• minst

Barnlösheten knäcker mig..

Väntade och kämpade och försökte i 9 år innan vi fick hjälp av sjukvården så jag förstår din uppgivenhet och din längtan mer än du anar.

Nu vet jag inte allt om dig men jag känner att du har "givit upp" och det är inte rätt taktik.

Du säger att du är för tjock för att få hjälp och då måste du ta tag i din vikt, det finns inga genvägar. Det finns hjälp att få och längtan efter ett barn borde vara din drivkraft. Jag har ingen aning om hur överviktig du är men du får ju bara fördelar av att gå ner i vikt. Om du går ner i vikt så får du förmodligen hjälp av sjukvården med att genomgå IVF och dessutom kommer din kropp att klara av graviditeten lättare och framför allt så kommer du att orka vara en aktiv mamma  (och nu kommer jag att få påhopp från överviktiga tjejer som minnsann har haft "perfekta" graviditeter och som är mer aktiva än sina smala väninnor men jag tror att ni tillhör undantagen!)

Bra att du pratar med någon för jag tycker att du låter oroande deppig. En väninna till mig fick genomgå utredning tillsammans med sin make och de fick konstaterat vad som var fel. Efter utredning fick hon kravet på viktnedgång för att få genomgå behandling. Hon kämpade sig ner 18 kilo och fick senare tvillingpojkar. ( jag vet, en solskenshistoria som inte glädjer dig. )

Ta nu maken i handen ( inte i kväll) och börja motionera som en gemensam aktivitet. Ta härliga långpromnader och byt ut kvällsmackan/godiset mot en härlig fruktsallad så kommer ni kanske en bit på väg med vikten men även med er relation. Det finns inget bättre tillfälle att umgås än när man är ensamma tillsammans, utan tv och dator, och faktiskt pratar med varandra. Tala om för honom hur du mår och hur du känner. Kan han stötta dig när du kämpar med vikten, är det något ni kan göra tillsammans?

Jag vet att det inte tröstar eller känns bättre av att få höra att du fortfaramde är ung men  jag måste få säga det. Än så länge har du goda chanser att lyckas gå ner i vikt och då få genomgå behandling. Alternativet är  ju en privat behandling. Ställer de också krav gällande vikten?

Önskar dig och maken all lycka!

• minst

Till Mjufs:  Om kroppen blev gravid av att SLAPPNA AV så skulle vi inte ha fullt på alla if-kliniker i Sverige utan det skulle vara kö till spa-anläggningarna.

En kropp som längtar, brinner och går sönder av sorg kan inte heller slappna av...

• minst

Jag förstår att du menade väl men det är de sista orden man vill höra när man inte kan....

Tycker själv att TS inte har gjort allt hon kan ( vad vi vet i alla fall) för att försöka så jag håller tummarna för att hon får proffshjälp med både hälsa och hjärna!

Svar på tråden Barnlösheten knäcker mig..