• Odetta

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

färnik skrev 2010-07-14 22:12:22 följande:
    Vad ni är snälla allihopa!

Odd: utredningen är inte klar, och de vill oavsett inte sätta in ngt om de inte hittar fel tydligen. Men de två senaste graviditeterna har jag tagit albyl, och skulle jag bli gravid inom de närmaste vore det bra, för jag äter prednisolon för den inflammatoriska sjukdomen. Så då hade jag kunnat dubbelutnyttja den eventuella effekten, sas...
    Om dem är totalt emot Trombylen så tycker jag du ska byta läkare Jag åt albyl efter våra första 2 mf och då fick vi en lilleman. Sedan åt jag Albyl med MA:et, men det är som om kroppen tyckte att "nänä, försök inte" och att albylen inte funkade. Den funkade inte på det som blev mf efter heller. Som sagt, NU får jag Trombyl och pepparpeppar...

Jag tycker du ska tala om för dina läkare att det bevisligen inte skadar att ta Trombyl (ges till gravida med havandeskapsförgiftning också) så vad är då skadan i att ge det ett försök? Det värsta som kan hända har ju blivit vardag för dig...fråga dem om dem inte unnar dig att åtminståne få prova.

Åh...blir så arg över dessa ignoranta ickepålästa hjälpdethärärnytt läkare....morr.

*Stor kram till dig*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    mallanis skrev 2010-07-15 08:39:19 följande:
    När du åt albylen vilken sort och hur mycket tog du och när började du äta dem? Är det lite hysspyss eller kan man prata öppet med apotekspersonalen och be om råd?

Färnevik- Jag pratade med min läkare sist om trombyl men att det "först" skulle bli aktuellt efter mf nr 3 och att de då först skulle göra en utredning om jag kunde få trombyl. Du har ju haft mer än 3 mf så håller med Odd stå på dig....även om man tycker att man inte ska behöva göra det för att få hjälp...=(
    Det är Albyl Minor som du ska köpa då. Apotekspersonalen kan nog inget om det här...det är inte hysspyss, men det är ju en självmedicinering och självmedicinering tycker ju vissa är jätte dumt. Men jag sa det till BM och läkare jag träffat...är man desperat så är man. 

Köper du Albyl Minor så ska du ta 1/3 tablett om dagen med ÄL som start. Tar det sig inte så slutar du när mensen kommer och fortsätter igen vid nästkommande ÄL och tar det sig så fortsätter du äta det tills du vill sluta (men minst v12). Jag åt mina albyl till v28 för jag resonerade som så att om bebis mår dåligt av att jag slutar med dem då är det ju bra att sluta med dem när bebis är livsduglig och kan plockas ut om det behövs. Men det är väldigt olika även med Trombylen...vissa säger till v12 andra till v15 och en tredje till v36... 

1/3 Albyl Minor motsvarar ungefär en Trombyl. Men Albylen är inte versam på samma nivå, så kan du få Trombyl så är det ju mycket bättre.

*kram* 
  • Odetta
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-07-14 22:45:23 följande:
    Verkar som att jag är på väg tillbaka hit igen... Är helt sänkt och mår inte alls bra. Har nu haft bruna flytningar i 10 dagar, vad på vul 5+4 men hon såg inget foster eller hjärtaktivitet, enligt henne är det svårt att se så tidigt men flytningarna ger inte med sig... Nu är jag i upplösningstillstånd och håller på att falla ihop då jag känner på mig att det är ännu ett ma.... Vi har tid på måndag men tror ni att de skulle ta emot mig om jag åker in akut imorgon? Klarar inte av att vänta till efter helgen!
    Men gumman då....jag tycker du kan åka in, fan....du ska inte behöva ha det såhär! Risken är ju att dem fortfarande inte kan se något och du får komma tillbaks nästa vecka ändå, men jag hade nog försökt att få komma in för helger har en tendens att bli väldigt långa när man går och inget vet.

*stora stora bamsekramar till dig*
  • Odetta
    Pancakes skrev 2010-07-15 08:14:52 följande:
    Det var en stark linje. På testet står det 24-48 timmar efter testets utslag. Sambon kommer alltså hem 48 timmar efter jag tog testet. Attans, det är på håret alltså :(
    men lite hopp finns det ju ändå  för släpper ägget efter 48 timmar så lever det sedan i 12 timmar till Du får helt enkelt hoppa på mannen din så fort du hör nycklarna i dörren

*kram*
  • Odetta
    Muffe80 skrev 2010-07-15 11:51:10 följande:
    Äh, åk in. det är ingen som tackar dig för att du stannar hemma! Sjukvården är till för dig när du behöver den, anser jag! Mår man dåligt så åk in.

När jag fick missfall åkt vi in till akuten för jag hade ont men de kunde inget göra, dock såg vi på vul att allt var ute och även om det var tråkigt så visste vi hur det låg till den helgen...

får jag slänga in en fråga här:

jag hade utslag på äl test i lördags och söndags. Då kan man undra när äl var?

Vi hade sex i onsdags förra veckan, lördag morgon, lördag kväll, söndag morgon, måndag kväll och tisdag morgon... sen orkade vi inte mer...

tror ni att vi prickade in rätt eller skulle vi kunnat haft mer sex tisdag eller onsdag denna vecka eller spelar det ingen roll?
    ÄL kommer upp till 48 timmar efter att äl-testet visar positivt Så fick du första testet i lördags hade du ÄL mellan söndag-måndag typ. Låter som ni ändå lyckats pricka rätt bra....jag håller tummarna
  • Odetta
    färnik skrev 2010-07-15 13:12:52 följande:
    Varför är det så? Samma verksamma substans, samma mängd av ämnet... Varför är trombylen effektivare?
    Jag tror att det har men hjälpämnen att göra, att medicinerna helt enkelt är olika uppbyggda, även om huvudingridiensen är den samma. Annars kan jag inte förstå att en tablett som är mer än 3 ggr så stark är receptfri för barn medans den andra än totalt receptbelagd.

Och angående att utredningen visar att du inte behöver det...det spelar ingen roll, Trombyl kan hjälpa dig ändå! Dem testar inte på den nivån och för dem grejjerna om man inte specifikt ber om det och ens då ställer dem flesta sig på tvären. Trombyl HAR i studierna som gjorts visat dig hjälpa kvinnor som fått upprepade missfall och där utredningar inte visat på några fel....titta på mig som exempel! Det finns INGET som är fel på mig enligt dessa utredningar...ja, bara att jag får mf på mf på mf. Det absolut enda som skiljer den här graviditeten från dem andra är Trombylen!!! Och det finns många många fler som upplevt samma. Men läkarna är så insnöade i sitt "det är inte bevisat nog" att dem säger att det inte hjälper för att få tyst på en...för att dem inte vill ge det ett försök. Men det ÄR bevisat att det INTE skadar...så vart ligger då skadan i att åtminståne försöka???

Men om du vill tro blint på dina läkare så är det ditt val. Jag har gjort mitt och det är att JAG tog reda på all fakta själv. Jag såg till att JAG kände till dem olika studierna och vilka mediciner som testats och jag såg till att ta reda på alla möjliga tänkbara orsaker till att det blev som det blev och så försökte jag rätta till det jag kunde rätta till själv och det andra la jag fram till läkaren. Jag VÄGRAR att vara ett offer för något som kan rättas till och innebär det att jag får söka mig till olika privata läkare för att få igenom det jag vill so be it. Det är min kropp och klart som fan att jag är mer angarerad i vad som händer i min kropp än en läkare som träffar mig kanske 2 ggr i hela sitt liv. Dem kan säga hur mycket dem vill efter sin fjuttiga utredning att det inte är nått fel på mig...får man mf på mf på mf så visst tusan är det NÅGOT som inte stämmer!

Ta reda på fakta och lägg fram det till läkarna och så står du på dig. Lyssna inte bara blint på dem, det här är DIN kropp och DITT liv!

*kram*
  • Odetta
    färnik skrev 2010-07-15 18:28:27 följande:
    Men man ska orka också. och kunna. Orka att tvinga sig på läkarna, och läsa på, och förstå. Det är inte så lätt, särskilt när man utöver missfallsproblematiken är sjuk, men ständiga smärtor och konstant trötthet av inflammation och medeciner., och därtill har en gammal gård och djur och odlingar och barn att sköta... Och en inkomst under existensminimum och därmed inte kan fara runt till kliniker långt bort i stan, eller uppsöka privata instanser hur som helst heller.

Det är ju jättebra att läsa på, och det har jag gjort en del, men allt är inte så lätt att ta till sig, särskilt när läkarna är av en annan åsikt...

Ibland känns det nästan lite jobbigt att veta "för mycket", för nu känns det som om jag inte kämpar tillräckligt mycket, inte gör allt jag kan för att få mitt barn, eftersom jag inte lyckas få läkarna att skriva ut alla medeciner som eventuellt kan göra nytta. Som att jag får skylla mig själv som får missfall, eftersom jag uppenbarligen inte försöker tillräckligt mycket. För hade jag gjort det, så hade jag kanske fått mina medeciner. Och mitt barn. 1 månad kvar till BF för barnet jag miste i  jan.
    Jag ser att min inlägg kanske lät lite argt, och jag ÄR arg...men inte på dig *kram*

Tro mig....jag VET att man inte alltid har orken....mitt liv har varit allt annat än peachy dem senaste 4 åren (men det tnker jag inte gå in på här nu). Är det någon som vet hur det är att leva med konstant sjuklig stress och en ork som ligger någonstans långt ner på inusskalan so Im your man. så det är inte dig jag är arg på, du gör säkert allt du orkar plus lite till.

Men jag är så förbannat arg på alla dessa LÄKARE! Man ska inte som patient behöva veta mer än dem, man ska inte som patient behöva komma med egna förslag på lösningar och man ska banne mig som patient inte behöva tigga till sig behandlingar som man har rätt till. Vem fan är dem liksom att neka en?

Jaja...jag tänker på dig färnevik och jag önskar dig så att du får den hjälp som behövs så att ni får ert efterlängtade barn snart.

*kram*
  • Odetta
    LillaMy3 skrev 2010-07-15 21:07:31 följande:
    Det är inte styrkan det hänger på, utan indikationen. Dvs vad den är till för. Albyl minor har som indikation smärta. (feber bara efter kontakt med läkare) medans Trombylen är på indikationen blodförtunnande. Så det är inte läkemedlet i sig som det hänger på här, utan orsaken till att man tar det. Att man behöver blodförtunnande brukar vara något som man behöver gå till läkaren för, men lite ont inte. DÄREMOT så vid feber så skall man gå via läkaren för att få albyl till barn (acetylsalicylsyra är inte bra till barn med feber. Kan bli kraftiga biverkningar som man inte önskar)

Magnecyl är också asa.

Ingen av dessa är en depot-tablett eller har några egenskaper som gör att de egentligen fungerar olika, utan det funkar helt likadant.

Hoppas detta klargjorde lite Kände att jag ville förklara när jag kunde.
    TACK

Ja, jag har funderat på det också...att det skulle vara hjälpämnen var bara min lilla teori. Men då förstår jag lite bättre   

Fast....vad jag fortfarande inte förstår är varför dem tabletterna med så höga doser av acetylsalicylsyra INTE är receptbelagda och Trombylen som bara innehåller 75mg, dem är det. Och varför i alla sin dar är läkarna så emot att skriva ut det om man ju, om det verkligen inte är någon skillnad på medicinerna, bara kan köpa en annan medicin receptfritt på apoteket och självmedicinera? Ligger det inte i läkarnas intresse att mediciner används rätt?

Ja, många frågor. Men vad coolt om medicinerna verkligen är identiska i innehållet, den kunskapen kan hjälpa rätt många som har läkare som vägrar låta dem testa Trombyl...

*kram på dig*
  • Odetta
    Pancakes skrev 2010-07-16 08:19:49 följande:
    Tack gulliga du! Det är först gången jag använder ÄL.-test och antagligen sista också. Det var precis det här jag inte ville ha..dvs utrymme för analys och vrida och vända på det. Ja ja, nu har jag gjort det i alla fall och nu vet jag på ett ungefär när jag har ÄL varje månad i alla fall.

Som sagt, hade hoppats att ÄL-test skulle vara mer exakt. Hjälp mig tolka tjejer! Fick starkt streck i onsdags, nästan lika starkt igår och lite svagare idag. På testet står det att ÄL sker EFTER 24-48 timmar, inte INOM. Men det står också att man ska tolka svagt streck som ett negativt resultat.

Hade Äl-flytningar igår. Vad tror ni? Maken kommer hem i eftermiddag, det är inte helt kört va?
    Med Tempmetoden ser du EXAKT dag du har ÄL....inget gissande eller spekulerande kolla upp det på www.fertilityfriend.com (orkar inte beskriva allt just i skrivande stund)

*kram*
  • Odetta

WOOOOOHOOOOOOO FÄRNEVIK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Grattis grattis grattis

WOOHOOOOOOO Småland jänta!!! Nu jävlar

STORA KRAMAR till alla andra, dem som behöver eller bara vill ha en.

Själv har vi varit borta hela helgen hos goda vänner och är hemma nu, helt slut. Skummade igenom och tråden är lika aktiv som alltid, underbart. Såg någonstans att det frågades om hur stort ägget är när det släpper....det är mellan 18-22mm i diameter när det släpper

Nu ska jag vara social med min lika trötta som jag familj...KRAM på er ALLA!

Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3