• Maxipaxi

Moskéer i Sverige

Vad tycker ni om att man bygger moskéer i Sverige?

• Svar på tråden Moskéer i Sverige
  • MagnusF
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 09:58:27 följande:
    Själv vill jag då inte ha det som i England, som är ett helt segregerat samhälle. Varför kan man inte åstadkomma så att flyktingar från islamiska samhällen får asyl i t.ex. Turkiet istället för i Sverige?
    Känner likadant, att andra länder också kan hjälpa till, men invandring ska ju inte vara permanent, det ska ju vara en tillfällig hjälp tills det ordnat sig och dom kan åka hem igen.

Därför är jag av den åsikt att man likagärna kan sätta in hjälp på plats istället för att göra som vi göra idag, men det är ju bara jag
  • SkåneP
    Naturligtvis ska vi inte ha någon statsreligion, religiöst fåneri ska håller perifert inte centralt.
    Åtminstone fram tills dess en ev. guddom påvisats. Efter det kan ju ju bli en annan femma -att den guddomen skulle vara den kristna varianten är dock helt uteslutet. Något mer uppenbart påhittat av människan självt får man leta efter.
    Ju mindre religion desto bättre. Det gäller islam såväl som kristendom, asatro och grekisk mytologi. 
  • Maxipaxi
    SkåneP skrev 2010-05-22 10:42:47 följande:
    Naturligtvis ska vi inte ha någon statsreligion, religiöst fåneri ska håller perifert inte centralt. Åtminstone fram tills dess en ev. guddom påvisats. Efter det kan ju ju bli en annan femma -att den guddomen skulle vara den kristna varianten är dock helt uteslutet. Något mer uppenbart påhittat av människan självt får man leta efter. Ju mindre religion desto bättre. Det gäller islam såväl som kristendom, asatro och grekisk mytologi. 
    Ska vi ha det som idag då, menar du? Inte ändra någonting?
  • SkåneP
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 11:36:45 följande:
    Ska vi ha det som idag då, menar du? Inte ändra någonting?
    I stort sett ja, även om jag tycker att religionens särställning generellt borde suddas ut.
    Annars har jag inga synpunkter på att moskéer, kyrkor eller dansbandspalats byggs, så länge jag slipper finansiera härligheten - de möter helt enkelt upp en efterfrågan även som jag inte ingår i "målgruppen".
  • Maxipaxi
    SkåneP skrev 2010-05-22 12:31:53 följande:
    "Särställning"? Var finns den?
  • Dr Mupp
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 12:32:55 följande:
    REgion ska ses som vilken annan åsikt som helst och inte ha några fördelar jämte andra åsikter eller föreningar.
  • SkåneP
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 12:32:55 följande:
    Generellt att religiösa ideer inte kan/får ifrågasättas, utan de står oftast hel oemotsagda. Exemplifieras tex med Helgmålsbön i SVT och div religiösa program i SR.
    Ytterligare exempel:
    Åke Green utgjorde ett exempel på hur olagligheter är OK bara de sker i religiösa sammanhang.
    Omskärelse. Hade det inte funnits religiös tradition bakom hade knappast det varit OK att karva i små gossebarn som man gör.
    Säger dresskoden "ingen huvudbonad" gäller det såväl keps som slöja. Att det ena ska respekteras pga religion är exempel på just dess särställning som argument.
  • T81

Självklart ska moskéer byggas, precis som kyrkor, synagogor och tempel av olika slag. Alla ska ha samma rätt att existera och dyrka, ingen skillnad där inte.

• Maxipaxi
    SkåneP skrev 2010-05-22 12:45:30 följande:
    Åke Green använde sig av YGL.

Varför finns det klädkoder? Absurt!

Med omskärelsen håller jag med dig, men grejen är ju den att den är så pk eftersom det handlar om kulturberikare. Hade det varit en kristen tradition skulle det förbjudits omedelbart.

Och detta: "Generellt att religiösa ideer inte kan/får ifrågasättas, utan de står oftast hel oemotsagda. Exemplifieras tex med Helgmålsbön i SVT och div religiösa program i SR."

Jo, och hur ifrågasätts den allra största religionen i dagens samhälle då, i våra massmedier: kapitalismen?
  • isisisis
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 09:58:27 följande:
    Själv vill jag då inte ha det som i England, som är ett helt segregerat samhälle. Varför kan man inte åstadkomma så att flyktingar från islamiska samhällen får asyl i t.ex. Turkiet istället för i Sverige?
    Håler med!
Svar på tråden Moskéer i Sverige