• Silverkatten06

Framåtvänd bilbältesstol - vilken är bäst?

Sonen får inte längre plats i sin bakåtvända stol och det blir så illa tvunget att byta till en framåtvänd bibältesstol snart. Vilken stol är bäst? Funderar på en BeSafe iZi Up. Nån som har erfarenhet av den?

• Svar på tråden Framåtvänd bilbältesstol - vilken är bäst?
  • Familytime

Tycker brios stolar är smidiga och billiga.

• Cecci78

När vi ska byta till bältesstol så ska vi ha en Britax kid+ eller en Cybex, jag tycker de verkar bäst, dock lite dyrare men med tanke på hur länge man använder dem så anser jag att det inte spelar någon roll, det blir inte många kronor/år i slutändan. Aktas och Brios  verkar ha så dåliga sidoskydd.

• cicci85

Min son ska oxå få byta snart. Finns inga som har Cybex i närheten så jag väljer mellan Be Safe och Britax Kid Plus.
    Vi har redan en KidFix som extrastol och är jättenöjda med den.
    Jag tycker att IziUp är skönare att sitta i, mjukare och mysigare, den känns dock ännu tyngre. Att den inte har horn gör ju att den aldrig kommer att kännas för trång, vet dock inte om bältet hålls kvar där det ska ligga. Izin kostar 1799-1999 kr på mekonomen beroende på färg.
    Kid Plus kostar just nu 1395 på babyland och barnens hus...

Jag försöker komma på  nåt som gör att izin är värd 500 kr mer men kommer inte på nåt så vi kommer att köpa Britax kid Plus.

• Silverkatten06

Jag är nog lite partisk eftersom jag har en Besafe och en Britax bakåtvända stolar idag och Besafen är överlägsen i stadighet och komfort.

Det jag tycker verkar så bra med besafe bältesstol är att man kan justera ryggläget i takt med att barnet växer och att barnet själv kan ändra till viloläge under färd. Men att den saknar horn kan ju eventuellt göra att bältet glider upp över magen, eller? Och det verkar ju inget bra i så fall...

Ska kolla mer på Britax Kid + och Cybex. Den senare känner jag inte till alls...

Priset är faktiskt oväsentligt för mig i denna fråga,  de dyraste ligger runt 2000 kr och det tycker jag en stol är värd. Men det är klart, om den bästa råkar vara billigare så inte mig emot

• norgesessan

Jag har inte koll på Besafe, men är skeptiskt till den själv. Testade sonen i vår multitech framåtvänd, innan den skulle monteras tilllbaka i bilen, bältet var inte bra på honom..Den har ju inga horn...

Vi har köpt en kid+ som väntar på att han ska gå upp dom 2 sista kg som är kvar till 25.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Silverkatten06

Nån som känner till nåt test av bältesstolar? Hittar bara test av bakåtvända bilbarnstolar...

• Silverkatten06

Ok, nu har jag surfat bältesstolar i över en timme och det verkar som om Britax KidFix vinner. Om jag bara kunde hitta en fordonslista så att jag vet att den är godkänd för att montera med Isofix-fästen i vår bil...

• cicci85
    Silverkatten06 skrev 2010-06-11 00:11:08 följande:
    Ok, nu har jag surfat bältesstolar i över en timme och det verkar som om Britax KidFix vinner. Om jag bara kunde hitta en fordonslista så att jag vet att den är godkänd för att montera med Isofix-fästen i vår bil...
    Om ni har isofix i bilen så måste den ju vara godkänd för montering i er bil. Om man åker en bil utan isofixfästen så vinklar man bara bort dem så blir stolen som en KidPlus istället.
  • Finesse

Har du bytt stol till en större bakåtvänd eller kör du fortfarande med besafe izikid? För hur man än vänder å vrider på det så är det alltid säkrare att sitta bakåtvänd än framåtvänd..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Silverkatten06
    Finesse skrev 2010-10-19 12:43:08 följande:
    Har du bytt stol till en större bakåtvänd eller kör du fortfarande med besafe izikid? För hur man än vänder å vrider på det så är det alltid säkrare att sitta bakåtvänd än framåtvänd..
    Visst är det det, men hur man än vrider och vänder på det så kommer man till ett läge där barnen inte längre får plats att åka bakåtvänt...
  • Finesse
    Silverkatten06 skrev 2010-10-20 10:08:27 följande:
    Visst är det det, men hur man än vrider och vänder på det så kommer man till ett läge där barnen inte längre får plats att åka bakåtvänt...
    Absolut.. men kanske när dom hunnit fylla 5 år.. å vissa 6 år.. Jag tänkte du sökte ju efter den säkraste stolen..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • tinis77
    Silverkatten06 skrev 2010-10-20 10:08:27 följande:
    Men det är ju skillnad på vilken stol man har.. Min äldsta har vuxit ur många bakåtvända men får fortfaranade plats i sin britax two-way. Så om barnet vuxit ur en besafe så kan det ju fortfarande åka bakåt i en t-w tex..
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
Svar på tråden Framåtvänd bilbältesstol - vilken är bäst?