• Maxipaxi

Moskéer i Sverige

Vad tycker ni om att man bygger moskéer i Sverige?

• Svar på tråden Moskéer i Sverige
  • Lena

Vi jag tycker det är bra att vi har religionsfrihet, altså tycker jag det är bra att moskeer byggs.

• ThePointOfItAll

Att det är underbart att vi har religionsfrihet så att alla människor kan bygga sina egna helgedomar och utöva sin tro.
    Vad tycker du om att hinduer har tempel i Sverige TS? Och vad tycker du om synagogor?
    Eller det är själva moskén i sig som är problemet? Muslimerna ska alltså inte ha samma rättigheter som andra religiösa?

• Snigelkotten

Tycker alla religioner och den dårskap som automatiskt följer med dessa borde förbjudas.

År 2010 tycker man att all sådan vidskeplighet borde vara överspelad.

Behåll de religiösa byggnader som redan existerar, och låt dom vara minnesmärken över vår historia, men bygg för fan inte nya stolligheter.

• Maxipaxi
    ThePointOfItAll skrev 2010-05-22 09:06:36 följande:
    Att det är underbart att vi har religionsfrihet så att alla människor kan bygga sina egna helgedomar och utöva sin tro. Vad tycker du om att hinduer har tempel i Sverige TS? Och vad tycker du om synagogor? Eller det är själva moskén i sig som är problemet? Muslimerna ska alltså inte ha samma rättigheter som andra religiösa?
    Jag tycker att vi av politiska skäl borde ha en officiell stadsreligion i Sverige, (protestantisk) kristendom. Laicismen ger upphov till spänningar i samhället. På så vis finge inga kyrkliga byggnader uppföras, vid sidan av kyrkor.

Dock skulle vi ha religionsfrihet.

Nej, jag är inte religiös.
  • Dr Mupp

Vem bryr sig. Låt folk bygga sin byggnade där tillber sagofigurer. En moskee stör mig inte mer än en kyrka.

• MagnusF

Tycker det är helt okej att det byggs moskeer i Sverige av den simpla anledningen att folk som kommer hit med provisoriskt uppehållstillstånd inte ska bli rotade i samhället för att kunna återvandra.

• Maxipaxi
    MagnusF skrev 2010-05-22 09:35:34 följande:
    Tycker det är helt okej att det byggs moskeer i Sverige av den simpla anledningen att folk som kommer hit med provisoriskt uppehållstillstånd inte ska bli rotade i samhället för att kunna återvandra.
    Hahahahaha
  • MagnusF
    Maxipaxi skrev 2010-05-22 09:37:36 följande:
    Hahahahaha
    Jag vet inte vad du tycker var så roligt i det du skrev, jag är iallafall av den uppfattningen att alla människor har rätt till sin kultur och till sitt arv. Anser även att alla kulturer är unika och värda att bevaras, det är en mänsklig rättighet att få existera som folkgrupp. Och som det ser ut som i Sverige idag så kommer vi snart inte kunna fortsätta existera som Svenskar eller folkgrupp, det är inte bara oss jag tänker på, även dom.

Men du kan ju gärna utveckla ditt svar lite...
  • Maxipaxi
    MagnusF skrev 2010-05-22 09:47:15 följande:
    Jag vet inte vad du tycker var så roligt i det du skrev, jag är iallafall av den uppfattningen att alla människor har rätt till sin kultur och till sitt arv. Anser även att alla kulturer är unika och värda att bevaras, det är en mänsklig rättighet att få existera som folkgrupp. Och som det ser ut som i Sverige idag så kommer vi snart inte kunna fortsätta existera som Svenskar eller folkgrupp, det är inte bara oss jag tänker på, även dom. Men du kan ju gärna utveckla ditt svar lite...
    Själv vill jag då inte ha det som i England, som är ett helt segregerat samhälle.

Varför kan man inte åstadkomma så att flyktingar från islamiska samhällen får asyl i t.ex. Turkiet istället för i Sverige?
Svar på tråden Moskéer i Sverige