Inlägg från: Annica P |Visa alla inlägg
  • Annica P

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Myra: jag har tagit pergotime vid mina två sista graviditeter och blivit gravid på ca tredje försöket. Första tre graviditeterna gick snabbt att få till, men fjärde tog nästan ett år och med hjälp av pergotime på slutet eftersom läkaren misstänkte att jag inte hade ägglossning pga långa cykler (var inte inne i världen med ÄL-tester och sådant då). Man vet ju aldrig hur det skulle gått annars, men jag kommer att fortsätta vid nya försök. "Bara" ett barn än så länge...

Vet någon om det finns nackdelar med pergotime?

Muffe: det kan ju blöda från t ex livmodertappen, men det är fruktansvärt att gå och vänta på utvecklingen. Som Mimmi skrev har jag också fått färskt blod snabbare än fyra dagar. Håller tummarna!

• Annica P
    Myra: Jag har fått enkeldos pergotime.
    Har inte alla fakta i huvudet, det börjar bli för många missfall :( Jag har aldrig kollat ÄL förrän den sista graviditeten så jag har ingen dunderkoll.

Min historia (ungefärligt): Första graviditeten som blev ett barn: blev gravid direkt efter att ha slutat med p-piller, fick aldrig mens emellan. Så enkelt det kan gå, även om kroppen reagerade häftigt på graviditeten med extremt illamående som inte försvann helt förrän han var född.

Några år efter försökte vi igen, inga uppehåll mellan försöken:
    2:a grav på 2:a försöket efter att hormonspiral tagits ut - MA.
    3:e grav på 3:e försöket  - MA.
    4:e grav först på 10:e försöket efter 3 mån pergotime - MA.
    5:e grav på 4:e försöket, hela tiden med pergotime - MA.

Kan tyvärr inte dra några slutsatser av detta mer än att jag behövt flera kurer. Efter fjärde MA tog det över 6 veckor innan mensen kom tillbaka, annars har det varit ca 4 veckor.

Har också hört att det skulle vara lättare att bli gravid strax efter missfall. En kompis till mig fick vänta flera år på ett syskon till sin förstfödda och när det väl blev plus slutade det med missfall. Dock blev hon direkt gravid efter detta (vilket ju inte rekommenderas) och denna gång gick det bra! Ett fall som stöder tesen. 
  • Annica P

Myra: Inte kul att stressa med försvunna tabletter och blodprov. Stort lycka till!

Har inget bra svar på missfallen. Fick en delvis utredning redan efter två och då upptäcktes kardiolipinantikroppar i blodet. Därför har jag sedan dess konstant ätit Trombyl blodförtunnande och även TrioBe folsyra. Tredje MA-graviditeten fick jag också Fragmin och Progesteron utan framgång. Resten av utredningen visade inga fel och jag propsade på att få antikroppsvärdena mätta igen - och det fanns inga! Tillbaka på ruta ett - inga svar... Sista graviditeten hade jag samma mediciner men även hög dos kortison (prednisolon), men har nu trappat ner alla tillfälliga mediciner och inväntar blödning.

Enda ytterligare jag ser att jag kan göra är att medicinera varje cykel redan från ÄL. Har också efterfrågat en noggrannare undersökning av livmodern, men via ultraljud och vid skrapningar har ingen sett något som skulle vara fel där. Undrar om det finns mer att göra på mannens sida, det kan ju ligga där också.

• Annica P
    Pancakes skrev 2010-09-06 10:35:01 följande:
    Men oj, vad du fått vara med om! Här sitter man och klagar över ett missfall liksom...
    Jo, det är en del, men det finns mycket värre historier här på FL så vi får vara glada att det fungerade en gång. Dock vill man ju mycket hellre jämföra sig med de som bara ploppar ut barn utan problem och allra helst få veta vad som är problemet även om det inte går att åtgärda.

Ett missfall är troligen bara "otur" så jag hoppas att ni snart har lyckan på er sida!
  • Annica P
    MCT79 skrev 2010-09-06 13:44:33 följande:
    Oj... där ligger man i lä.. jag hoppas verkligen det tar sig för er snart! Det har inte varit på tapeten med ivf eller så?
    Som jag förstått det hjälper inte ivf eftersom vi får till en befruktning, men sedan avstannar utvecklingen trots all möjlig medicinering (immunförsvaret som slår till?). Vet att vi frågade läkaren om ivf vid tillfälle. Någon som är av annan uppfattning?

Mimmi: det är inte svårt att bryta ihop när man blir bemött så, förstår dig så väl.

Myra: det var hemskt med pillren, har också varit med om att både det ena och andra inte funnits och åkt mil till nästa apotek eller vackert fått vänta. Tråkigt att känna att man behöver bunkra upp egna lager hemma (om man vet var de är, hm).
  • Annica P
    sofy skrev 2010-09-06 22:42:13 följande:
    Hej!

Jag vet inte om du varit inne på denna tråden innan, men kolla där annars. Dom har haft upprepade MF/MA och har inom svensk sjukvård inte fått några vettiga svar eller så, och därför sökt sig till London osv. Kan vara värt o kika iallafall!

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m49826574.html

Lycka till! :)
    Tack för tipset, har plöjt upprepade missfalltrådar, men inte denna. Är nog inte beredd att lägga så mycket tid, energi och pengar som att åka utomlands tyvärr. Svår balansgång hur mycket man ska satsa på syskon när man faktiskt redan fått ett barn. Om man ändå hade facit... Är det omöjligt kunde man lika gärna släppa det helt. Är dessutom 37 år så tiden börjar rinna ut.

Grattis och lycka till till er som plussat och är i början av graviditeter!
  • Annica P

Odd: tack för en massa info om tempmetoden som jag inte visste mycket om innan, men det låter mycket användbart. Har varit inne på Fertility Friend och kollat. Jag har två frågor:

Har apoteket en bra termometer eller var får man tag på det?

Påverkas kurvor av medicinering? Pergotime innan ÄL och ev progesteron, fragmin och prednisolon från ÄL. Det kanske inte är så enkelt för just mig.

Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3