Inlägg från: giftgrodan
|
-
-
Förra året föddes i Sverige tre barn av mödrar som var 14 år eller yngre. Siffran har varit ungefär densamma under många år.
– De flesta av dem är just 14 år. Några är något år yngre, säger Annika Klintefeldt på SCB.
-
Var står det att en 14-åring är Sveriges yngsta mamma?Nenne666 skrev 2010-05-30 02:59:25 följande:Jo, det e väldigt blandat.... Och jag undrar ju själv varför inte just detta finns. Det vart stort på sin tid... Hm.Jag har undrat i flera år varför en 14 åring står som sveriges yngsta mamma när jag VET att min morsa va det 71 som 12 år.Vad ska man göra för att gå vidare å få underlag för det, jag vill ju yttra mig om det å då måste jag ha underlag, för att inte råka ut för den misstron jag råkat ut för ikväll, Med all rätt iofs...jag hade vart likadan, ifrågasätta.....det ska man göra.
-
http://www.scb.se/Grupp/Hitta_statistik/Historisk_statistik/_Dokument/Statistisk%20årsbok%201914-2001/Statistisk%20arsbok%20for%20Sverige%201973.pdf i tabell 43 står det att det 1971 föddes 31 levande barn till mödrar 10-14 år. Så visst kan det stämma.