt jobb, vänner el studier. Vi skulle så gärna vilja få Er hjälp med lite av renoveringen t e x vardagsrum el badrum? Vet inte om det är något som ni kan el vill ta tag i? Jag har bara foton på min kamera från Saras sjukdom 1992 men det finns ju foton hemma av hur huset ser ut som jag kan bifoga senare om det är något Ni behöver?

Varma hälsningar

Yvonne Marberg
    0735-135788
    Yvonne Marberg, 0735-135788
Svar på tråden Behöver du hjälp av Johnnie, Mattias och Sofia Wistam?