Inlägg från: Anonym (ida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ida)

Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!

TS har du tagit upp detta med tröttheten med din läkare? Den behöver ju inte nödvändigt vis bero på ditt psykiska mående. Om det är pga depression så kanske voxra hade varit en medicin för dig, då den hjälpt många mot just tröttheten.

Jag har varit sjukskriven två gånger, ett år vardera, pga min depression och ångest. Nu jobbar jag och det går väl. Skönt för jag slipper känna efter hur jag mår. Så fort jag är ledig så mår jag jättedåligt. Orkar aldrig ta mig ut, svarar aldrig i telefonen. Är bara ensam. Folk förstår inte, de tycker man är konstig, men jag orkar ju inte ens leva egentligen.

Jag har även social fobi som gått upp och ner under åren. Ibland märker jag inte alls av det, men nu är det så illa att jag kan bli helt illröd i huvudet enbart av mina egna tankar, tom när jag är ensam. Pga att jag känner att jag gör bort mig, skäms för mig själv osv. Så illa har jag inte varit innan.

Jag äter medicin nu, fungerar inte riktigt. Ska till en psykolog nästa vecka. Ska bli intressant. Har gått hos många psykologer men backar alltid ur efter ett tag, hittar alltid fel som gör att jag har en ursäkt att inte gå dit.

Har ni alla mått dåligt under flera år? Det känns som att när man väl fått en depression så blir man aldrig riktigt bra igen. Verkar vara så för många iallafall. Jag pendlar alltid i mina känslor. Ena stunden känner jag att jag klarar detta. Livet är inte roligt men jag klarar det. Men sen tänker jag på hur många år jag förmodligen har kvar i livet, år fyllda av ångest och förtvivlan, och då vill jag bara gråta. När det är som jobbigast så vill jag inte mer. Såna perioder har jag varje dag, där jag tänker att jag hellre vill dö.

• Anonym (ida)
    Mamma 2010 skrev 2010-06-12 15:20:20 följande:
    Jag känner igen det där med att pendla och att fundera över hur många år man har kvar i livet med full ångest o hela baletten. Har ju dock lyckats må bar under större delarna av mitt liv sedan jag fick det här  som tjugoåring (är 41 nu).
    Ocg sicoala fobin känner jag oxå igen eftersom att jag tänler/känner precis som du. Man skäms o så får man ångest eller jag får det i allafall.
    Är rätt ensam eftersom att jag aldirg litar på ngn eller tror att folk int etykcer om mej/ vill trycka ner mej. Har två kompisar dock som hängt med under åren.
    Har oxå hafy självmordatankar där jag tror att dte aldrig kommer att lösa sej trots att jag har famolj och barn.
    Det är så extremt tufft att leva så! En period klarar man, men inte år efter år.
    Jag har så många saker som jag bara behöver tänka på för att få riktig hjärtklappning. Läskigt att det gått så långt. Jag har alltid mått dåligt, men saker har hänt som gjort det värre och skapat massa kaos i mina tankar.

Man ska väl vara glad att ens vänner orkar. De väntar på att jag ska bli bättre, men jag blir ju aldrig det. Provar mediicn efter medicin, ingen fungerar. Folk som säger att det är fegt att begå självmord, de vet inte vad de pratar om. När de levt våra liv och lidit under så lång period, då kan de snacka.
  • Anonym (ida)
    Anonym (Mitt liv) skrev 2010-06-12 15:23:00 följande:
    Tja, vet inte riktigt vad jag ska skriva, det är så mycket......Gråter Kan bara säga att jag just nu önskar jag vore död. Jag orkar inte mer! Men jag måste, åtminstone för mitt ena barns skull, hon är 1 1/2 år och jag kan inte lämna anvaret i min nyblivna ex omsorg, jag litar inte på att han fixar det. Mitt andra barn är 8 år och hon har en fantastisk pappa och en jättebra bonusmamma och de kommer ta väl hand om henne. Jag har levt i ett mer eller mindre i tre års tid nu, där mannen och hans förra familj fullkomligt har brutit ner mig med sina beteende, mannen har dessutom misshandlat mig både fysikst och psyiskt. Jag är så stressad, nedstämd, deprimerad, agressiv, ilsken, frustrerad, ledsen, sorgsen att jag snart inte längre vet vad jag ska ta mig till. För ett halvår sen började jag känna smärtor i bröstet och att hjärtat rusade och ibland slog hårt, jag blev allt mer orolig, det har varit ständiga bråk, ja krig mellan mannen och mig och han har säkert lämnat mig och sagt att han vill skiljas 100 ggr. För lite mer en sex veckor sedan vände jag mig till VC och fick en akuttid samma dag, när jag berättade hur jag mådde, jag fick diagnosen depression, vilket också konstaterades av ytterligare en läkare när jag bröt ihop fullkomligt och fick besöka psykakuten. Mannen har vid flertal tillfälle sagt att han inte orkar med mig längre, han lämnar mig nu när jag blivit sjuk av något som han och hans familj har varit medverkande i, det känns så fruktansvärt. Jag har tagit Sertralin i en månad nu, hjälper inte ett dugg, är snarare sämre.....Rynkar på näsan Krigen fortsätter mellan mig och min man och nu tryckte han upp i huvudet att det är slut mellan oss, jag är ett psykfall som han INTE vill ha något mer med att göra. Jag har haft kraftiga utbrott under två dagar nu pga vissa omständigheter som jag inte kan göra ett skit över, jag är fullkomligt maktlös i situationen, han gör som HAN vill, oavsett om det sårar mig! Hans känslor och hans familj går före mina! Jag känner mig så kränkt och sviken av mannen jag gifte mig med i NÖD och lust, han missade nog det där med nöd.....

Jag började gå till en kurator i förra veckan och ska dit igen på måndag, när hon fick höra min historia förstod hon mycket väl att jag gått ner mig fullkomligt och drabbats av en depression, av läkaren jag först gick till gav mig en mkt snabb tid till kuratorn och jag fick gå före i kön pga mitt dåliga mående. Tänk er, det finns bara en liten människa som gör att jag fortfarande lever. Jag vet inte hur jag ska orka mer.....Rynkar på näsan
    Min bakgrund är samma som din. Minus barnen dock. Du är inget psykfall, ditt mående är fullt naturligt med tanke på omständigheterna.

Att du mår sämre nu med medicinen är inte heller konstigt. Man kan bli sämre de första 4-6veckorna innan det vänder. Jag blir väldigt labil i början när jag tar medicin. Höll på attt sluta med självmord första gången, för jag förstod inte att det är vanligt att man blir så.

Att mannen lämnar är nog en gåva till dig. Du kommer vara fri att arbeta upp allt det som han har raserat. Det kommer bli bättre, när du är fri från honom på riktigt.
  • Anonym (ida)
    Anonym (Vera) skrev 2010-06-13 18:40:13 följande:
    Är det någon som känner att ni är själv destruktiva? Vill skada er själva? Jag tänker ständigt på det men vågar aldrig riktigt skära mig eller så, det startade när jag började äta medicinen. Nu är det nästan tvångstankar. Har börjat umgås i kretsar med folk som knarkar och funderar starkt på att testa nästa gång det är fest. Jag dricker otroligt mycket alkohol varenda helg och kombinerar helst med stesolid. I helgen var jag hem till en kille som jag vet gillar väldigt dominant sex. Han gav mig örfil efter örfil. Jag grät men han bara fortsatte. Gjorde så fruktansvärt ont men jag lät honom fortsätta. Efteråt kunde jag bara tänka "vågar jag inte skada mig själv så får någon annan göra det".. Varför utsätter man sig för sånt?? Nu skäms jag över mig själv och vill bara ta livet av mig. Men som sagt jag är för feg så det lär väl inte hända hur gärna jag än vill... Gråter
    Jag är också självdestruktiv. Har skurit mig när jag var yngre. När man väl går över gränsen är det svårt att sluta. Jag har även missbrukat alkohol och tabletter. Att låta killar behandla en som skit är också ett sätt att vara destruktiv på.

Jag gråter när jag läser ditt inlägg, och vad du utsätter dig för. Jag tänker "varför kan du inte fatta att du förtjänar bättre!". Men samtidigt så gör jag ju själv samma sak och kan inte ta åt mig av de orden själv.

Kanske är det fel medicin för dig om du får tvångstankar. Man kan faktiskt bli värre av medicinen om den är fel för en. Har du ätit den länge?
  • Anonym (ida)
    Anonym (LillaJag) skrev 2010-06-13 21:03:16 följande:
    Jag smyger mig in i den här tråden efter att ha läst lite av det ni skrivit. Jag känner att jag kanske kan höra hemma här.

Jag skrev nyss ett inlägg; Läkaren kan inte bedömma..

Just nu sitter jag här och kan inte koncentrera mig på något alls. Jag har en sån ångest, jag kan nästan inte andas. Jag är yr i huvudet och mår illa. Jag är så sjukt trött. Trött på att vara trött. Trött på ångesten. Trött på att livet sparkar omkull mig gång på gång.

Jag tittar på min 6-åriga son och känner en sån skuld. Skuld över att jag är en så värdelös mamma till honom. Jag älskar honom så oerhört mycket, men jag vet inte hur jag ska orka vara kvar här hos honom. Jag undrar hur han skulle påverkas av att jag försvann. Jag funderar på hur mina tonårstjejer skulle hantera att mamma försvann.

Nej, jag kan inte andas längre. Jag orkar inte kämpa. Jag vill inte leva.
    TS
    Det är väl bara konkreta självmordsplaner som man inte får diskutera på FL? Allmän känsla av att inte vilja mer är tillåtet. Det är viktigt att få ventilera, det betyder inte alls att man kommer ta steget. Det finns en bok med titeln "jag vill inte dö, jag vill bara inte leva". Tycker den titeln beskriver så väl hur man kan känna ibland. Man vill inte dö egentligen, man orkar bara inte kämpa mer.

Lilla jag - Dina barn kommer självklart påverkas enormt av att inte ha dig där. Deras värld kommer slås i tusen spillror. Hur dåligt du än mår så får du aldrig glömma att ingen annan kan ta en mammas plats. Dina barn behöver dig. Du har rätt till att ha sina svaga stunder, du är bara människa. Men vi kommer alla ur dom där djupa groparna. Även om jag alltid är deprimerad så vet jag att det inte alltid är becksvart, det finns nyanser. Hoppas du har någon som kan hjälpa dig att hålla dig över ytan.
  • Anonym (ida)
    Anonym (LillaJag) skrev 2010-06-14 12:26:21 följande:
    Ja, visst är det en underlig känsla, som om att alla känslor är inkapslade. Jag kan varken gråta eller skratta. Jag är bara - stum - jag känner, djupt inne i mig, känner jag alla känslorna, men jag kommer inte åt dom.
    Jag kunde inte gråta på flera år innan. Men sen började jag gråta vid fel tillfällen, trots att jag inte var ledsen egentligen så kom tårarna.När jag var ledsen på riktigt däremot så grät jag fortfarande inte. Blev lite komiskt när det var en komedi på tv och jag började gråta utan någon anledning .
Svar på tråden Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!