far skrev 2010-06-06 22:54:06 följande:
Kanske är dina släkingar mera "daltande" för att hon tydligen har någon form för funktionshinder, men det ändrar ju inte på hennes rätt att bli' myndig och vuxen, på sina egna villkår. Många ungdomar får uppleva hur kämpigt det är att bli' vuxen, men din dotter behöver inte oroa sig för den praktiska biten därför det ju redan är ordnat. I stället kan hon lägga all sin energi på sin nya roll som just vuxen. Hon vill säkert så gärna visa vad hon klarar, och det är därför ni andra skall låta henne lite i fred. Vill hon ha' odiskat en dag, då är det upp till henne. Frågar hon själv om hjälp och tjänster, så kan ni ju ställa upp om ni har tid och vilja.
Man brukar kalla det integritet, och precis som du utrycker det själv, då är det den man skall akta sig för att kränka. Lycka till med din dotters nya spännande liv!
Tack för ditt svar. Klokt!
Jag måste bara förtydliga att det är emot
mig som mina släktingar tar över, pga att jag också har funktionshinder. Det är därför jag vill se till att jag inte gör likadant mot henne :)
Ja, jag kommer, helt ärligt, INTE att sakna all disk
hihi!
Ja, spännande är det, men ovant! Nu är hon stor. Jag har inget att säga till om längre. Det känns skrämmande. Nu kan jag ju liksom inte förbjuda henne att t.ex.åka och träffa människor hon chattat med på nätet och sådana saker. (OBS! Exempel bara!) Jag kan heller inte hindra att hon köper upp alla matpengar på onödiga saker. Vad gör jag t.ex. om hon helt plötsligt får slut på mat??
Fast jag har låtit ha hand om sin egen ekonomi ganska länge, så jag hoppas att det har fastnat!