Tråden för oss som lider av depression/ångest/trötthet - här följs vi åt; diskuterar och stöttar varandra!
Har oxå ångest
Har oxå ångest
Är en 41-årig mamma med 2 barn som lider av panikångest, social fobi sedan 20 år och nu då senaste tillägget djup depression.
Jobbar deltid just nu sedan några veckor tillbaka på ett litet kontor.
Mitt sätt att lösa min jobbsituation genom åren var att jag bytt jobb så fort jag börjat bli dålig viket gett mig ett uppsving o lyckats hålla mig borta från sjukskrivningar.
Nu går det inte längre eftersom att arbetmarknaden ser ut som den gör o det kanske är lika bra då jag ngn gång måste möta mej själv. Har säkert haft 25 jobb på 20 år plus pluggandepå KOMVUX några år.Så NU är jag sjukskriven då deltid.
En hattig tillvaro för att hålla näsan ovanför vattenytan så att säga.
De jobb jag haft har mestadels varit inom vården nattetid vilket har fungerat utmärkt då man ju slipper konfrontera sin sociala fobi då.
Har även arbetat på bemanningsföretag inomkontor då det oxå gått hyffsat bra i perioder då man ju aldrig är på samma ställe mer än ett år kanske o då slipper man ju oxå ta itu med sina problem då man snart ska vidare. Men har kommit på att jag kraschar lättare i sådana miljöer och kommer därför att söka mig tillbaka till ett nattjobb inom vården då det är det jag troligast klarar bäst på läng sikt.
Känner mig helt värdelös som mamma just ju då man inte orkar ta konflikter, sköta hem etc när man är så här. den känslan finns ju lite konstant där pga att man har det man har.
Har nyss bytt från Anafranil som fugerade i 19 ( ja det är lång tid) år tills jag brakade ihop här nyligen igen då.
Har brakad ihop 2 ggr tidigare med ca 10 års intervaller, bla när jag var gravid första gången. Åkte in på psyk då eftersom att jag var skräckslagen för att bli mamma, lyckligtvis bearbetade jag hela grejjen så när mitt första barn kom så varjag stabil o kunde hantera det. Jag bearbetade det genom att gå på samtal om föräldrarrollen på BUP och det stödde mej.
Nu är mitt äldsta barn 10 och den ygnre 8,det har gått bra genom åren då jag är gift med en man som förtsår att dela ansvar för hem o barn så när jag "svackar" så tar han över helt vilket är vad som hänt nu.
Det här med promenader har aldrig fungerat för mig när jag har mått dåligt trots att alla alltid tjatar om det. det är helt verkningslöst eftersom att ångesten är så överväldigande.
Förra gången jag för 10 år sedan när jag var riktigt dålig sist så kunde jag inte ens gå, jag låg bara o skakade av ångest.
Den här gången är jag inte rikgit lika dålig men promenader hjälper i alla fall inte, jag tycker absolut att man ska motionera men jag förstår om det inte hjälper.
Vissa råd man får från psykiatrin är helt verkninglösatex promenader, andning etc om man har för mkt ångest helt enkelt, man måste bli "stabiliserad" först ( ialla fall jag)så att man kan ta till sig råden och det har i mitt fall varit medicinering oc sedan terapi.
Ja man blir trött, trött på sig själv o trött på att man aldrig kan få vara "normal" vad nu det immebär. Och trött fysiskt.