• Minsten

Försäkring

Hej,

Hoppas nu att få lite hjälp!

I Oktober fick vi våran första efterlängtade bebis, han kom i vecka 31+5!
    Alt har gått bra, inga problem alls. Han Låg i kuvös i 5dar (pga värmen) sen fick han en vattensängSmiley
    Han hade oxså sond-matning den första mnd!

Nu kommer vi till problemet- Försäkring!

lämnade in en ansökan till Dalarnas försäkringsbolag där vi idag fick avslag! Detta tog dom hela 4MND!
    Hade då även gravidförsäkringen hos dom med extra skydd!

Finns det nån där ute som vet vilka bolag som godtar prematur barn?
    Någon som kan rekommendera nått?

Tack på förhand ;)

• Svar på tråden Försäkring
  • knäppisen
    Olycksfallsförsäkring får du i vilket bolag som helst, men sjukförsäkring kan det vara värre med. 
    Det är bara att söka till alla bolag och hoppas att någon tar försäkringen. Att det tog fyra månader är ju ändå positivt, då har de i alla fall gjort en ordentlig prövning. M
    ånga får automatiskt avslag pga barnets låga födelsevikt eller tidiga födelsevecka. Det finns inget bolag som är generellt mer välvilligt inställda till prematurer. De mkt tidigt födda HAR ju en ökad risk att bli/vara sjuka, och då är det en dålig affär för försäkringsbolagen att försäkra dem.
  • MammaTillFelicia

kan inte svara egentligen med vi har trygghansas barnförsäkring, den verkar bäst + är de bra att ha att göra med, om de tar prematurbarn vet jag dock ej!

• pingstlilja

Du kan ta genom ditt eller din mans fack. Där behöver du inte lämna in någon hälsodekl. MEN den ger inte lika bra skydd som en vanlig barnförsäkring. Jag jämnförde föräskringarna som tecknas via facket o om man tecknar en vanlig barnförsäkring o det skiljer sig kanska reält. Men bättre att ha en försäkring än inge  alls- så resonerade jag.

Igentligen borde vi göra media uppmärksamma på att våra prematura barn inte är lika mycket värde i försäkringssyfte som andra barn. Tycker det är horibelt.

• Jessika82

Jag hade ingen gravid försäkring och sonen kom i v34+0 med lite komplikationer och vi har inte kunnat försäkra vårat barn på de "vanliga" försäkringsbolagen utan har fått gått via facket.

• pingstlilja
    Jessika82 skrev 2010-05-23 09:19:04 följande:
    Jag hade ingen gravid försäkring och sonen kom i v34+0 med lite komplikationer och vi har inte kunnat försäkra vårat barn på de "vanliga" försäkringsbolagen utan har fått gått via facket.
    Visst är det illa. Jag blir så arg. Jag har länsförsäkringar på 2 nya bilar ett hus, en annan barnförsäkring o på oss föräldrar en båtförsäkring och fick ett nej...
    Jag bytte bolag direkt. Känns inte ok att de gör så.
    Dotter 8 år fick jag också tidigt i v 32 men då köpslog jag med dom. Antingen tackade ja till dottern eller så skulle vi flytta alla våra försäkringar, (då hade vi yttligare husförsäkringar) Då tackade ja efter mycket om o men. Men med sonen sa de blankt nej. Han vägde under kg när han föddes men inga komplikationer, inte ens en förkylning men Nej fick vi.
  • Cocco

Skandia hade en viktgräns på 1500g men de andra tror jag har på 2kg

• Minsten

Tack så mycket {#lang_emotions_smile}

Skal nu skica inn en ansökan till trygg hansa! Hoppas hoppas.
    Pratade med dom på tlf, att min son vägde 1905g var kanon bra sa dom:)
    Jag vil hälst ha en riktig försäkring så det kanns bra.
    Men hovudsaken är ju att vi får en försäkring!

Vi har oxså hus, bil och oss föräldrar försäkrad hos Dalarnas försäkringsbolag, blev oxså jätte besviken när våran son fick ett nej så nu blir det att byta bolag på alt ting!

Pingstlija:
    Holder med dig, visst är det horibelt! Våra barn kan ju inte hjälpa för at dom är för tidligt födt! Urs, jag blir så arg!
    Kanske man skulle ha tagit en tlf til media........

Många takk allihopa{#lang_emotions_wink}

• bumbi

vi fick vår dotter försäkrad hos Trygg Hansa men det tog några månader och många papper innan den beviljades då hon vägde 1420 g när hon föddes i v.32+6, till oss sa de att de hade en viktgräns på 1300g, vår dotter gick ner till 1310 gram så det var verkligen på gränsen som de sa..

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • Minsten

Kan man skica inn flera ansökan samtidtigt hos olika försäkringsselskap?
    (ifall det tar några mnd innan man får svar!)

• knäppisen
    Minsten skrev 2010-05-24 20:41:30 följande:
    Kan man skica inn flera ansökan samtidtigt hos olika försäkringsselskap? (ifall det tar några mnd innan man får svar!)
    Ja visst kan du det. Det är inget som hindrar det. 
  • 08 i Skåne

Vi fick vår son, som föddes i v. 32+6 och vägde 1680 g,  försäkrad i Trygg-Hansa efter att barnläkaren som var med vid förlossningen skrivit ett utlåtande om att han var frisk och mådde bra.

Vår barnläkare ville nämligen inte lämna ut journalen (som försäkringsbolagen ofta vill ha, när barn som är födda för tidigt ska försäkras) eftersom hon ansåg att de allt för ofta gör felaktiga tolkningar av det som står i journalen och vägrar försäkra barnen.

• Inglan

Vår son är född i v.31+2, hade problem med andningen när han kom ut men är i övrigt helt frisk. Vi har en "helföräkring" hos Trygg Hansa. Tog lång tid innan vi fick svar men nu har han alla fall en försäkring!

• dna rna

Vi har försäkring hos If, var inga problem alls att få det, trots att sonen föddes i v 32+3.

• Kazeer

Vi fick avslag från Länsförsäkringar medan If godkände.

Sonen föddes i vecka 35+3 och vägde 1510 g. Värmebädd och sondmatning på neonatal.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pellepellepelle

Någon som har erfarenhet av försäkringsbolag och barn födda ännu tidigare, i v.27-28?

Har trygg hansas vänta barn försäkring då jag väntar tvillingar och har blivit rekommenderad dem av tvillingklubben, men vem vet när det väl gäller? 

Svar på tråden Försäkring