Inlägg från: Doktorn |Visa alla inlägg
  • Doktorn

Jag har slutat med deodorant!!

lumewi skrev 2010-05-18 10:25:48 följande:
    Nej ursäkta ämnet i deon KAN ge bröstcancer
    Snälla lumeewi, det är en gammal myt. Du kan släppa den nu.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Doktorn
    SweetNilam skrev 2010-05-18 10:32:05 följande:
    " De har en bakteriehämmande effekt samt drar ihop huden och täpper till svettkörtelgångarnas mynningar och minskar därmed svettproduktionen." ' Jag poängterar att detta är inget jag vill göra med min hud. Därför föredrar jag naturlig hygien, dvs vatten! och eteriska oljor, som tyvär rär flyktiga, men doftar gott!
    Jag förstår din ståndpunkt. Bara nyfiken på en sak: varför skiver du att eteriska oljor "tyvärr" är flyktiga?
  • Doktorn
    SweetNilam skrev 2010-05-18 10:35:22 följande:
    De luktar ingen längre tid. Vilket är synd, för de luktar gott
    Aha, jag förstår.
  • Doktorn
    SweetNilam skrev 2010-05-18 10:38:41 följande:
    Jag vill ändå inte täppa till i armhålan! Det är ett känsligt ställe, rakt in till känsliga kärtlar. Oavsett vad som inte framkommit eller har framkommi i forskning vill jag inte tillföra kemiska tillsatser till min kropp, helt i onödan. För jag behöver inte det! Observera alla jag i alla mina inlägg! Vad som är viktigt för dig skite rjag i! Min "odör" försvinner med vatten. Tråkigt om inte din gör det...
    Naturligtvis är det ingen som ska tvinga dig att använda deo/antiperspirant om du inte vill.  Men det kanske är bra om du inte lurar dig själv med påhittade fakta om "kemiska tillsatser i din kropp" (jag brukar ha min deo utanpå kroppen). Och vilka "känsliga körtlar" är det du syftar på ska räddas?

Låt gära bli deon, men sprid inte påhittade uppgifter om deodoranters giftighet. Det blir snabbt till ryktesspridning som myten om cancerfaran, t.ex.
  • Doktorn
    Rockan skrev 2010-05-18 10:39:45 följande:
    Jag försöker leva mitt liv så fritt från kemikalier som är möjligt. Jag gör allt jag kan. Varken cigarettröken eller avgaserna hamnar precis vid mina lymfkörtlar & det är inget jag kan styra över. Sen upprepar jag igen: Varför ska jag använda en produkt som inte fungerar för mig? Jag använde vanliga deodoranter/antiperspiranter i flera år, testade varenda en tror jag & resultatet var alltid svettfläckar, dålig lukt & kläder förstörda av deo. Snälla, förklara hur det är mer hygiensikt än att använda Alun, som jag gör idag & som gjort att jag varken luktar illa eller får fläckar på kläderna. Nu kan jag använda färger än svart utan att oroa mig för svettfläckar, men du tror ändå att jag är mer ohygienisk än innan?
    För mig får du göra precis som du vill med deon.

Bara nyfiken på vad det är med lymfkörtlarna som gör dig så rädd för deo?  Varför är lymfkörtlarna ett problem?
  • Doktorn
    Rockan skrev 2010-05-18 10:45:29 följande:
    Fast att parabener & konserveringsmedel lagras i kroppen via deo är helt sant, det är inget påhitt. Sen finns det olika teorier om hur mycket detta påverkar oss eftersom det inte går att veta ännu.
    Jaså?  Jag har bara hittat motsträviga uppgifter om detta. Vissa små labprover som visar en sak, vissa små studier som visar något annat.  Det finns alltså ingen entydig kunskap på detta område (upptag och inlagring av parabener/konserveringsmedel via epikutan applikation).  Än mindre något som säger att vi skulle påverkas av det.

Alltså återvänder jag till min ståndpunkt: använd deo om ni vill, strunta i det om ni vill. Jag bryr mig inte i vad folk har under armarna. Men argumentera inte med påståendenen som att deo orsakar cancer eller påverkar det mänskliga homonsystemet, för det vet vi inget om. Alla sådana påståenden är grundlösa.

(Argumentet att man ska undvika deo för att vi inte vet vad det gör med hormonsystemet är däremot gångbart. Precis som argumentet att inte använda annat än källvatten att tvätta sig med, eller att inte tillaga sina grönsaker innan man äter, eftersom det inte är noggrannt forskat på om kranvattentvätt eller grönsakskokning förkortar den mänskliga livslängden.)
  • Doktorn
    SweetNilam skrev 2010-05-18 10:47:06 följande:
    Det har jag inte alls gjort. Jag har överallt skrivit om mig och jag! Hur andra väljer att tolka det ger jag blanka faan i, rent utsagt. Jag är ingen forskare som vill sprida saker över världen! Utanpå, innanför, spelar mig ingen roll. Det är en anledning, visst. Men inte den största. Den största anledningen är att jag inte behöver "vanlig" deo! Varför skall jag då använda det? Om jag inte behöver det?
    Tror att du missade poängen med mitt inlägg #252, SweetNilam.

Jag skrev att du gärna får vara utan deo. Eller använda deo. Det har jag inga som helst synpunkter på.

Det jag undrade över var om varför du använde påhittade argument om "känsliga körtlar" och "kemiska tillsatser i din kropp"?  Varför inte bara nöja dig med att säga att du inte vill använda deo, istället för att hitta på att det är giftigt?  Att inte vilja är ett tillräckligt argument för att låta bli. "Jag vill inte åka moped så jag låter bli", liksom... Jag behöver inte skriva att mopeder är farliga och ger mig gifter i rumpan.
  • Doktorn
    Rockan skrev 2010-05-18 10:47:53 följande:
    Ja det är inte du som är envisast här Lymfkörtlarna är ju kroppens försvarssystem, & de är lättpåverkade. Mina svullnar upp lite bara jag får en vanlig förkylning & jag vill helst inte reta dem mer än nödvändigt.
    Det är en intressant och lärorik debatt, detta!  Kul att alla är på så gott humör!

Lymfkörtlar ska svullna upp när man får en infektion. Det är liksom själva poängen att immunförsvaret "upprustar" när det behövs. Men det gör dem inte mer känsliga för toxiner.

Dessutom sker lymfkörtlarnas upptag via lymfkärl utifrån kroppen, i armhålans fall från armarna och från bröstregionen.  Att ha deo ovanpå huden ovan lymfkörteln är nog inget som påverkar körteln över huvud taget. Då skulle jag vara mer bekymrad för huden i sig: man har ju rätt tunn hud i armhålan.
  • Doktorn
    Vroooooom skrev 2010-05-18 10:58:06 följande:
    Är inte svett luktlöst? Det är väl bara i kontakt med bakterier som svetten börjar lukta?
    Citerar mig själv från inlägg #44:

Människans apokrina svettkörtlar avger lukt, och mängden lukt är beroende av både hygienen och av mängden apokrin svett. Vi utsöndrar olika mängder svett vid samma temperatur och ansträngning, och lukten från de apokrina körtlarna varierar därför från person till person oavsett om man "håller sig ren" eller inte.

Nationalecyklopedin (www.ne.se/apokrina-körtlar):
    "apokrina körtlar, typ av svettkörtlar som finns särskilt i armhålorna och i genital–analregionen. Svettlukt beror på bakteriell växt och sönderdelning av apokrin svett."
  • Doktorn
    SweetNilam skrev 2010-05-18 11:01:29 följande:
    Jag syftade på mycket annat. Och i/på. Skall förtydliga mig "kemiska tillsatser på min kropp". Men hur kan du tycka att jag hittat på? eller visst, det har jag gjort. Hittat på att jag inte vill ha det på/i min kropp (för det gäller andra tillsatser också). Ingen stans har jag snakat om giftiga saker. Allt jag sa var kemiska tillsatser, om du sedan väljer att läsa mellan raderna och hitta på andra kontexter är det ditt problem. Inget jag ens antytt. "Känsliga körtlar" du vet väl inget om mina körtlar? Jag kanske har känsliga körtlar om inte fungerar ihop med deodorant- kemiska tillsatser! Du hittar på kontexter som inte går att utläsa ur min text.
    OK, då förstår jag bättre. Jag trodde att du använde argumentet "inga kemiska tillsatser i min kropp" för att visa varför du ansåg att deo var skadligt.  Om du inte argumenterar för att deo är skadligt har jag missat din poäng, och det ber jag om ursäkt för.

Huruvida du har känsliga körtlar eller ej kan jag ju naturligtvis inte svara på, jag ville bara veta på vilket sätt du argumenterade för att "(armhålan) är ett känsligt ställe, rakt in till känsliga kärtlar. (!)"  Är det rakt in i dina känsliga svettkörtlar du syftar på då?

Bara nyfiken på din argumentation.
  • Doktorn
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 11:09:55 följande:
    Svett består av vatten och salt och kommer från en speciell sorts körtlar (svettkörtlar eller ekrina körtlar). Mellan svettkörtlarna sitter doftkörtlar (apokrina körtlar) som producerar fetter, proteiner och kolhydrater — näring för bakterier!
    Jupp, och de apokrina körtlarnas utsöndringar luktar vare sig et är bakteriefritt eller ej. Just därför räcker inte alltid "god hygien" för att hålla lukter borta.

Om man sedan accepterar sina "naturliga dofter" eller hellre vill dölja dem är en helt annan sak. Själv anvädner jag deo men retar mig inte på människor som avstår.
  • Doktorn
    Rockan skrev 2010-05-18 11:11:51 följande:
    Mig veterligen finns det numera god grund för att ämnen som tas upp via huden lagras i kroppen? Sen finns det ju ännu ingen forskning som kan visa på exakt vad dessa gör med oss, eftersom det handlar om såpass nya ämnen. Det där är ju min ståndpunkt också, jag missionerar inte för att nån anna ska sluta med deo! Alla gör som de vill Jag argumenterar ju bara utifrån mig själv, jag ser ingen anledning att använda vanlig deo eftersom det inte funkar för mig, alun funkar bättre & innehåller mindre skumheter som man inte vet hur de kan påverka kroppen. Jag har inte gått på cancermyten för fem öre Däremot protesterar jag mot myten att det skulle vara ohygiensiskt att inte använda vanlig deo.
    Nja, det var att generalisera lite för mycket.  Det finns t.ex. gott om läkemedel som tas upp genom huden (i plåsterform) som inte lagras över huvud taget.  Men visst är det ny kunskap.

Att det skulle vara ohygieniska tt skippa deo stämmer inte heller i mina ögon. Hygien har med tvål och vatten att göra. Inte aluminiumsalter och parfym. Jag behöver dock antiperspirant eftersom jag inte tycker lösningen med alkoholbaserade och parfymerade tvättlappar varannan timme skulle vara bättre för min hud än roll-on en gång om dagen.
  • Doktorn
    SweetNilam skrev 2010-05-18 11:17:20 följande:
    Tack. Jag vill absolut inte diskutera deodorantens skadlighet eller icke skadlighet. Jag ställde tex inte upp på argumentet att det orsakar cancer. Jag vill, precis som du förstått, bara påpeka varför jag inte vill använda det, eller ens behöver använda "vanlig" deo i form av lukt och aluminium. Känsliga kärtlar= lymfkörtlarna. Och i min familj är lymfkörltarna och svettkörtlarna i armhålan känsliga.
    Nu förstår jag dig bättre! Tack för förklaringarna!

Beträffande lymfkörtlar och armhålan så är jag så fräck att jag citerar mig själv (igen):
    "Lymfkörtlar ska svullna upp när man får en infektion. Det är liksom själva poängen att immunförsvaret "upprustar" när det behövs. Men det gör dem inte mer känsliga för toxiner.
    Dessutom sker lymfkörtlarnas upptag via lymfkärl utifrån kroppen, i armhålans fall från armarna och från bröstregionen.  Att ha deo ovanpå huden ovan lymfkörteln är nog inget som påverkar körteln över huvud taget. Då skulle jag vara mer bekymrad för huden i sig: man har ju rätt tunn hud i armhålan."

Ha en bra dag, SweetNilam!
  • Doktorn
    Rockan skrev 2010-05-18 11:18:18 följande:
    Jo jag vet att de ska det, det oroar mig inte direkt Men det är just det där nog. "Det påverkar nog inte". Då undviker jag hellre, särskilt eftersom alternativen som sagt funkar bättre för mig än "vanlig" deo. Deo är inte heller det enda jag undviker, för att förtydliga ytterligare. Jag argumenterar dock inte för att någon annan ska göra som jag utan alla får gärna göra som de vill. & Ja, huden är definitivt en faktor också.
    Låter som kloka val.

Fast jag blir ju nyfiken på en annan sak: hur vet man att alternativen (alun, osv) är ofarligt? 
  • Doktorn
    SweetNilam skrev 2010-05-18 11:23:54 följande:
    Tack för sunt argumenterande. Det är givande, även för mig! Ja, de ska svullna upp, men obehagligt för det liksom. Och oavsett vad forskningen säger och inte säger, vill jag vara restriktiv med sådant som eventuellt kan påverka. Men ja, det är ju jag det!
    Kan ju inte skada att vara försiktig!
  • Doktorn
    Millan83 skrev 2010-05-18 11:39:07 följande:
    Oj oj vilken intressant tråd!! =)  Tänk att angående deo ska man visa hänsyn och häva på sig feta lager för att inte folk ska risker att känna nån slags doft! En eventuell doft som på intet vis är skadlig för hälsan!  I andra trådar debatteras uteserveringsrökning och parfymdränkning, sånt som faktiskt kan vara skadligt för andra och där behöver man inte ta hänsyn till andras hälsa alls!  Snacka om dubbelmoral!!  Men jag använder deo. Jag behöver det, för jag har visst lärt min kropp att pyssla med kemikalier för att inte reagera med extrem-svett! Som det blir när jag glömmer en dag.  Körde på absolut torr under ungdomen också. Jävlar vad det sved!! Man skulle ju vara snustorr under armarna när man applicerade den, men jag var alltid fuktig så det gick ju inte! =(  Varför kan inte alla få göra som de vill i tvättfrågan? Jag får inte astma av att nån luktar svett! Helt ärligt! Det kanske luktar illa, men det gör andra saker också! 
    Jo, debattens vågor har gått höga.

Själv har jag inte agrumenterat för att någon ska sluta med deo eller för att någon ska börja med deo. Jag har ifrågasatt de argument som haglar från höger och vänster...  Lite spännande!
  • Doktorn
    Rockan skrev 2010-05-18 14:42:18 följande:
    De starkaste sakerna jag använder på min kropp är alun, bikarbonat & citronsyra Annars är det främst vegetabiliska oljor & honung. Känns bättre än aluminiumsalter, parabener, icke-ätbara konserveringsmedel, silikoner, sulfater, osv... även för miljön
    Hmm...  Allt "onaturligt" skiljer sig inte så mycket från "naturligt"...

Alun är väl ett aluminiumsalt.  Bikarbonat bildar tvål tillsammans med fett från hudytan eller hårbotten (vilket förstås är förklaringen till dess rengörande funktioner).
    Varför inte använda t.ex. grönsåpa på en en gång istället för att blanda alkaliska produkter på huden för att få fram en kemisk förtvålningsprocess på hudytan? Är inte risken större för frätskador än själva nyttan av att undvika t.ex. färdig ekologisk tvål utan parabener och konserveringsmedel?

Vill bara passa på att påpeka att du gärna får använda vilka hygienprodukter du vill för min del. Jag är inte ute efter att provocera - jag är bara nyfiken på hur du tänker. Och vem vet, kanske kan du omvända mig?  Fast troligen inte... 
  • Doktorn
    Rockan skrev 2010-05-18 20:49:06 följande:
    Jo jag vet att allt onaturligt inte är farligt Men oftast är det naturliga billigare, & det är en definitiv faktor för mig! Alun är inte ett aluminiumsalt, men det innehåller aluminium. Jag tvättar mig inte med bikarbonat, förutom håret ibland Det är för uttorkande. Jag använder det (eller askorbinsyra) i ansiktsskrubber tillsammans med ricinolja eller honung. Honung är min allt-i-allo produkt, funkar suveränt som tvål, speciellt under armarna där man vill ta död på lite bakterier, & som antiseptisk ansiktsmask. För mig, ska tilläggas. Allas kroppar reagerar ju olika. Vegetabilisk olja funkar för att tvätta bort den mest envisa skit på kroppen & bättre hudkräm än Olivolja har jag aldrig testat! Citronsyran är också till håret, utspädd med vatten, & funkar nästan som balsam. Det är dock bara om jag tvättat med bikarbonat det behövs. Allra oftast tvättar jag håret med rasullera, som också innehåller aluminium Det är dock oerhört milt mot hår & hud, & jag brukar använda det istället för tvål också. Vill jag lukta lite extra gott så är jag inte främmande för några droppar parfym.
    Jo, alun är svavelsyras och kaliumsulfats aluminiumsalt.  Det är för övrigt också en livsmedelstillsats med nummer E522 (surhetsreglerande medel), om man nu är noga med att undvika att behandla sin kropp med "onaturliga" tillsatsämnen.

Jag förstår att bikarbonat är uttorkande med tanke på det jag nämnde ovan (att det är ett alkaliskt ämne som genomgår en kemisk förtvålningsprocess på hudytan).

Personligen är jag alldeles för feg för att byta ut min bekväma två och mitt schampoo mot honung och olivolja...  Jag är lite avis på dig som vågat prova och upptäckt att det fungerar.  {#lang_emotions_undecided}

Tack för att du hjälpt mig förstå lite mera!  Det är så roligt att få lära sig nya saker!  {#lang_emotions_sunny}
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!