Inlägg från: Doktorn |Visa alla inlägg
  • Doktorn

Jag har slutat med deodorant!!

Tola skrev 2010-05-17 20:28:57 följande:
    Jag använder inte "vanlig" deo. Slutade på gymnasiet för 6-7 år sedan. Anledningen är att jag inte vill ha i massa skit under armarna som täpper igen porerna. Finns naturliga deosar som fungerar utmärkt för dom med mycket svett!!! skulle aldrig någonsin använda deo igen!
    Täpper igen porerna? Hur då menar du?
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Doktorn
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 20:39:36 följande:
    Jo, det gäller alla att det räcker att hålla sig ren så luktar man inte. Jag förstår inte varifrån duscha oftare än 2 gånger om dagen kommer in...
    Fast du kan inte generalisera på det viset.  Människans apokrina svettkörtlar avger lukt, och mängden lukt är beroende av både hygienen och av mängden apokrin svett. Vi utsöndrar olika mängder svett vid samma temperatur och ansträngning, och lukten från de apokrina körtlarna varierar därför från person till person oavsett om man "håller sig ren" eller inte.

Nationalecyklopedin (www.ne.se/apokrina-körtlar):
    "apokrina körtlar, typ av svettkörtlar som finns särskilt i armhålorna och i genital–analregionen. Svettlukt beror på bakteriell växt och sönderdelning av apokrin svett."
  • Doktorn
    Tola skrev 2010-05-17 20:41:02 följande:
    Tola, ämnet i antiperspirant som minskar svettflödet i svettkörtlarna är vanligen aluminiumsalt. Saltet lägger sig på huden och tas inte upp någonstas och kan därför inte påverka vare sig bröstkörtlar eller annan vävnad. Det finns ingen koppling till cancer.

Man kan diskutera behovet av att vara luktfri i dagens samhälle, och man kan även diskutera huruvida olika personer har mer eller mindre lukt av sina apokrina körtlar utan antiperspirant/deodorant. Men blanda inte in påhittade fakta om cancer är du snäll.
  • Doktorn
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 20:48:59 följande:
    Ja men då får man väl ducha tillräckligt ofta (= hålla sig ren). Jag har fortfarande svårt att tro att man skulle behöva duscha minst 2 gånger om dagen för att uppnå det dock.
    Jag reagerade bara på ditt uttryck att "Jo, det gäller alla att det räcker att hålla sig ren så luktar man inte" och det stämmer inte eftersom vissa personer har en uttalad lukt av sin svett även om man duschar ofta.  Duschen tar bort bakterierna effektivt och tar bort den apokrina utsöndringen för stunden, men har ingen långtidseffekt.

Vissa klarar sig bra utan att lukta utan deo, vissa störs inte av den naturliga lukt som uppstår utan deo och vissa finner den besvärande. Att påstå att alla klarar sig luktfria bara man håller sig ren är ju att kasta skit på alla som råkar ha oturen att lukta utan deo - de har ju inte nödvändigtvis dålig hygien, eller hur?
  • Doktorn
    Tola skrev 2010-05-17 20:54:37 följande:
     Läs igen då "att det ska ge bröstcancer av att täppa igen svettkörtlarna med metallar är jag heöt övertygad om. Men vissa ser det som all annan cancerskrämsel!" jag skriver inte att det är fakta men att jag är övertygad om att det är så
    OK, att du är övertygad om saken köper jag helhjärtat.
  • Doktorn
    Blå damcykel skrev 2010-05-17 20:59:35 följande:
    Måste bara påpeka att det är en j-a skillnad på deodorant och antiperspirant. Gissar att dom flesta av er som skriver deodorant i själva verket menar antiperspirant.
    Helt riktigt!
  • Doktorn
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 21:05:06 följande:
    Det är inte riktigt så jag har menat det, så då får jag be om ursäkt. Men samtidigt läser du inte lite för mycket i mitt uttryck. Jag har själv haft pojkvän en gång i tiden som hade en otroligt stark kroppsdoft som bröt igenom bara 10 minuter efter duscha och parymerande. Men jag uppfattade den aldrig om att han luktade illa. Jag var ju iof kär då också Men jag vidhåller att det räcker med att hålla sig ren. Man kan ju ha våtservetter eller liknande som man tvättar sig med under armarna med jämna mellanrum. Har man tillgång till toalett kan man passa på att tvätta sig under armarna med lite vatten i samband med toalettbesök o.s.v. Man behöver inte duscha hela kroppen för att tvätta sig uner armarna.
    OK, då är jag med.

Visst kan man ha våtservetter med sig alltid var man än går - och regelbundet torka sig med alkoholbaserade tvättlösningsmedel med parfyminnehåll flera gånger dagligen.  Eller ha med sig en extra vattenflaska, en tvål och torra servetter att ta fram och löddra upp och torka sig med då och då.
    Eller så använder man antiperspirant en gång på morgonen.  Kanske mer praktiskt? 
  • Doktorn
    Pormoicheia skrev 2010-05-17 21:15:47 följande:
    Vad som känns bäst är upp till de som behöver tvätta sig under armarna så pass ofta
    Touché! 
  • Doktorn
    Rockan skrev 2010-05-18 10:27:04 följande:
    Nej, men parabener kan vara hormonstörande, konserveringsmedel lagras i levern & alkohol stör hudens balans. Det räcker för att jag inte ska vilja ha de ämnena nära mina lymfkörtlar.
    Det finns inga belägg för att parabener i den utsträckning som finns i deodorant skulle tas upp i kroppen genom armhålan, än mindre att mängderna det handlar om skulle vara hormonpåverkande.  Vilka konserveringsmedel lagras i levern? Och varför skulle det vara ett bekymmer att ha dessa medel nära just lymfkörtlarna i sådana fall?
Svar på tråden Jag har slutat med deodorant!!