Inlägg från: SweetNilam |Visa alla inlägg
  • SweetNilam

Jag har slutat med deodorant!!

Doktorn skrev 2010-05-18 10:33:56 följande:
    Jag förstår din ståndpunkt. Bara nyfiken på en sak: varför skiver du att eteriska oljor "tyvärr" är flyktiga?
    De luktar ingen längre tid. Vilket är synd, för de luktar gott
  • SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:34:23 följande:
    Varför skulle det vara farligt för dig? Svetten kommer ut på nåt annat ställe på kroppen istället, ett ställe där det förhoppningsvis inte ger samma odör som i armhålan.
    Jag vill ändå inte täppa till i armhålan! Det är ett känsligt ställe, rakt in till känsliga kärtlar. Oavsett vad som inte framkommit eller har framkommi i forskning vill jag inte tillföra kemiska tillsatser till min kropp, helt i onödan. För jag behöver inte det! Observera alla jag i alla mina inlägg! Vad som är viktigt för dig skite rjag i!

Min "odör" försvinner med vatten. Tråkigt om inte din gör det...
  • SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:40:58 följande:
    Då får du ju tvätta dig i armhålorna flera ggr per dag? Måste ju vara värre än att stryka på lite deo.
    Hur vet du det? Hur vet du att jag måste tvätta mig flera ggr per dag? Hur vet du om det är värre för mig med vatten än med deo?
  • SweetNilam
    Bedan skrev 2010-05-18 10:41:30 följande:
    Nej men sluta nu SweetNilam, du måste ju förstå att du nu måste börja använda deo! Man kan inte bestämma själv över sina armhålor, herreguuuud asså
    Nej precis. Och inte vet jag eller min omgivning heller hur jag luktar. Jag tror hela värden förstört sina doftsinnen!! Gah, vart ska detta sluta. {#lang_emotions_dreamer}
  • SweetNilam
    Doktorn skrev 2010-05-18 10:43:17 följande:
    Naturligtvis är det ingen som ska tvinga dig att använda deo/antiperspirant om du inte vill.  Men det kanske är bra om du inte lurar dig själv med påhittade fakta om "kemiska tillsatser i din kropp" (jag brukar ha min deo utanpå kroppen). Och vilka "känsliga körtlar" är det du syftar på ska räddas? Låt gära bli deon, men sprid inte påhittade uppgifter om deodoranters giftighet. Det blir snabbt till ryktesspridning som myten om cancerfaran, t.ex.
    Det har jag inte alls gjort. Jag har överallt skrivit om mig och jag! Hur andra väljer att tolka det ger jag blanka faan i, rent utsagt. Jag är ingen forskare som vill sprida saker över världen! Utanpå, innanför, spelar mig ingen roll. Det är en anledning, visst. Men inte den största. Den största anledningen är att jag inte behöver "vanlig" deo! Varför skall jag då använda det? Om jag inte behöver det?
  • SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:44:11 följande:
    Varför skapar du dig en obefogad oro i onödan?
    Vad då för obefogad oro?
  • SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 10:47:13 följande:
    För att alla människor utsöndrar svett. Alla. Även du.
    Men alla luktar inte. Hur många har inte vittnat om det här?
  • SweetNilam
    Queenie70 skrev 2010-05-18 10:51:27 följande:
    Jag är övertygad om att alla de människor man spriger förbi som luktar vedervärdig, själva är övertygade om att de doftar hallon.
    Hur många har inte i tråden vittnat om att så inte är fallet? Och för att vända resonemanget tycker jag att parfym- stark sådan- och deodorant, med stark doft stinker!

Jag är övertygad om att alla de människor man springer förbi, som luktar vedervärdigt, själva är övertygade om att de luktar hallon!
  • SweetNilam
    Doktorn skrev 2010-05-18 10:56:35 följande:
    Tror att du missade poängen med mitt inlägg #252, SweetNilam. Jag skrev att du gärna får vara utan deo. Eller använda deo. Det har jag inga som helst synpunkter på. Det jag undrade över var om varför du använde påhittade argument om "känsliga körtlar" och "kemiska tillsatser i din kropp"?  Varför inte bara nöja dig med att säga att du inte vill använda deo, istället för att hitta på att det är giftigt?  Att inte vilja är ett tillräckligt argument för att låta bli. "Jag vill inte åka moped så jag låter bli", liksom... Jag behöver inte skriva att mopeder är farliga och ger mig gifter i rumpan.
    Jag syftade på mycket annat. Och i/på. Skall förtydliga mig "kemiska tillsatser på min kropp". Men hur kan du tycka att jag hittat på? eller visst, det har jag gjort. Hittat på att jag inte vill ha det på/i min kropp (för det gäller andra tillsatser också). Ingen stans har jag snakat om giftiga saker. Allt jag sa var kemiska tillsatser, om du sedan väljer att läsa mellan raderna och hitta på andra kontexter är det ditt problem. Inget jag ens antytt. "Känsliga körtlar" du vet väl inget om mina körtlar? Jag kanske har känsliga körtlar om inte fungerar ihop med deodorant- kemiska tillsatser!

Du hittar på kontexter som inte går att utläsa ur min text.
  • SweetNilam
    Queenie70 skrev 2010-05-18 10:57:07 följande:
    Ni säger att ni inte stinker, men jag tror att många av er faktiskt gör det fast ni känner inte det själva, på samma sätt som de som använder för mycket parfym inte hajjar att de stinker. Man slutar känna sin egen doft. Jämför med att kliva in i en svinstia. De första minuterna håller man på att krevera av lukten, men efter en halvtimme känner du den inte längre.
    Många vittnar ju om att personer i ens närhet inte tycker det! Om något säger att jag luktar (någon man litar på vill säga), gör jag ju något åt det! På jobbet/skolan är det svårt. Men så fort jag är hemma duschar/tvättar jag mig ju. Sen luktar jag olika mycket olika perioder i månaden och hanterar givetvis min hygien efter behovet. Sedan vill jag bara säga en sak. Jag känner visst hur jag luktar!
  • SweetNilam
    Snigelkotten skrev 2010-05-18 11:06:54 följande:
    Det är väl inte direkt svenskt att våga säga till nån att den luktar svett. Att folk inte säger det till dig betyder inte att du inte stinker.
    Men du kan inte dra sådana slutsatser! Det är så mycket du inte vet om mig eller andra, så det går inte! Jag har många i min omgivning som visst skulle säga till. Vad vet du om det?
  • SweetNilam
    Doktorn skrev 2010-05-18 11:10:53 följande:
    OK, då förstår jag bättre. Jag trodde att du använde argumentet "inga kemiska tillsatser i min kropp" för att visa varför du ansåg att deo var skadligt.  Om du inte argumenterar för att deo är skadligt har jag missat din poäng, och det ber jag om ursäkt för. Huruvida du har känsliga körtlar eller ej kan jag ju naturligtvis inte svara på, jag ville bara veta på vilket sätt du argumenterade för att "(armhålan) är ett känsligt ställe, rakt in till känsliga kärtlar. (!)"  Är det rakt in i dina känsliga svettkörtlar du syftar på då? Bara nyfiken på din argumentation.
    Tack. Jag vill absolut inte diskutera deodorantens skadlighet eller icke skadlighet. Jag ställde tex inte upp på argumentet att det orsakar cancer. Jag vill, precis som du förstått, bara påpeka varför jag inte vill använda det, eller ens behöver använda "vanlig" deo i form av lukt och aluminium.

Känsliga kärtlar= lymfkörtlarna. Och i min familj är lymfkörltarna och svettkörtlarna i armhålan känsliga.
  • SweetNilam
    SweetNilam skrev 2010-05-18 11:17:20 följande:
    Känsliga kärtlar= lymfkörtlarna. Och i min familj är lymfkörltarna och svettkörtlarna i armhålan känsliga.
    Nu skrev jag så galet igen... missar alltid på ä och ö. En gång är ingen gång.. men upprepade gången kan ju tolkas som att jag inte kan stava! Känsliga körtlar, givetvis!
  • SweetNilam
    Doktorn skrev 2010-05-18 11:20:21 följande:
    Nu förstår jag dig bättre! Tack för förklaringarna! Beträffande lymfkörtlar och armhålan så är jag så fräck att jag citerar mig själv (igen): "Lymfkörtlar ska svullna upp när man får en infektion. Det är liksom själva poängen att immunförsvaret "upprustar" när det behövs. Men det gör dem inte mer känsliga för toxiner. Dessutom sker lymfkörtlarnas upptag via lymfkärl utifrån kroppen, i armhålans fall från armarna och från bröstregionen.  Att ha deo ovanpå huden ovan lymfkörteln är nog inget som påverkar körteln över huvud taget. Då skulle jag vara mer bekymrad för huden i sig: man har ju rätt tunn hud i armhålan." Ha en bra dag, SweetNilam!
    Tack för sunt argumenterande. Det är givande, även för mig!

Ja, de ska svullna upp, men obehagligt för det liksom. Och oavsett vad forskningen säger och inte säger, vill jag vara restriktiv med sådant som eventuellt kan påverka. Men ja, det är ju jag det!
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!