Inlägg från: Anonym (Mamma Trötter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma Trötter)

Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!

Anonym (LillaJag) skrev 2010-06-13 21:41:10 följande:
    Tack, du förstod precis vad det handlar om. Jag har min sambo. Och mina barn skulle jag aldrig lämna, även om det finns stunder då funderingarna kommer....det är min familj som håller mig levande.
    Samma här. Min sambo och min dotter jag lever för.
  • Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (LillaJag) skrev 2010-06-13 22:50:42 följande:
    Kan ni gråta?

Jag har inte förmågan kvar att släppa på trycker med tårar.
    Tidigare var jag väldigt blödig, till och med så att det nästan
    var besvärande. Nu för tiden kan jag inte gråta hur lessen jag
    än är. Jag är stum. Det finns inga tårar. Kroppen vill lätta på
    trycket, men jag kan inte.

Och så blir ångesten och paniken värre. Det är som en cirkel.
    Ja, gråta kan jag. Dock har jag svårt för att skratta högt. Speciellt när jag är "ute" med andra, tex ser en komedi på bio så sitter alla och skrattar men inte jag. Jag kan tycka det är roligt, men skratta högt kan jag inte. Låter inte det konstigt??
  • Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (LillaJag) skrev 2010-06-14 12:26:21 följande:
    Ja, visst är det en underlig känsla, som om att alla känslor är inkapslade. Jag kan varken gråta eller skratta. Jag är bara - stum - jag känner, djupt inne i mig, känner jag alla känslorna, men jag kommer inte åt dom.
    Jag tycker det är pinsamt när jag tex går på bio/komedi med en kompis och varje gång när både hon och resten av publiken skrattar så sitter jag bara tyst och ler lite Obestämd  Jag är överhuvudtaget väldigt återhållsam och kontrollerad inför andra människor; det är bara min dotter och sambo jag kan slappna av med...

Fler som känner igen sig, förutom jag och "Lilla Jag"  ?
  • Anonym (Mamma Trötter)

Vad äter ni för antidepressiva och vilken dos?

Jag äter Sertralin (samma ingrediens som Zoloft men de är ju så förbaskat dyra). Det är 50 mg:s tabletter som jag just nu äter 3 om dagen av, alltså 150 mg. Har som mest varit uppe i 4 tabletter (200 mg) men har själv velat försöka trappa ut så som lägst var jag nere i 50 mg, men nu tyckte läkaren jag skulle höja upp till 3 tabletter igen eftersom jag mått sämre igen de senaste månaderna. Känns som att jag aldrig kommer kunna bli medicinfri!

...och hur är det, blir inte kroppen van vid tabletterna så de slutar verka efter en tid? Så känns det för mig iaf. Har ju ätit Sertralin av och till i cirka 8-10 år!

• Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (Trasig) skrev 2010-06-14 21:54:19 följande:
    Jag har ätit Citalopram 40 mg tills för 1 1/2 vecka sen, då jag fick byta medicin eftersom mina inte verkar funka längre, eller inte på det som händer i min kropp just nu iallafall.

Nu äter jag Venlafaxin 150 mg, det är visst samma sak som Efexor. Jag känner just nu varken bu eller bä, men jag har inte blivit nå sämre, men heller inte nå bättre. Men det har ju heller inte gått särskilt lång tid. Hoppas fortfarande på underverk tillsammans med KBT-terapin (eller hur man nu säger).
    Hur länge åt du Citalopram?  och vad är minimi- respektive maximidosen på denna medicin? Vad är det för styrka per tablett?
  • Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (Trasig) skrev 2010-06-14 22:46:16 följande:
    Jag började på 10 mg, men det är en "barndos" som man ökar ganska snabbt till 20 mg. Maxdosen är 60 mg, men min läkare tyckte inte att jag skulle öka mer än till 40 mg, utan tyckte istället att jag skulle byta medicin.

Äter du nån antidepp?

Sen undrar jag om någon vet om man kan dricka alkohol när man tar Efexor eller Venlafaxin?
    Någon som har erfarenhet...i deklarationen står det att man inte ska göra det, men det står det ju på nästan allt.
    Japp, läs inlägg nr 65
  • Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym skrev 2010-06-16 20:38:46 följande:
    är alla medeciner ni pratar om receptbelagda?
    Ja alla antidepressiva och lugnande meidciner är receptbelagda.

Det enda som finns receptfritt är naturläkemedel, t ex Valeriana, som finns på apoteket.
  • Anonym (Mamma Trötter)

Idag har jag sån obeskrivlig ångest!! Har höjt Sertralinet från 100 mg till 150 mg och mår ännu inte bättre! Har jag blivit immun mot dem eller vad??

• Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (Trasig) skrev 2010-06-17 02:06:20 följande:
    Kan du höja och sänka din dos lite som du vill...?
    Jag vågar inget sånt alls jag... Förvånad

Sen när jag väl har gjort höjningar, så har det tagit ett tag innan det verkat och sen kan det med dom mediciner jag ätit, bli ungefär som i början, att man går ner första 2 veckorna ca.

Konstigt vad olika det kan vara...
    Nej det var läkaren som ordinerade det.
  • Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-07-24 07:11:07 följande:
    Hej.
    Jag undrar om det är en depression jag har, jag är så trött hela tiden, ingen lust eller ork, nedstämd var dag och sitter bara av tiden känns det som.
    Jag har varit sjuk i kroppen i snart 4 år med smärtor och yrsel och kan inte på något sätt stabilisera mig. Jag vet inte vad felet är och doktorn hittar inget som kan han kan peka på.

Jag har ett bra liv men kan inte njuta av det för det är precis som att jag är omlindad i ett mörkt täcke, jag har inga tankar på att skada mig själv men tankar om en värdelöshet är där hela tiden. 
    För ett tag sedan hade jag viljan att göra det bättre men ingen motivation och som det ser ut nu så finns inget av det.
    Det är bara tomt.
    Jag sover 8 timmar varje natt och sedan 2-4 timmar under dagen för att ens orka med att vara "social" på eftermiddagen. Var gång folk hör av sig till mig för att se hur jag mår så blir jag anti och otrevlig mot dem för jag orkar inte med att förklara något som inte går att förklara, vill inte att de skall vara oroliga.
    Jag kan inte säga att det är detta som gör mig ledsen eller arg för det finns ingen speciellt som triggar detta, det bara är där.

Skall till vårdcentralen och se om de kan hjälpa mig då jag snart inte orkar med mig själv längre, bara hoppas på att jag hittar en doktor som har intresse, brukar ha lite problem med att hitta en som vill lägga energi och hjälpa mig.

Behövde bara skriva av mig en stund och hoppas att det var okey att jag gjorde det här...

Ledsen och vilsen
    Låter absolut som att du har någon form av nedstämdhet. Distriktsläkare på vårdcentralen ska ha ett formulär med frågor man får svara på och sen kollar de poängen för att få en vink om man har nedstämdhet/depression. Annars kan du ju vända dig direkt till en psykiatrisk mottagning om du har någon sån i din närhet. Men hjälp ska du absolut ha!
  • Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (Undrar) skrev 2014-08-02 00:32:04 följande:
    Var hos en kurator idag och hon sa att hon misstänker utmattningssyndrom och depression.. Bara hoppas att jag kan få någon hjälp nu med fick lite papper som jag skulle fylla i och har en ny tid nästa vecka
    Ok. Hoppas du får påbörja någon form av samtalsterapi; och antidepressiv behandling som kan fungera som en "krycka" innan du kommit på fötter igen.
  • Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (Alicia) skrev 2014-08-02 20:00:35 följande:
    Har varit trött och nedstämd hela våren och har inte sökt hjälp och tänkte att det blir bra på semestern när jag får vila. Jag ska börja jobba på måndag och fasar verkligen för det är så här. Jag är likblek, har blemmor i ansiktet och mörka ringar under ögonen och stripigt hår som förlorat toningen. Första veckan gick jag ut fast det tog emot. Andra veckan började jag vända på dygnet. Jag började gå i samma kläder här inne och slutade att bada och duscha varje dag. Gick ut sent på kvällen till seveneleven och handlade. Slarvat med maten och ätit soppa och broccolipaj mest och druckit vatten. Ingen alkohol för jag är rädd att jag skulle bli allkolist. Jag har inte prata med någon på fyra veckor nästan. Jag bor själv med en jättesöt katt och har inte barn eller pojkvän. Jag har fått mörka tankar och ibland tror jag att jag kommer att rasa ner i svart hål och inte kunna komma upp. Får diareé när jag tänker på att jag ska tillbaka och jobba på måndag och de kommer att undra varför jag ser sliten ut efter att solen har skinit hela sommaren. På nätterna har jag virkat grytlappar, tittat på tv och suttit en stund på terassen. Jag känner som jag tappat taget och kontrollen på mig och vill bara dö men jag tänker inte ta livet av mig. Tack för att ni ville läsa.
    Fy vad jobbigt :(   Sök hjälp på måndag! Sådär ska ingen behöva må! Förstår att du gruvar för att börja jobba, men med tanke på att du verkar väldigt ensam och blivit väldigt isolerad under semestern; så är det nog bra att du kommer tillbaka och träffar folk. Finns det ingen på jobbet som du kan anförtro dig åt?  Har du några vänner? Familj/föräldrar/syskon?  Har ingen av dem i så fall försökt nå dig under dessa fyra veckor??
Svar på tråden Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!