• ruuht

säcktuba.. och nu? [störd men tyvärr sann historia]

Tänk er följande..

Tjej är kär i kille.
    Kille och tjej är ihop i två år.
    Tjej träffar på en ytlig bekant som frågar om Tjej och Kille fortfarande är ihop.. "ja det är vi, hurså" varpå Ytlig bekant säger att det är underligt eftersom Kille är ihop med annan tjej..
    Tjej åker hem till Kille och konfronterar honom - han berättar att han har haft en annan vid sidan om i några veckor.

.. Jag som då är Tjej, får några veckor senare veta att jag har Klamydia - och eftersom jag bara har haft sex med honom, så innebär detta att han har gett mig den könssjukdomen.
    Klamydian behandlas.. och nu, ca 5 år senare, får jag reda på att jag har sk säcktuba - som troligtvis kommer från min klamydiainfektion - som kommer från mitt ex som låg med någon annan.

Jag är 26år, har en underbar sambo som jag verkligen vill bilda familj med.. Vi har försökt ett tag med det funkade inte, så jag tog kontakt med Sophiahemmet.
    Sambon fick kolla sina spermier & dom såg bra ut - och jag fick kolla en massa och så slutligen så gjorde jag en HSG undersökning i måndags..
    Nyss fick jag svaret.. Säcktuba, och om jag inte är helt ute och cycklar så betyder detta att jag aldrig kommer kunna få barn på ett naturligt sätt utan är beroende av IVF [rätt mig gärna om jag har fel]].

Hur fasen klarar man detta?
    Har någon av er också säcktuba men lyckats bli med barn?
    Håller några av er på, men inte lyckats ännu?

Vore trevligt att komma i kontakt med folk i samma situation..

• Svar på tråden säcktuba.. och nu? [störd men tyvärr sann historia]
  • ruuht

LyckligtSlut & Jagserkrabbjuiceidittskägg & maaaaa

- Jag gick rätt direkt efter att jag fått reda på att han varit otrogen till gyn och tog prover, men från början till slut handlar det om ungefär fem-sex veckor.
    Fick en peniccilinkur och sen var det klart. .. Inget mer snack från några läkare om att något hade skadats eller så.

Fick beskedet igår när jag stog på jobbet.. Hon ringde bara och berättade hur HSGn hade gått och att vi skulle få ett brev hem eftersom hon nu skulle skicka en remiss för IVF, så att vi får stå i kö.
    Hon nämnde inget annat.. inget om stödperson eller om vi kommer ha kontakt emellan.. och jag blev väl lite chockad av provsvaret så jag stog bara mest tyst tills vi lade på.
    Så jag antar att det är upp till mig/ oss själva att ta kontakt med någon om vi känner att vi behöver en stödperson.

Skulle kunna dra till med nån "always have safe sex" - klysha ny, men det skippar jag ;].

• ruuht

Heureka:
    Stort grattis till dottern & tack för lyckönskningarna [vi behöver alla vi kan få]!!
    Läste din press nyss och det verkar ju ha varit en liten procedur med allt.. en fråga - fick ni kontakt med någon kurator eller stödperson?

• ruuht

busisen78:

Hej där. Har inte varit inloggad på evigheter, men tänkte nu ta upp det här med familjeliv igen.. så hoppas du läser.
    Ooooj! Jag har fått reda på att om man har säcktuba så finns det inte ens minsta lilla chans att jag kan bli gravid på normalt sätt eftersom allt är igentäppt!
    Vi har gjort två ivf'er nu.. Ett helt, och sen ett frysförsök och på frysförsöket så lyckades vi.. så just nu är jag gravid i vecka 11 [peppar peppar för att det går bra].. :] .

Kul med dottern, och grattis till graviditeten!! :D

Honton:
    Hur går det för dig?? :]

Svar på tråden säcktuba.. och nu? [störd men tyvärr sann historia]