• Tola

Jag har slutat med deodorant!!

Jag använder inte "vanlig" deo. Slutade på gymnasiet för 6-7 år sedan. Anledningen är att jag inte vill ha i massa skit under armarna som täpper igen porerna. Finns naturliga deosar som fungerar utmärkt för dom med mycket svett!!!

skulle aldrig någonsin använda deo igen!
  • Tola
    brünnhilde skrev 2010-05-17 20:30:32 följande:
    VIll du ge något exempel? Jag kör gärna lite miljö och kroppsvänligare, men har inte lyckats hitills - mitt senaste försök var dr hauschka. Det luktade gräsligt och vämjeligt efter ungefär en kvart...
    Ja, tyvärr så slutade lush med den bästa deon jag någonsin testat, även min sambo gillade den. han kunde ta på den på morgonen, träna på kvällen o ändå lukta gott dagen efter!
    på lush hemsida www.lush.se finns olika deosar. Jag gillar inte dom torra men det är ju en smaksak! Kolla hemsidan. Sedan kan du säkert googla o hitta bra sidor. Forumet NoPoo vet säkert också:) 
    annars den där stenen andra har nämnt fungerar också super bra! Den drar lixom ihop huden o man svettas inget!
  • Tola
    brünnhilde skrev 2010-05-17 20:35:47 följande:
    Lush alltså? Jag köper bara tvålar där , kanske vore det en idé att prova något mer... Stenar.... Jag vill i första hand bekämpa dålig lukt, inte fukt...
    Men du luktar ju inte illa under armarna om du inte blir svettig!
    Fast jag gillar att ha lite lukt under armarna varför jag just nu har en med doft!
    Ett tag hade jag ingen deo alls, beställningen dröjde o i början luktade jag svett men efter en vecka så svettades jag inte alls nästan! 
  • Tola
    Snigelkotten skrev 2010-05-17 20:37:22 följande:
    Svettas MER av att använda deo? *haha* Nu får ni väl ändå sansa er.
    Det stämmer att man svettas mer av att använda deo. MEN det är dom dagar man inte har deo!
    Doktorn skrev 2010-05-17 20:37:43 följande:
    Täpper igen porerna? Hur då menar du?
    Ok, kanske inte heter porer under armarna:) Men svettköttlarna:) eh, i antiperspiranta deoasar täpper man igen köttlarna med metaller för att inte svettas. Att detta inte är ra för kroppen är fakta! (och tänker man på det själv också så borde man inse hur sjukt det eg är)
    att det ska ge bröstcancer av att täppa igen svettkörtlarna med metallar är jag heöt övertygad om. Men vissa ser det som all annan cancerskrämsel!
  • Tola
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 20:46:54 följande:
    Det stämmer att man svettas mer av att använda deo. MEN det är dom dagar man inte har deo! Ja om armhålan är van vid deo så reagerar den med att producera mer svett när det blir ett avbrott i rutinerna (vilket det då blir om man plötligt inte använder deo).
    precis så:) 
  • Tola
    Doktorn skrev 2010-05-17 20:52:26 följande:
    Tola, ämnet i antiperspirant som minskar svettflödet i svettkörtlarna är vanligen aluminiumsalt. Saltet lägger sig på huden och tas inte upp någonstas och kan därför inte påverka vare sig bröstkörtlar eller annan vävnad. Det finns ingen koppling till cancer. Man kan diskutera behovet av att vara luktfri i dagens samhälle, och man kan även diskutera huruvida olika personer har mer eller mindre lukt av sina apokrina körtlar utan antiperspirant/deodorant. Men blanda inte in påhittade fakta om cancer är du snäll.
     Läs igen då "att det ska ge bröstcancer av att täppa igen svettkörtlarna med metallar är jag heöt övertygad om. Men vissa ser det som all annan cancerskrämsel!" jag skriver inte att det är fakta men att jag är övertygad om att det är så
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!