• cocos87

Måste mitt barn vara utanför?

Jag och min sambo har ett gemesamt barn sen har han två sen tidigare.
    Jag gör verkligen mitt bästa för att mina två bonusar inte ska känna sig utanför eller att dom kommer på andraplats m.m. Mina föräldrar behandlar dom också lika så dom får ju julklappar, presenter och även annat smått och gott av dom. Men min sambos syster är ju faster till ALLA barnen och hon behandlar dom verkligen inte lika. Min dotter fyller år om en vecka och idag kom hon på besök med sina barn, hon hade med presenter till min sambos stora barn men inte till vår gemensamma sen sa hon bara att hon glömde henne, det har även hänt många gånger tidigare. Vi gav henne pengar för att hon skulle köpa kläder till barnen (hon jobbar i klädbutik och får rabatt) och hon kom med kläder till HANS stora barn inte till vår lilla, hon har ALDRIG gett vår dotter nåt men ger alltid till dom två andra..
    Jag vill inte verka otacksam på någotvis men känner ändå att det är orättvist, nu märker ju inte min dotter det här men när hon blir äldre kommer hon ju känna sig utanför??!!
    Sen under besöket av barnens faster så blev min dotter sur för att en av dom stora barnen tog en leksak ur hennes hand och då började hon gråta då sa fastern bara "bortskämd kanske?" HALLÅÅÅÅÅ???? Vem är det som ärver allt och nästan inte får ett skit? Jo det är hon.
    Förstår bara inte varför alla måste ge "bonusarna" saker men till det nya barnet är det inte så noga??

Nathalie 090607, BF 101029
  • Svar på tråden Måste mitt barn vara utanför?
  • Ess

Om ni gav henne pengar att handla kläder till barnen för, så kunde du gott ifrågasatt varför hon inte köpte till alla barnen.
    Att hon gör skillnad i övrigt tycker jag att din man kan ta upp med henne. Det biter nog bättre när det kommer från pappan till ALLA barnen, säger du ifrån så kan det bli skitsnack att du bara vill att ditt barn ska ha osv.

• Anna81

från din mans släkt kan det faktiskt vara så att det är ju 3 barnet, jag märker skillnad på hur mkt min första fick och nu min tredje, det är stor skillnad, sen skulle visserligen inte nån i min familj göra skillnad på barnen, men jag märker en klar skillnad.

• cocos87
    Anna81 skrev 2010-05-30 20:00:04 följande:
    från din mans släkt kan det faktiskt vara så att det är ju 3 barnet, jag märker skillnad på hur mkt min första fick och nu min tredje, det är stor skillnad, sen skulle visserligen inte nån i min familj göra skillnad på barnen, men jag märker en klar skillnad.
    Jo men visst om dom fick massor förut och sen fick alla lite mindre, men nu får min dotter ingenting medans dom andra två får massor av henne.. Vill bara inte min dotter ska känna att hon är oönskad och bortglömd
  • cocos87
    Ess skrev 2010-05-30 19:46:36 följande:
    Om ni gav henne pengar att handla kläder till barnen för, så kunde du gott ifrågasatt varför hon inte köpte till alla barnen.Att hon gör skillnad i övrigt tycker jag att din man kan ta upp med henne. Det biter nog bättre när det kommer från pappan till ALLA barnen, säger du ifrån så kan det bli skitsnack att du bara vill att ditt barn ska ha osv.
    Jo jag funderade på att säga ngt men känner mig bara så dum då, precis som du skriver känns det som om de kan bli snack just för det är min dotter så jag sket i det.
  • Ess
    cocos87 skrev 2010-05-30 20:17:18 följande:
    Jo jag funderade på att säga ngt men känner mig bara så dum då, precis som du skriver känns det som om de kan bli snack just för det är min dotter så jag sket i det.
    Vad tycker din man? han måste också lagt märke till skillnaden.
    Annars kanske han gör det om du gör honom uppmärksam på det.
  • cocos87
    Ess skrev 2010-05-30 21:15:21 följande:
    Vad tycker din man? han måste också lagt märke till skillnaden.Annars kanske han gör det om du gör honom uppmärksam på det.
    Nej han tänker inte på det, inte vad jag vet iaf. Han har inte sagt något och han står henne så nära så jag har svårt att säga något negativt om henne.
  • Tyra80

Hur gammal är erat gemensama barn? hon kanske inte riktigt "smällt" det än. eller så har hon något emot just dig, tror inte hon tycker något illa om den lilla, för det vore sjukt!  är barnet litet nu och inte förstår så strunta i det, hon kanske tycker de roligare och lättare att handla till dom stora, men tiden går och när hon blir äldre kommer hon ju märka om alla dom andra barnen får utan hon, och då DÅ kan du sätta ner foten, du kan då fråga om allt står rätt till där uppe, ge henne ett val, inga presenterr alls eller presenter till alla!

och den där komentaren- "bortskämd" hon verkar inte ha några egna barn, för dom flesta barn skriker om man rycker något ur händerna som dom håller på med, hon kanske sa det på skämt för hon vart överasskad av skriket eftersom hon inte har egna och vet hur barn fungerar- så fungerar barn. du skulle sagt på skämt  "inte mer än dom andra två"

• Ess
    cocos87 skrev 2010-05-31 10:35:59 följande:
    Nej han tänker inte på det, inte vad jag vet iaf. Han har inte sagt något och han står henne så nära så jag har svårt att säga något negativt om henne.
    Lägg det inte negativt, utan snarare som: Har du lagt märke till ...........................tänk på det i fortsättningen och se om jag har rätt eller har missuppfattat det hela.
    Så ett litet frö, han kanske slår det ifrån sig när du säger det men han kommer säkert att tänka på det.
  • Adephi

Nu får jag väl smisk..

Men för mig känns det som om detta inte ska vara en fråga om Bonus/Biobarn..
    Fastern är väl ändå biologisk släkt med alla tre barnen?

Dock det enda råd jag kan ge är att prata med fastern ifråga, gärna under mer avslappnade former. Hon kanske tycker att den lilla är så liten att hon inte har samma nöje av presenter? (lika fel att göra så ändå dock).

Vad gäller kläderna som hon köper åt er, ge henne helt enkelt en lista på vad barnen behöver och ni vill att hon köper. Eftersom de två stora barnen nu redan fått massor kanske dom inte behöver så mycket nu och då kan listan fyllas med sånt som lillan behöver.

För mig är det så självklart att alla ska behandlas lika, både med uppmärksamhet och med presenter.
    Skulle någon i min sambos släkt göra till vana att t.ex. bara komma med presenter till våra gemensamma barn, eller någon i min släkt bara komma med grejer till min stora tös skulle jag bli tokig.

• cocos87
    Adephi skrev 2010-06-16 08:09:12 följande:
    Nu får jag väl smisk..

Men för mig känns det som om detta inte ska vara en fråga om Bonus/Biobarn..
    Fastern är väl ändå biologisk släkt med alla tre barnen?

Dock det enda råd jag kan ge är att prata med fastern ifråga, gärna under mer avslappnade former. Hon kanske tycker att den lilla är så liten att hon inte har samma nöje av presenter? (lika fel att göra så ändå dock).

Vad gäller kläderna som hon köper åt er, ge henne helt enkelt en lista på vad barnen behöver och ni vill att hon köper. Eftersom de två stora barnen nu redan fått massor kanske dom inte behöver så mycket nu och då kan listan fyllas med sånt som lillan behöver.

För mig är det så självklart att alla ska behandlas lika, både med uppmärksamhet och med presenter.
    Skulle någon i min sambos släkt göra till vana att t.ex. bara komma med presenter till våra gemensamma barn, eller någon i min släkt bara komma med grejer till min stora tös skulle jag bli tokig.
    Men det är ju så jag känner, ingen ska behöva vara utanför!
    Jag och resten av min familj gör ju ingen skillnad på barnen så varför ska hon?
    Det är som att hon tror att jag ger min dotter allt men inte dom andra barnen, men så är det ju verkligen inte!
     Blev ju lite fundersam när hon kom bara några dagar innan min dotter fyllde 1år och gav dom två stora barnen presenter men lillan fick inget, självklart kom hon inte på riktiga födelsedagen heller, skickade bara sms :P
    Nathalie 090607, Lillebror med BF 101029
  • Adephi

Bra fråga.. tyvärr så är det väl ingen utom hon som har ett bra svar på del hela..

Visst att dom inte alltid ska få grejer och inte får presenter samtidigt.. men om man slår ut det tycker jag allt att ungar i samma familj ska "få" ungefär lika mycket om man nu vill komma med presenter, annars kan det vara. Vilket är vad jag skulle säga till den i min familj om någon skulle göra så.. Dock skulle jag väl försöka linda in det lite fint.

• vittra

Tycker att du först och främst ska prata med din sambo om det, är förvånad att du inte vågat ta upp det. Så pass öppna måste man ändå kunna vara i ett förhållande att man kan tala om sådana saker, givetvis ska du inte ösa galla över henne totalt, men du har ju förmodligen massor med tillfällen (tex när hon kom och hade handlat för era pengar?) att sedan nämna för honom tex, jag uppfattade aldrig om hon köpte något till minsta? Tänkte du på det? Och så spinna vidare på det.

Sedan är det främst hans sak att prata med sin släkting om att barnen givetvis måste behandlas rättvist, i mina ögon skulle han kunna säga att hon lika gärna kan strunta i att köpa till något av barnen alls om hon inte kan erbjuda alla barnen samma sak. Är han fullkomligt ovillig att alls ta upp detta problem med henne så måste ju du göra det, men i första hand tycker jag det är han som ska ta det samtalet, alternativt att ni gör det gemensamt. Tycker ärligt inte att ni ska tillåta att hon gång på gång köper saker etc till de stora om hon inte kan vara rättvis, då kan hon faktiskt låta bli helt och hållet.

Svar på tråden Måste mitt barn vara utanför?