Odetta skrev 2010-07-15 22:26:12 följande:
TACK
Ja, jag har funderat på det också...att det skulle vara hjälpämnen var bara min lilla teori. Men då förstår jag lite bättre
Fast....vad jag fortfarande inte förstår är varför dem tabletterna med så höga doser av acetylsalicylsyra INTE är receptbelagda och Trombylen som bara innehåller 75mg, dem är det. Och varför i alla sin dar är läkarna så emot att skriva ut det om man ju, om det verkligen inte är någon skillnad på medicinerna, bara kan köpa en annan medicin receptfritt på apoteket och självmedicinera? Ligger det inte i läkarnas intresse att mediciner används rätt?
Ja, många frågor. Men vad coolt om medicinerna verkligen är identiska i innehållet, den kunskapen kan hjälpa rätt många som har läkare som vägrar låta dem testa Trombyl...
*kram på dig*
Det är stor skillnad mellan de två. Albyl är antipyretisk (mot feber) antiinflammatoriskt och smärtstillande. Trombyl är ett trombolytika, vilket enkelt förklarat betyder att det inte bara är blodförtunnande utan också LÖSER proppar som uppstår. Det ges t.ex. vid akut hjärtinfarkt.
Det är korrekt att den verksamma substansen är den samma man farmakologi är lite mer komplicerat än så.
Jag antar att om MF beror på proppbildning så kan albyl minska risken för proppar medan trombyl också kan lösa upp dem.
Får man en propp när man äter Albyl blir det troligen mf ändå medan Trombyl kan lösa den. Det här är alltså bara spekulationer från min sida!
Hoppas jag inte rörde till det ännu mer!