Inlägg från: Anonym (Mamma Trötter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma Trötter)

Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!

Anonym (en tjej) skrev 2010-06-11 19:34:25 följande:
    hej
    jag är en 26 årig tjej som har oxså blivit sjukskriven p.g.a. deprission., ångest och oro jag har medicinering men trors att jag tar dom så mår jag inte bra..
    just nu så har jag känt att jag är skräckslagen att vara hemma ensam, instängd, själv mm
    hur mår ni? hur länge har ni varit sjukskrivna? godkände FK det? jag väntar på svar från dom nu så det tar ett tag tills jag får veta
    Jag har hel sjukersättning (sjukpension) sedan LÄNGE! Har tappat räkningen...Fick det iaf innan de blev så förbaskat hårda på FK.
  • Anonym (Mamma Trötter)

En fråga till er alla:

Har ni barn? och hur gör ni i så fall för att orka med familjen, hemmet o s v?

Jag har sambo coh en 6-årig dotter så jag måste ju, hur trött jag än är, göra vissa saker på en dag för att få allt att gå runt. Det är tufft, jättetufft. Mycket som blir eftersatt härhemma; men jag gör de allra viktigaste sakerna iaf: ser till att vi har rena kläder, lagar mat etc....

Men jag orkar inte mycket extra på en dag. Har jag t ex varit och tränat på gym:et en morgon så orkar jag inte mycket mer sedan. Så frågan är ju om jag ska satsa på att fortsätta träna, som jag egentligen behöver eftersom jag är så överviktig, eller lägga mina krafter på att umgås med min dotter och orka göra saker med henne nu när hon har sommarlov?

• Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym skrev 2010-06-11 20:38:29 följande:
    va har ni för fysiska problem?
    jag har yrsel,hjärtklappning,darrningar,koncentrationssvär igheter!
    Mina fysiska problem består framförallt av en enorm trötthet. Har inga besvär med panikångest.
  • Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (ida) skrev 2010-06-11 22:05:33 följande:
    TS har du tagit upp detta med tröttheten med din läkare? Den behöver ju inte nödvändigt vis bero på ditt psykiska mående. Om det är pga depression så kanske voxra hade varit en medicin för dig, då den hjälpt många mot just tröttheten.

Jag har varit sjukskriven två gånger, ett år vardera, pga min depression och ångest. Nu jobbar jag och det går väl. Skönt för jag slipper känna efter hur jag mår. Så fort jag är ledig så mår jag jättedåligt. Orkar aldrig ta mig ut, svarar aldrig i telefonen. Är bara ensam. Folk förstår inte, de tycker man är konstig, men jag orkar ju inte ens leva egentligen.

Jag har även social fobi som gått upp och ner under åren. Ibland märker jag inte alls av det, men nu är det så illa att jag kan bli helt illröd i huvudet enbart av mina egna tankar, tom när jag är ensam. Pga att jag känner att jag gör bort mig, skäms för mig själv osv. Så illa har jag inte varit innan.

Jag äter medicin nu, fungerar inte riktigt. Ska till en psykolog nästa vecka. Ska bli intressant. Har gått hos många psykologer men backar alltid ur efter ett tag, hittar alltid fel som gör att jag har en ursäkt att inte gå dit.

Har ni alla mått dåligt under flera år? Det känns som att när man väl fått en depression så blir man aldrig riktigt bra igen. Verkar vara så för många iallafall. Jag pendlar alltid i mina känslor. Ena stunden känner jag att jag klarar detta. Livet är inte roligt men jag klarar det. Men sen tänker jag på hur många år jag förmodligen har kvar i livet, år fyllda av ångest och förtvivlan, och då vill jag bara gråta. När det är som jobbigast så vill jag inte mer. Såna perioder har jag varje dag, där jag tänker att jag hellre vill dö.
    Ja jag har varit till läkare för tröttheten, och massor med olika prover har tagits på mig med felfria resultat, så att antingen beror tröttheten på Sertralinet eller så beror det på (som jag tror) att jag ständigt mer eller mindre går i ett anspänningstillstånd p g a mina psykiska problem.

Ja jag har haft mina problem i många, många år. Redan som barn var jag ängsligt lagd, och jag kommer ju med all sannolikhet aldrig bli helt frisk. Får väl lära sig att leva med det. Det är därför jag tycker det är så bra med en sån här tråd där vi kan bli ett gäng likasinnade så man kan prata av sig lite och inte känna sig så himla ensam
  • Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (juni) skrev 2010-06-12 00:18:42 följande:
    Jag har aktivitetsersättning tror det är samma som sjukersättning men att det heter aktivitetsersättning innan man fyllt 30, kan ha fel men tror det är så.  Jag har jättelite ork och svårt att komma igång med saker, har ofta kaos hemma då jag inte riktigt vet vart jag ska börja med städningen och då tänker jag på allt blir trött och så blir det ingenting.  Min högsta önskan är att få barn men vet inte om jag kommer kunna det då jag aldrig får må bra och inte orkar nåt :(
    Jag har en 6-åring och ja, jag kan säga att det är tufft ibland eftersom man i och med att man har barn MÅSTE göra olika saker även om man helst av allt ibland skulle vilja gömma sig under täcket och sova. Men har du en sambo/man som är omtänksam, kärleksfull och hjälpsam och är beredd att ta sitt ansvar som pappa så kan det mycket väl fungera för dig att skaffa barn. Nu känner jag inte dig och vet exakt vad du har för besvär men jag säger bara att det KAN fungera. Dessutom nu med facit i hand så är jag så otroligt glad över att jag fått min dotter, för hon gör livet värt att leva
  • Anonym (Mamma Trötter)

Har ju glömt att skriva att jag även är enormt stresskänslig! Spontanitet och improvisation finns inte heller i min värld. Behöver ha planerat i förväg vare sig det gäller en utflykt, ett besök hemma hos någon (funkar inte att de ringer och bjuder samma dag) . Blir jag stressad av t ex en oplanerad händelse kan det få mig att freaka ur totalt!

Känner därför att den enda väninna jag har, dragit sig undan lite Hon är en spontan människa och har nog lite för svårt för att jag måste planera in allt....

• Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (Trasig) skrev 2010-06-12 21:42:06 följande:
    Hej!

Jag är gärna med i den här tråden ett tag....tror att jag behöver det. Har inte tid att skriva så mycket just nu, men jag är sjukskriven för depression just nu och har varit hemma 4 veckor från jobbet.

Idag skrek mitt ex i telefonen: Jag kan betala fullt underhåll (för våra 2 barn, 6 och 12 år gamla) bara jag slipper ha ungarna, som ändå inte vill vara här. Jag kan ha dom varannan helg, på sin höjd...!!!

Har tidigare levt ett liknande liv som "Mitt Liv" tillsammans med mitt ex i 11 år.

Har en chef som hade kommentaren: "Det kanske är dags för dig att söka dig ett nytt jobb" när jag berättade om min sjukskrivning. "Sen tycker jag att du ska kontakta en barnpsykolog så att dom kan hjälpa dig med dina barn" Jag kontrade med att man inte bara kan lämna bort sina barn och han svarade då: "Jo, i vissa fall får man faktiskt lov att göra det!"

Jag har jobbat på samma ställe dom senaste 12 åren och aldrig tidigare varit sjukskriven, bortsett från ett ryggskott och några migrän-attacker under åren. Jag sköter bokföring och fakturering, växel, kundtjänst och div. andra uppgifter på jobbet. Ingen annan kan det jag gör, så det blev ju katastrof när jag blev sjukskriven. Väldigt svårt att släppa det och bara ta hand om sig själv....har ju ansvaret för jobbet inpräntat i skallen. Dom ringer oxå och vill ha hjälp och jag orkar inte mer än prata i kanske 5 minuter.

Har heller inte nån backup på jobbet när mina barn är sjuka eller jag har semester, vilket innebär att jag alltid måste jobba ikapp allt jag är borta. Dåligt samvete när jag är hemma med barnen och dåligt samvete när jag alltid måste åka ifrån mina barn några timmar per dag, när jag är hemma med dom, för att inte halka efter för mycket på jobbet! Jag räcker liksom inte till, lever ständigt med ett dåligt samvete och en oro som äter upp mig innifrån!

Har två barn, en kille på 6 år, som har ADHD och en 12-årig dotter som har outredd ADHD (misstänkter jag iallafall). Vi håller just nu på att hitta rätt medicin och rätt dos och det är inte det lättaste...han är mycket värre nu, än han någonsin varit. Dom kväver som sagt väldigt mycket utav mig och min nuvarande sambo.

Jaha, det blev lite skrivet iallafall, skulle ju inte skriva nåt direkt nu, men men...
    Jag har ändå bara skummat lite på ytan, så att ni får något grepp om vem jag är.

Just nu har jag fått hem min dotter, som bara gråter hemma hos pappa. Grät tills hon spydde igår kväll. Pappan tänkte även skicka hem vår son, eftersom han kissat ner hela sängen inatt...!!! Fattar inte hur han tänkter och det känns bara som jag går sönder inuti. Vet inte hur jag ska göra med nånting! Känner bara att jag får svårt att andas och bara vill gömma mig nånstans och gråta...!

Kram till er allihop!
    Men stackare vad du har det jobbigt! Det är nog ändå bäst att du har barnen på heltid när de dels inte trivs hos pappa och dels när han inte vill ha dem själv! Hur man nu är funtad när man inte vill ha sina egna barn!? Synd om pojken också om pappan yttrade inför honom att han tänkte skicka hem honom för att han kissat i sängen!

Nej, jag tror de far illa där. De visar ju tecken på att inte må bra.

Hoppas det ordnar upp sig för dig, och att det kanske finns några i ditt liv (föräldrar, syskon etc) som också kan hjälpa till att vara ett stöd för dig och barnen.

Skriv gärna av dig här om du behöver - KRAM!
  • Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (Vera) skrev 2010-06-13 18:40:13 följande:
    Jag har inga barn men känner ändå att jag inte har ork till någonting. Jag beundrar er som har barn ni tar hand om trots att ni mår så dåligt. Jag som är själv har svårt att ta hand om vardagen. Disken växer på köksbänken och tvätten ligger i stora högar. Orkar ingenting. Jag har börjat jobba 4 tim nu efter en tids sjukskrivning och det tar all ork jag har. Somnar på en gång när jag kommer hem och sover flera timmar. 

Jag tycker att du ska fortsätta träna när du orkar. Det fungerar iaf för mig. Jag är jättetrött efter ett träningspass men känner ändå att jag har fått röra på mig. Gör jag inte det så känns kroppen bara som en degklump vilket får mig att må ännu sämre.  

Är det någon som känner att ni är själv destruktiva? Vill skada er själva? Jag tänker ständigt på det men vågar aldrig riktigt skära mig eller så, det startade när jag började äta medicinen. Nu är det nästan tvångstankar. Har börjat umgås i kretsar med folk som knarkar och funderar starkt på att testa nästa gång det är fest. Jag dricker otroligt mycket alkohol varenda helg och kombinerar helst med stesolid. I helgen var jag hem till en kille som jag vet gillar väldigt dominant sex. Han gav mig örfil efter örfil. Jag grät men han bara fortsatte. Gjorde så fruktansvärt ont men jag lät honom fortsätta. Efteråt kunde jag bara tänka "vågar jag inte skada mig själv så får någon annan göra det".. Varför utsätter man sig för sånt?? Nu skäms jag över mig själv och vill bara ta livet av mig. Men som sagt jag är för feg så det lär väl inte hända hur gärna jag än vill... Gråter
    Nej jag har aldrig varit självdestruktiv, och ej haft självmordstankar trots att det stundom är väldigt svart och hopplöst.

Låter inte bra att du dricker mycket alkohol och dessutom kombinerar med Stesolid , och att du har för avsikt att testa narkotika!!

Det löser ju ingenting, snarare tvärtom. Men du förstår du ju själv. Dominant sex låter också som att du gör det för att känna smärta och det är ju också en destruktiv sak...
  • Anonym (Mamma Trötter)

Usch jag måste säga att jag blir illa berörd av att så många av er är självdestruktiva och självmordsbenägna  

Ni får förlåta men jag tycker inte vi ska prata om sånt här. Är inte ens tillåtet enligt FL:s regler...

• Anonym (Mamma Trötter)
    Anonym (LillaJag) skrev 2010-06-13 21:41:10 följande:
    Förlåt. Jag trodde efter att ha läst i några inlägg att jag kanske kunde få ventilera mig här.
    Det var kanske dumt av mig.
    Anonym (ida) skrev 2010-06-13 21:25:02 följande:
    TS
    Det är väl bara konkreta självmordsplaner som man inte får diskutera på FL? Allmän känsla av att inte vilja mer är tillåtet. Det är viktigt att få ventilera, det betyder inte alls att man kommer ta steget. Det finns en bok med titeln "jag vill inte dö, jag vill bara inte leva". Tycker den titeln beskriver så väl hur man kan känna ibland. Man vill inte dö egentligen, man orkar bara inte kämpa mer.

Lilla jag - Dina barn kommer självklart påverkas enormt av att inte ha dig där. Deras värld kommer slås i tusen spillror. Hur dåligt du än mår så får du aldrig glömma att ingen annan kan ta en mammas plats. Dina barn behöver dig. Du har rätt till att ha sina svaga stunder, du är bara människa. Men vi kommer alla ur dom där djupa groparna. Även om jag alltid är deprimerad så vet jag att det inte alltid är becksvart, det finns nyanser. Hoppas du har någon som kan hjälpa dig att hålla dig över ytan.
    Dumt är kanske fel ord; men ja - jag blir nog överraskad själv över att det blev så starka känslor i denna tråd. När jag startade den så tänkte jag väl mest att vi skulle vara ett stöd för varandra att orka med i vardagen när man har psykiska besvär. Fast jag borde väl i så fall skriva ut det tydligt i TS. Ibland slår man knut på sig själv

Men klart du får skriva av dig här! Kanske blir en ventil för dig där du kan lätta på trycket...
Svar på tråden Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!