• MCT79

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

sugarrush skrev 2010-07-10 18:01:22 följande:
    Åh odd, vad du är fantastiskt klok! Tusen tack för dina tankar, det ligger alldeles säkert något i det. Nu känns det genast lättare att kunna stötta honom. Kram söta vännen!

Vet ni förresten, GISSA vem som fått en glad gubbe på ÄL-testet idag!!!!!!! Jag visade sambon och han blev så glad att han i skrivande stund går omkring och spontanblottar sig i lägenheten
    Mycket trevligt!
    Hahaha! Underbart! Kan nästan se det framför mig!  Flört Har en sambo på hugget jag också, å stickan har inte visat pos ännu men borde göra vilken dag som helst.. han över säger han! ;)
  • MCT79
    FruW skrev 2010-07-11 10:10:27 följande:
    Sugarrush & MCT79 - fantastiska bilder jag får i huvudet av det ni skriver, hahaha! Flört Är borde ÄL komma när som helst, men smygtester lite den här gången, för att inte pressa sambon för hårt.. Myste lite igår, o kunde nästan helt slå bort tankarna om "att nu kanske det blir ngt..."

Ngn annan som har vaknat upp till ett belägrat hem idag, det är såå varmt o fuktigt här, rena tropikerna! Blir förmodligen åska under dagen... Är faktiskt lite mindre avis på de vänner jag har som sitter med stora magar en sån här dag... Tänk på det flicks - det är stor chans att vi får njuta av vår höggravida tid i snöslask o ishalka istället, eller när våren precis har börjat visa sig! Skrattande MYCKET bättre än att vara höggravid i sommarvärmen!! (Försöker se det positiva i den här soppan)

KRAM
    Hahaha ja det är lite galet just nu. I morse tittade han på mig... "har du kollat med sticka...?"   "nej hur ska jag ha hunnit det... du väckte mig!".... "det är nog bäst vi övar nu innan det blir för varmt....."  Å så fick det bli. ;)

Jag har en sambo som är mer engagerad än jag i det här.. han vill såååå gärna ha bebis... och ställer mer än gärna upp! ;)
    Men just nu är det så varmt så jag får panik om han rör vid mig... klibbiklibb.. tur han tog initiativ i morse!

Jag har också tröstat mig med att slippa vara höggravid mitt i sommaren.... alltid något!
  • MCT79

Men neeej Puttekulan! Så himla tråkigt! :(((  Jag säger som rontgensyran, blöder du mycket?

*tusen miljoner kramar till dig!*

• MCT79

Vafan! Min ÄL kom inte... skulle ha ÄL idag och sist hade jag pos utslag två dagar före... men inget idag heller!!  :((

Mina ägg har blivit vändstekta i denna värmen!

• MCT79
    LillaMy3 skrev 2010-07-13 20:45:03 följande:
    Min äl verkar inte vara där den ska heller... Trodde den skulle vart som nu i helgen, men det tror jag inte den var.
    Testat med älstickor. De var lite starkare i slutet av förra veckan, men aldrig pos. Har varit så ca en vecka innan äl annars så jeg kanske måste vänta till slutet av denna veckan. Eller så var det då fast jag missade. Fast har inte känt som äl.

Blä för att vänta och undra var äl är
    Dina kanske också blivit stekta.. ;)
  • MCT79
    Odetta skrev 2010-07-15 22:26:12 följande:
    TACK

Ja, jag har funderat på det också...att det skulle vara hjälpämnen var bara min lilla teori. Men då förstår jag lite bättre   

Fast....vad jag fortfarande inte förstår är varför dem tabletterna med så höga doser av acetylsalicylsyra INTE är receptbelagda och Trombylen som bara innehåller 75mg, dem är det. Och varför i alla sin dar är läkarna så emot att skriva ut det om man ju, om det verkligen inte är någon skillnad på medicinerna, bara kan köpa en annan medicin receptfritt på apoteket och självmedicinera? Ligger det inte i läkarnas intresse att mediciner används rätt?

Ja, många frågor. Men vad coolt om medicinerna verkligen är identiska i innehållet, den kunskapen kan hjälpa rätt många som har läkare som vägrar låta dem testa Trombyl...

*kram på dig*
    Det är stor skillnad mellan de två. Albyl är antipyretisk (mot feber) antiinflammatoriskt och smärtstillande. Trombyl är ett trombolytika, vilket enkelt förklarat betyder att det inte bara är blodförtunnande utan också LÖSER proppar som uppstår. Det ges t.ex. vid akut hjärtinfarkt.

Det är korrekt att den verksamma substansen är den samma man farmakologi är lite mer komplicerat än så.
    Jag antar att om MF beror på proppbildning så kan albyl minska risken för proppar medan trombyl också kan lösa upp dem.
    Får man en propp när man äter Albyl blir det troligen mf ändå medan Trombyl kan lösa den. Det här är alltså bara spekulationer från min sida!

Hoppas jag inte rörde till det ännu mer!
  • MCT79

Jag tänkte bara uppdater om att mina stekta ägg såhär i värmen bestämde sig att lossa två dagar senare än planerat. Sexat i värmen har vi, otroligt spontant... heh.

Hoppas det tar sig nu!

Färnevik, ha inte ångest över Trombylen det kan mycket väl räcka med Albyl!!  *KRAM!*

• MCT79
    LillaMy3 skrev 2010-07-16 19:10:57 följande:
    Du har delvis rätt Indikationen på albyl är mot smärtor, och trombyl löser proppar MEN det är acetylsalicylsyra (asa) i bägge (den verksamma substansen). Ingen utav dem har heller någon speciell formulering av tabletten (tex depot, enterotablett) så de tas upp i kroppen i stort sett helt lika också. Asa ges mot feber och värk (magnecyl, albyl) och som blodförtunnande (trombyl.) Tar man ofta asa mot värk/feber så ökar man blödningsrisken avsevärt!! Dvs det är bägge och. Bara olika styrkor...

Farmakologi är knepiga saker. Jag är apotekare och läst fem år på univerisitet och hoppas jag har hyfsad koll i vart fall tycker jag

Men inte lätt att vara uppdatera på senaste rönen om allt.... Så jag missar ju säkert ett och annat. Men just i detta fallet så tror jag min förklaring blir riktig.

Sen så är det ju så att det bara är läkaren som får ge råd om behandling när indikationen inte klassas som "egenvård" så jag skulle aldrig ge råd till någon med mf att ta annat än det läkaren säger. Men det har ju med lagar och regler att göra Men sen vad den enskilda gör (så länge det inte är direkt farligt) tycker jag man får bestämma själv.

Hoppas detta klargjorde lite

Nu skall jag försöka hitta på ngt kul att se på tv ikväll så jag inte sitter och klurar på var min äl är eller varför min kropp inte behagar att uppföra sig och få äl på vettig tid efter pergotime. Är på kur fem nu. Fick mf på kur tre och de andra har inte funkat. Uff. Får nog ta mig en tur till till läkaren i augusti om kroppen fortsätter strejka. Får be henne undersöka allt och inget så jag i vart fall vet varför kroppen är dum. Men så enkelt är det antagligen inte....
    Jo att det är samma verksamma substans vet jag.. men det måste ju vara något mer än ASA som är verksamt? Trombyl lär ju inte hjälpa mot värk? Jag får gräva ner mig i FASS när jag orkar, är lite rostig på läkemedel eftersom jag inte handhar dem just något alls numera.

Kram!
  • MCT79

Godmorgon tjejer! SEMESTER!!!!!  Startar upp med lite mys.. ;) Nu jäklar har vi prickat in både före efter och under ÄL.... Nu blir det vänta... och mysa under tiden såklart. :)

Idag ska vi ha lite grillfest här med kompisar, ska bli trevligt. Så nu ska jag städa av huset lite och sen åka och handla!

Ha en bra dag allihopa!

• MCT79
    LillaMy3 skrev 2010-07-17 10:14:01 följande:
    faktiskt bara asa i bägge.Lite lite för att det skall funka bra mot smärtor i trombyl. Samtidigt är det lite mkt i albyl/magnecyl så om man tar det ofta får man ganska mkt mer än önskad blödningsrisk...

Så trombyl tar man varje dag, men i låg dos så blödningsrisken inte ökar med än önskvärt.

Albyl/magnecyl tar man ibland när man har ont så det tar det onda, men man inte riskerar oönskade blödningar (speciellt försiktig skall äldre vara). Asa är inte förstahandsval mot smärtor.
    Alltså.. allt det där vet jag.. jag har jobbat som sjuksköterska i 10 år så jag vet mycket väl hur doseringen är med trombyl och så.
    Min poäng var bara...  ;  1 tablett Trombyl är om jag inte minns helt galet på 75 mg. OM man skulle ta 75 mg säg albyl minor varje dag så kommer den ju fortfarande inte ha någon trombolytisk effekt. Det måste ju vara något mer som skiljer dem åt?

Antar att huvudsaken är att det fungerar!! :))
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3