• peccavi

Jobba som SSK bemanning, Norge. Tips!

Hej,
    jag ska jobba några pass som SSK på sjukhus i Oslo i sommar, Det är första gången jag åker till Norge och jobbar och jag kommer att åka via bemanningsföretaget Nurse Partner.

Jag undrar om det är något speciellt jag ska tänka på angående resor, lönen, boendet eller annat? Blanketter och SSK-leg har jag.

Jag var inte så nöjd med lönen eftersom de inte betalar ut nån övertid och de vill att jag stannar i tio dagar och jobbar. Kändes lite hårt att jobba tio dagar i sträck utan övertid men jag vet ju inte vad som är vanligast.

Som sagt, tips och råd mottages tacksamt! Jag har inte skrivit på några bindande avtal ännu

• Svar på tråden Jobba som SSK bemanning, Norge. Tips!
  • JA77
    Eko skrev 2010-06-12 12:19:00 följande:
    hjelpepleiers i norge är svenskans usk, samma med omsorgsarbeider. jobbar man som assisten (tror inte det finns på sjukhus) så är man vårdbiträde.
    Men det där varierar. Där jag jobbade var hjelpepleiers vårdbiträden och fick inte göra motsvarande svenska undesköterskeuppgifter.
  • Eko
    JA77 skrev 2010-06-12 17:33:54 följande:
    Men det där varierar. Där jag jobbade var hjelpepleiers vårdbiträden och fick inte göra motsvarande svenska undesköterskeuppgifter.
    nej, hjelpepleiers ÄR svenskans undersköterska. 
  • peccavi

Hm. Jag blir iaf väldigt nyfiken på hur det fungerar dit jag ska... Jag skulle vara gladast om man jobbade i SSK-team om två så att man kunde slippa ronda och dela läkemedel.

Har för mig att jag läste en artikel under SSK-utbilsningen att Sverige var ett av de få länder som hade så många undersköterskor, att i de flesta andra länder var det vanligare med fler SSK.

• JA77
    Eko skrev 2010-06-12 18:39:59 följande:
    Möjligen, men de norska "undersköterskorna" får inte alls göra samma saker som de svenska. De får inte sätta KAD, tog inga blodprover, knappt puls & blodtryck. Mestadels sysslade de med mathantering, bäddning och personlig hygien.
  • korthår

Jag delade mediciner ibland och gav injektioner. En ssk i Norge får inte dra upp ensam, det är alltid en annan syrra som kollar att det blir rätt. Gäller även vid administreringen om jag minns rätt.  Det tycker jag är bra.

• peccavi
    korthår skrev 2010-06-12 21:43:04 följande:
    Jag delade mediciner ibland och gav injektioner. En ssk i Norge får inte dra upp ensam, det är alltid en annan syrra som kollar att det blir rätt. Gäller även vid administreringen om jag minns rätt.  Det tycker jag är bra.
    låter skitbra! på min avd. här i sverige skulle det aldrig fungera eftersom vi har så mkt att göra och är så lite syrror...
  • Eko
    JA77 skrev 2010-06-12 20:58:50 följande:
    Möjligen, men de norska "undersköterskorna" får inte alls göra samma saker som de svenska. De får inte sätta KAD, tog inga blodprover, knappt puls & blodtryck. Mestadels sysslade de med mathantering, bäddning och personlig hygien.
    KAD får de sätta och ta puls och BT gör de och får de göra. men det är ovanligt.
  • korthår

Paccavi, du kommer att bli Norge frälst. Se bara till att vara lite ledig också, allt är Guld i muninte pengar. 

• JA77
    Eko skrev 2010-06-13 01:44:18 följande:
    KAD får de sätta och ta puls och BT gör de och får de göra. men det är ovanligt.
    Som sagt, det verkar variera alltså...
  • JA77
    korthår skrev 2010-06-12 21:43:04 följande:
    Personligen tycker jag att det där är väldigt bökigt. Vad tog egenansvaret vägen? Om jag drar upp 5 E insulin i en spruta, visar kollegan och vi jämför i ordinationshandlingen - men hur kan hon veta att jag går till rät patient? Likaså kändes det jobbigt att leta upp en kollega innan man blandade ett antibiotikadropp; ett dropp man blandar dagligen. Att man däremot dubbelkontrollerar när det gäller blod, epiduraler eller annat man är osäker på, är en annan sak.
  • korthår

Ja, jag skulle inte vilja ha det så i Sverige. Däremot tycker jag att det skulle vara bra att ha en kollega på kvällar och helger att rådfråga om det behövs.

• Squirrel Nutkin
    Eko skrev 2010-06-12 18:39:59 följande:
    sanning med modifikation det där. undersköterska är "högre" utbildad om du missförstår mej rätt medan hjelpepleier inte är utbildad till samma befogenheter. sedan säger man ju i talspråk att undersköterska och hjelpepleier är samma sak.
    Life's a journey, not a destination
  • Angelicca
    Squirrel Nutkin skrev 2010-07-03 20:22:50 följande:
    sanning med modifikation det där. undersköterska är "högre" utbildad om du missförstår mej rätt medan hjelpepleier inte är utbildad till samma befogenheter. sedan säger man ju i talspråk att undersköterska och hjelpepleier är samma sak.
    hjelpepleier håller på att avveckals inom norge, numera utbildas bara helsefagarbeidere.

sedan har noge mera steg mellan vårbiträde och sjuksköterska.
Svar på tråden Jobba som SSK bemanning, Norge. Tips!