• Rockan

Jag har slutat med deodorant!!

Snigelkotten skrev 2010-05-18 09:43:36 följande:
    Rockabillan - Förhoppningsvis har människan och hygienkunskaperna utvecklats en del sen 50-talet då man inte visste bättre. Men man börjar ju undra.
    Tror alltså att alla luktade illa på 50-60-70-talet?
    Har du sett dokumentären "Underkastelsen"? Jag rekommenderar den om du vill förstå varför man kanske försöker välja bort en del kemikalier ur sitt liv.
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 09:40:29 följande:
    Låter direkt livsfarligt. Nu får folk sluta med det också. Kemikaaaaalier!
    Bara Alun är inte lika illa som en deo med parabener, alkoholer & konserveringsmedel...
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 09:53:58 följande:
    Du överlever nog lite konserveringsmedel.
    Så för att andra inte tror det räcker med alternativ till vanlig deo ska jag utsätta min kropp för en massa konstigheter & onaturliga ämnen? I don't think so.
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:01:29 följande:
    Hela din kropp består av "onaturliga ämnen" inuti.
    Nej?
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:00:29 följande:
    Man riskerar andra hälsa genom att inte sköta sin hygien. Vet du hur jäkla många liv som sparats sedan läkarna begrepp vidden av att tvätta händerna t ex? Att lukta svett antyder att man inte sköter sin övriga hygien, såsom t ex handhygienen heller. Enormt många sjukdomar sprids i smuts.
    Deo hindrar inte smutsspridning på något sätt.
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:10:05 följande:
    Att inte använda deo tyder på att man missköter sin hygien rent generellt.
    Knappast. Att stinka däremot, oavsett det är av parfym eller svett, kan tyda på det.
    Sen använder jag ju deo, som har påpekats. Bara inte den sorten man köper i dagligvaruhandeln.
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:10:05 följande:
    Att inte använda deo tyder på att man missköter sin hygien rent generellt.
    För övrigt tror jag många av de som avstår deo har bättre kunskap om hygien & kroppsfunktioner än en vanlig Svensson.
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:16:57 följande:
    Utan att "kladda" deo i armhålan håller man sig inte ren nån längre stund.
    Återigen, deo hindrar inte smutsspridning & har ingenting med "renlighet" att göra. Det kan hindra dålig lukt, men för mig funkade vanliga deodoranter inte alls. Så varför ska jag då använda dem?
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:19:03 följande:
    För att dom fått nån fixidèe av nån skitig hippie på nån flummig hemsida? Hygien är inte svårt, det lär sig alla barn.
    Nej hygien är inte alls svårt. Vill man däremot förstå lite bättre vad vi faktiskt utsätter våra kroppar för så krävs det mer kunskap.
    & "Skitig hippie", var kom det ifrån?!?
  • Rockan
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:24:11 följande:
    Nej, deo ger inte bröstcancer.
    Nej, men parabener kan vara hormonstörande, konserveringsmedel lagras i levern & alkohol stör hudens balans.
    Det räcker för att jag inte ska vilja ha de ämnena nära mina lymfkörtlar.
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!