• Odetta

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

WOOOHOOOO för kolbodatjejjen!!!! GRATTIS

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta

Och så en stor KRAM till alla som vill ha eller behöver!

Jag läser men känner mig själv lite nere idag så jag är inte så inspirerad att skriva ihop något bra, men jag tänker på er och som sagt...skickar massor med kramar

***kraaaaaaaaam***

• Odetta

Happiness:

Haha, du skrev precis det 1000:de inlägget i tråden...lite coolt

Äsch....är ledsen idag för idag fyller min äldsta tös 10 år. Idag har jag varit mamma i 10 år....och nu sitter jag och vet inte vilken tid jag ska få prata med henne. Var först bestämmt klockan 20, sedan klockan 17 och sedan fick jag mail och mailade tillbaks och nu vet jag inte vilken tid alls. klockan är 17 och jag sitter här...men ingen dyker upp

Men men...

• Odetta
    Happiness skrev 2010-07-09 17:23:16 följande:
    Får jag ingen present eller nått? *skojar* Jag har ju redan fått den allra finaste presenten och det är hälften tack vare dig! Andra hälften är grisen...Haha! Jag pratar inte om min man nu...så ingen missuppfattar *asg* Det är en typ av medicin jag snackar om.

ODD: Grattis till dig på födelsedagen! Tänk för 10 år sen födde du ditt första barn. Du måste varit rikigt ung då (du är fortfarande vacker ) Ja den första förlossningen är säkert speciell. Jag har ju inte ens kommit till min andra än. Men jag lovar att jag ALDRIG kommer glömma min. Fick helt klart en nära-döden-upplevelse. Jag lovade mig själv och min syster att aldrig mer skulle jag bli gravid. Haha! Det har jag brutit nu. Tänk vad minnet kan spela en ett spratt. Hur var din förlossning ODD? Ont? Lustgas? Epidural? Stöd? Doula? Vikt/längd på barnet? Komplikationer?

**********************************************LOVE ALWAYS******************************************** *****
    Tack sötaste finaste Happi!!!! Vet du att du är den första som gratulerar mig idag? Blev alldeles tårlgd....tack!!!!!

Ja....mamma i 10 år, inte illa va? Förlossningen var ett 18 timmar helvete...haha! Jag gick in med attityden att "det hääääär klarar jag uuuuuutan smärtlingring!" ASG...nyblivna 20-åringar är bra naiva (i alla fall jag) Provade TENS, akupunktur och lustgas (aldrig mera lustgas.....EVER) och till slut bad jag om epiduralen. Sedan gick det faktikt hur bra som hellst...epidural är KUNG (och läkaren blev hjälteförklarad). Krystning i kanske en kvart och ut kom en mosad liten 3890 gram och tror hon var 52cm lång FLICKA! (Jag trodde hela graviditeten att hon var en pojke....hade typ inte ens ett flicknamn). Ja....så var jag mamma (och min mamma som var med blev mormor)

Haha...nu med allt som allt 4 förlossningar i bagaget känner jag mig som värsta proffset...så har ni frågor så hojta bara till....älskar att prata förlossningar (har velat bli Barnmorska så länge jag kan minnas men bestämde mig för ett annat yrke när jag insåg hur lite arbetstimmarna och familjelivet passar ihop...)

***kraaaaaaaam***
  • Odetta
    Happiness skrev 2010-07-09 18:24:30 följande:

Tack tack själv ODD! Mycket bra med lite förlossnings info. Om epiduralen är KUNG så är du ett ESS på att föda barn. Jag kommer fullkomligt bombadera dig med frågor när det närmar sig. Be aware!

Du skulle passa som BM...suck jaja skolbarnen får VERKLIGEN uppskatta dig nu när dom svenska mödrarna går miste om en ypperlig barnmorska. Jag hade världens skit barnmorska. Demon Hon stod och tittade på fotboll under min förlossning. Tömde mig inte på urin. La mig på sidan och la upp benet på en gynbenskål. Det enda var att skålen var vänd åt andra hållet så dom vassa kanterna trycktes in i benet. Låg så i flera timmar. När jag sen skulle krysta och jag låg rätt...4 BM var i rummet ja då kunde jag inte trycka ifrån med det benet. Hon gjrde inte mycket rätt....Margareta hette hon....Hon hade stora vinterkängor på sig i förlossningsalen. 

Hon har fixat så jag har fått förlossningsrädsla. Så denna gången blir det Doula. JA det skulle du bli sen ODD....shit vilken bra Doula du skulle bli. Hade bott här nere hade jag valt dig BUMS! Men krysta ut barnet på en kvart...nja det klarar jag nog inte.

Dom här frågorna ang.förlossning var bara dom 5 första av 1000 ungefär...en krusning på vattenytan. Lovar att sprida ut dom lite snyggt. Hade bestämt mig för kejsarsnitt vid mitt förra MA p g a den förra upplevelsen. Har ju blivit fullständigt traumatiserad, men med lite hjälp kanske jag vågar nära mig en förlossning i tanken nu. Vill faktiskt inte göra ett kejsarsnitt.......

Kollar om du är inne senare ODD....har fått TSH provsvar idag. Herregud vad snabbt grisen funkar lämnade blod den 2 juli då låg det på 0,43, 7 juli 0,27. Jobbigt att förklara bara hur det kommer sig att värdena sjunker så snabbt. HAha!

*******************************GRATTIS IGEN PÅ 10-årsdagen!!!************************************ **************

Men gumman då....det är bara att fråga

Ja, Jag funderar faktiskt på att bli Doula sen när jag är klar med att bli lärare. Doula kan jag ju vara på fritiden och då får jag ju lite av det jag egentligen vill göra ändå

*kram*
  • Odetta

Tack söta ni för era gratulationer!!!!!

Jag fick prata med henne till slut, 30 minuter efter den senare av dem utsatta tiderna. Jag hade inte skickat hennes present till henne för jag tänkte att vi skulle öppna det tillsammans med webcameran och det gjorde vi

Tack igen för ert stöd....det betyder så otroligt mycket så ni anar inte!

***bamsemegakramar till er alla underbara***

• Odetta
    FruW skrev 2010-07-10 09:19:07 följande:

Happiness - när jag var hos gyn senast hade jag "bara" fått 2 mf, det sista kom månaden där efter, därför var det inte aktuellt med ngn utredning då.. När jag ringde gyn för att kolla mina tsh-värden, sa jag att jag hade fått ett mf till, men sen har vi inte haft ngn kontakt.. avvaktar sommaren tänkte jag.. Vid besöket sa läkaren att allt ser bra ut, ni kommer få erat barn på ett eller annat sätt, o att det finns IVF, men att det kanske inte hjälper om det är just mf man har problem med.. men han lät positiv, så jag försöker hålla fast vid det, även om det är svårt.. Kanske har lite för höga förväntningar på min kropp, fick ju mf i augusti, sen hände inget alls, sen mf i april och maj, cyklerna efter varandra, där efter en vanlig mens.. antar att "grejerna" behöver återhämta sig lite... Men så drygt, hade gärna haft mina efterlängtade barn här nu!!

Men om inget har hänt tills hösten bokar jag ny tid, då blir det nog aktuellt med lite fler undersökningar. Problemet är att jag behöver gå ner en del i vikt också, för att bättra på förutsättningarna.. men det är så svårt, går jättebra ett par veckor, sen kommer den där tanten o så rasar motivtionen ett tag,,,

Gnäll gnäll, nu ska jag packa o bege mig för en dag på sjön Cool

Ha en härlig dag tjejer, ni är fantastiska!!
    KRAM

Vet du, jag tycker att du ska ringa till dem nu och be dem ställa dig i utredningskö....dem där köerna kan ta 3-4 månader! (och går du privat kan det också vara en väntetid på 4 veckor...)

Så be dem ställa dig i kö och behövs inte utredningen till hösten så är det ju bara att ringa och ja, behövs den så är bollen redan i rullning och väntetiden blir kortare....

*kraaaaam*
  • Odetta
    sugarrush skrev 2010-07-10 13:20:53 följande:
    Odd: jag missade helt att gratulera dig på 10-årsmamma-dagen igår! Hoppas du fick en fin kväll och blev glad igen! Det låter som om du är lite mer uppåt nu! Grattis och stor kram!

Havsklippan: Tack för ditt stöd. Just nu känns det bättre, vi är båda på glatt humör idag (det är så lätt att man tar ut det på den andre om man är sur). Killen har fortsatt älta sina jobbproblem lite, men har även tillstått att missfallet gjorde honom mycket mer känslig för motgångar i nuläget.
    Det jag inte berättade sist var att en av anledningarna till att jag var sur var att jag förberett en överraskningsfest till honom till imorrn. Har bjudit in kompisar, köpt mat och fixat och donat... Visst, han vet ju inte om den så man kan ju inte säga att han är otacksam, det vore fel ord... men man tappar liksom sugen att fixa en fest till någon som bara gnäller... Men jaja, nu är vi glada igen så det gäller väl bara att se framåt antar jag... Och prata mer om det behövs.

Angående dina test vet jag inte riktigt vad som hänt. men du KAN ju ha missat stegringen om du hade lite otur. Det behöver ju dock inte betyda att du missat ÄL. Jag hittade den här sidan: teskedinfo.blogspot.com/2010/03/agglossningst... den är ganska bra för att jämföra streck på ÄL-test.
    Brukar du ha ÄL-känningar (smärta eller liknande), eller kan du helt enkelt ha haft ÄL utan att du känt av det?
    Vet du vad som slog mig precis när jag läste ditt inlägg???

Jag tror att din sambo klagar på sitt jobb för att kunna hantera missfallet!

Missfall är ju väldigt konkreta för oss kvinnor....vi är dem som har barnen i våra kroppar, som går igenom alla hormoner och för oss kvinnor blir en graviditet ju väldigt verklig så fort vi vet om att vi är gravida.

Men för män är en graviditet något väldigt abstrakt ända tills kvinnans mage blir större, man har fått se en grå nästan som i en teknadfilm bebis på en själv på nått som kallas ultraljud och sedan så kanske det sjunker in helt när sparkar gör att det ser ut som en utomjordin på kvinnans mage. Ja...med allt det där så är det nog en bebis på väg.

Så när det blir missfall så tror jag att männen har otroligt svårt att hantera det...det har jag sett hos min man. Han KAN INTE sörja som jag gör, han KAN INTE vara arg som jag är eller besviken för för honom var det hela så abstrakt ändå och hur sjuttom sörjer man förlusten av något som är så abstrakt?

Så jag tror att din man klagar på jobbet för det är något väldigt KONKRET som han KAN klaga över, något som han KAN vara missnöjd med och känna sig ledsen för. I hans huvud blir det kanske mer legitimt eftersom det är så konkret, något han kan sätta fingret på.

Så jag tror att det är hans sätt att sörja. Vi alla har våra olika och egna sätt att sörja och männen ännu mer annorlunda. Och jag tror inte att han nödvändigtvis vet om att det är det han gör....

Så jag förstår att det inte känns så kul när någon är grinig och så, men om du ser det från den vinkeln så kanske det blir lättare att stötta honom i sitt elände. Prata med varandra och vet du vad jag tycker är det absolut viktigaste? KRAMAS MYCKET!

***kram på dig***

PS: Och tack för 10-års grattiset
  • Odetta
    Happiness skrev 2010-07-10 14:08:00 följande:
    ODD: Jag har lite panik...ska ju till BM den 13. Tror du hon får lov att göra VUL? Får BM det? Alltid läkare som gjort på mig tidigare. Behöver inte se något hjärta...vill bara se om det är något där eller ev. tom hinnsäck.
    Det brukar inte handla om ifall BM FÅR göra vul/ul utan snare om de har tillgång till utrustningen tyvärr. Jag skulle nog ringa till KK och dra till någon "aj-jag-har-ont-och-är-liiiiiiverädd-för-utomkveds" historia så brukar man få komma in...

Men du är ju bara i v5 och hur elakt det än låter så är det så gott som meningslöst att titta nu. Dem kan se ATT du är gravid, men inte HUR DEN MÅR. Såhär tidigt syns det oftast liksom inte mer än en tjock slemhinna och kanske kanske en uppklarning...men bebis syns inte ännu.

Så gå till BM den 13. och förklara för henne hur otroligt orolig du är och hur svårt du har att ta till dig det hela...hon kanske har en jättebra idee (hon kanske kan remittera dig till VUL tex) Och så försöker du få ett vul i v7.

Jag vet att det känns skitlångt borta att vänta till v7 när man bara är i v5, men i v7 kan man faktiskt se saker och ting (och då för det mesta även ett hjärta som slår)

Annars har jag inga tips på att få tiden att gå snabbare...den känns som dem kryper fram i snigelfart, men rätt som det är så är du där! Jag gick in i v11 idag....känns superkonstigt och hur fasiken gick det till liksom? Tiden som kryper fram så sakta...

STORA KRAM till dig vännen! Jag förstår din frustration *kramkramkram*
  • Odetta
    sugarrush skrev 2010-07-10 18:01:22 följande:
    Åh odd, vad du är fantastiskt klok! Tusen tack för dina tankar, det ligger alldeles säkert något i det. Nu känns det genast lättare att kunna stötta honom. Kram söta vännen!

Vet ni förresten, GISSA vem som fått en glad gubbe på ÄL-testet idag!!!!!!! Jag visade sambon och han blev så glad att han i skrivande stund går omkring och spontanblottar sig i lägenheten
    Mycket trevligt!
    Och du låter honom gå omkring och blotta sig utan att du hoppar på honom? Men vännen då....Puss på!

Grattis till glada gubben och det var så lite så. *kram*
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3