• Anonym (SC)

Hur skaffar man nya vänner som vuxen?

Är en tjej på drygt 30 år, med sambo och två små barn.
    Jag har allt jag kan önska mej, förutom vänner...
    När jag gick i grundskolan var vi ett gäng som höll ihop och hade jättekul tillsammans, men när vi sen började på gymnasiet, splittrades vi, och tappade kontakten. Jag vet att flera av dom fortfarnade träffas.
    På gymnasiet fick jag nya vänner och vi höll ihop under den tiden, och några år efter det. Men samma sak händer igen. De slutade ta kontakt, ringde inte upp när jag ringt osv. Vet att vissa fortfarande håller ihop.
    Nu som vuxen med egen familj, käns det som om mina vänner egentligen är sambons vänner..
    Inget fel i det, trivs jättebra med dom, men det är ändå inte riktgit den där vänskapen..
    Har testat öppna förskolan, föräldrar på dagis osv, men ingen verkar vara intresserad att träffas utanför gruppen och ta en fika eller hitta på något annat ihop. Det går tydligen bara bra att umgås där man "ska" vara, men inte någon annanstans.

Varför blir det så?
    Förstår inte vad jag gör för fel!
    För det måste ju bero på mej, eftersom tidigare vänner plötsligt inte vill vara mina vänner längre..

Hur skaffar man nya vänner när man är vuxen?
    Trodde man skulle vara sej själv, men uppenbarligen duger inte det i mitt fall..
    Tycker det är så tråkigt...
    Vill ha några vänner som man kan träffa och fika med, shoppa med, ringa till..
    Hur gör man?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 12:14
    Denna tråd har blivit något av en kontaktannons!!
    KUL!!
    Fortsätt söka nya vänner här! ALla som vill ha nya vänner är välkommna att skriva här! Kanske du hittar några vänner?!
    Hoppas det!

Jag har även valt att inte vara anonym längre. Man hittar ju inga vänner som anonym.

Det här är jag! www.familjeliv.se/Hem/min_hogsta_onskan/presentation.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 11:09
    Tänkte uppdatera lite, och berätta om mej själv, då jag inte är anonym längre, även om det fortfarnade står så i ts.

Jag heter Susanne, är 31 år (32 i sommar). Bor i Tråvad, utanför Vara i Västra Götaland, tillsammans med min sambo och våra två pojkar på 3 och 1 år.
    Är just nu mammaledig med minstingen, men ska börja jobba igen till hösten.
    Jobbar som USKA inom hemvården i Skara.
    Förutom min familj, så älskar jag utelivet; Alltså, vandra, fixa i trädgården mm.
    Älskar att göra blommarrangemang!
    Har blivit mer och mer intresserad av fotografering, även om det är väldigt amatörmässigt än så länge.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 12:24
    Har skapat en listtråd!!
    Allt för att inte "föstöra" denna tråd med en massa listor! Fyll på allt eftersom du hittar hit!
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m52720697.html

• Svar på tråden Hur skaffar man nya vänner som vuxen?
  • Anonym

Nu har jag bestämt mig för att ge mina gamla "bästisar" en chans till!
    Jag hör av mig till dem emellanåt, mest via sms, men jag får sällan svar.
    Vi pratar ibland om att vi ska träffas men om vi väl lyckas bestämma något blir det alltid inställt. Vännens barn blir sjuka och allt vad det är...
    Visst kanske det är så, men mitt dåliga självförtroende säger mig att de snarare låtsas för att de inte vill träffa mig.
    Kanske vill de säga upp bekantkapen med mig och gör det genom att låta vår vänskap rinna ut i sanden snarare än att säga det rakt ut (vilket jag iof är tacksam över för det hade varit pinsamt och hemskt om de hade sagt det till mej!)

Men jag kanske har fel? De kanske gärna vill träffa mig men har svårt att få tiden att räcka till? Det är inte helt otroligt...
    Därför har jag beslutat mig för att ta tag i det här! Verkligen anstränga mig för att få tillfälle att träffa dem. Vill de inte det eller kommer med löjliga svepskäl får jag väl känna mig besegrad och försöka hitta nya vänner istället.

• Pillarbox

men jaha fick göteborg en egen

• GulTussilago
    Pillarbox skrev 2010-05-25 12:36:08 följande:
    men jaha fick göteborg en egen
    Tänkte ifall ni göteborgare var många
    men du kan ju skriva dig både där och Bohuslän (eller radera Gbg från listan)
  • Humlemamma
    Anonym (Sthlm) skrev 2010-05-25 09:33:33 följande:
    Oj.... vad mycket som har hänt i denna tråd... :) Ser att det är flera från Sthlm. Vi (jag och sonen) ses gärna de dagar vi är lediga från jobb och dagis. Vi bor som  sagt precis söder om söder. Gillar att hitta på saker när vi är lediga.. Skansen, bada i simhall, Nyckelviken, Kulturhuset osv osv.. Både jag och sonen är för rastlösa för långa fikor.. ;) Träffar fortf vissa från mammagruppen och några andra mammalediga vänner. Eftersom jag jobbar inom vården blir det dock många lediga dagar mitt i veckan och vänner kan man aldrig ha för få av. Känner också att jag har för få riktigt nära vänner. Hoppas på att jag ska hitta det här... :) Vore roligt med lite träffar utan barn...drinkar och tjejsnack. Är 30 år och sambo...
    Söder om söder? =)

Jag bor utanför Nynäshamn, o de e juh söder om sthlm =)
    **Alexander 061222 Min älskade prins!! | Agnes 080625 Min underbara prinsessa!!** | **Knodd - BF 23/9**
  • VildVittra

Hejsan

Bor i Göteborg, är väldigt ensam trots två barn, men min man jobbar kvällen så är nästan alltid ensam med son 5 år och dotter 6 veckor.
    Söker kompisar för både mig och min son..ja hela familjen faktiskt.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
  • Min högsta önskan

Flera har sj´krivit upp sej på Göteborg i "Bohus-kategorin"
    Ska jag ta bort Den rena Göteborgskategorin, eller skriva ett förtydligande i trådstarten att GBG och STHLM har en egen kategori?
    Vad tycker ni? Vilket blir bäst överskådligt?

Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • BagarMilla

Är en 30 årig mamma med en dotter på 21 månader. Vi skulle gärna vilja ha mer vänner båda två. Vi bor i Märsta norr om Sthlm. Jag (mamman) är arbetslös och dottern är ett 15 timmars barn på dagis. Vi börjar tröttna på att bara umgås med varandra och mammas halvlillasyster dagarna i ända, så snälla, om ni har lust att träffas och hitta på saker, hör av er.

• GulTussilago
    Min högsta önskan skrev 2010-05-25 12:59:05 följande:
    Flera har sj´krivit upp sej på Göteborg i "Bohus-kategorin" Ska jag ta bort Den rena Göteborgskategorin, eller skriva ett förtydligande i trådstarten att GBG och STHLM har en egen kategori? Vad tycker ni? Vilket blir bäst överskådligt?
    Gör som du tycker är bäst
  • Min högsta önskan
    GulTussilago skrev 2010-05-25 13:01:57 följande:
    Gör som du tycker är bäst
    Hmm.. Det var ju också ett svar..
    Jaja, då gör jag ett tillägg i TS och skirver att de har egna kategorier. Och sen flyttar jag de som redan skrivit upp sej till "rätt" kategori.
    Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Anonym (v-norrland)

Ingen från västernorrland, Ångermanland ?

Svar på tråden Hur skaffar man nya vänner som vuxen?