• FannyB

Fler som snart ska börja med Pergotime??

sancia skrev 2010-10-18 17:14:36 följande:

MD77- Tycker du är tuff! Har du någon när och kär som vet om dina försök?

Vet knappt om jag vågar skriva detta, men jag har idag sett ett litet hjärta slå väldigt fort! Och enligt VUL var jag på dag 7+2 vilket ju stämmer bra med 7+1 som jag räknat fram.

Nu funderar vi hur vi ska fira!

men ååh så underbart!! grattis grattis!!

sassa07 - jag har inte heller gjort nåt dumt, jag är rena rama ängeln ;) zonterapueten var en hon, och Ja, jag ska gå tillbaka dit. det kändes jättebra, jag tyckte bara att det var skönt & avkopplande. jag kände mig väldigt nedvarvad efteråt, och det kan jag behöva! njae, hon sa inget speciellt egentligen. hon kände lite "obalans" i sköldkörteln som hon sa var väldigt kopplad till hormoner och ägglossning mm. men annars så sa hon att jag verkar vara i väldigt bra balans :) jag skulle öka på min dos med omega 3 tyckte hon och så skulle hon skicka med mig någon special special mineralolja, men den glömde jag... hoppas hon sparar den till nästa gång jag kommer dit :) hur var det för dig? fick du veta om några obalanser..?

jag dagdrömmer oxå ofta om sådana saker, att få berätta för familjen, att faktiskt stå där med plusset i sin hand, att ha en stor, go, tjock mage som alla vill klämma på... man känner sig lite fånig och barnslig när man tänker så, men det är ju såå mysigt! och förhoppningsvis är det bara av godo :)

jag har en fråga: är det någon som kan förklara på ett lättförståligt sätt vad pergon gör i kroppen? lever ägget/äggen längre? på vilket sätt ökar det chansen att bli gravid?

ha en skön kväll!

• FannyB
    Eddam skrev 2010-10-19 08:44:22 följande:
    Vet inte om jag kan förklara lättförståligt men Pergon ger "platsen i hjärnan" (som jag inte vet vad den heter) signaler att skicka iväg hormoner till kroppen att den ska göra äggblåsor och sedan släppa ägg (ägglossningen). Det är den där signalen som fattas hos oss som inte har egen äl.. Så det är alltså bara signalen till hjärnan som Pergon tillför i kroppen..
    Förstår du hur jag menar?
    ahaa.. :)  jag tror "platsen i hjärnan" är hypofysen. vår utredning har ju dock visat att jag har egen ägglossning, men lite osäkert dock om jag har det varje månad.

sweetgirl89 - igårkvälls och inatt har jag oxå haft enorma äl-smärtor.. antar att det är positivt, men rackarns va ont det gjort!!
    MD77 skrev 2010-10-18 21:33:13 följande:
    Om jag träffar dehn rätte innan jag plussat så blir jag överlycklig, det är ju klart att jag vill det. Apropå det så ska jag faktiskt på dejt nu på lördag :) Får se hur det blir :)
    OJ så spännande!! lycka till!! och håll oss uppdaterade!! Flört
  • FannyB
    barnlängtan2011 skrev 2010-10-19 21:06:42 följande:
    Grattis till äl MD, hoppas det tar sig denna gång! Blir det tredje gången nu?

Brukar oxå drömma mig bort i graviditetsdrömmar, gillar att gå och titta på babykläder, kan ibland inte hålla mig utan köper något, tänker att jag alltid kan ge bort det i present om det inte blir något.

Skriver lite kort om menscykeln, enkelt beskrivet och pergos roll i det hela.
    Pergotime, binder estrogenreceptorer på hypfysen vilket får FSH( follikelstimulerande hormon) att stiga. FSH får äb att växa och mogna ut, När ÄB växer börjar de bilda östrogen, vilket får slemhinnan i livmoderna att växa, bli tjockare och oxå ger det sekret vi kan se som tecken på snar äl. Den stigande östrogenhalten får tillslut hypfysen att frisätta LH, som vi kan mäta med våra äl- stickor. LH får äb att brista så ägget släpps ut och fångas upp av äggledaren för vidare transport till livmodern. Där ägget satt blir det et sorts ärr, eller corpus luteum, som bildar gulkroppshormon= progesteron, detta får livmoderslehinnan att slutmogna. Corpus luteums livslängd ligger vanligtvis mellan 13-14 dagar, när den dör slutar den att bilda progesteron vilket får livmoderslemhinnan att stötas av= mens. Ny cykel börjar med stigande FSH nivåer men hos  oss behövs Pergo för att få upp nivåerna lite

Betydelsen av äl flytning, omdiskuterat om det har någon betydelse eller inte. Pergon binder östrogen rec inte bara i hypofysen utan även i livmodern och i livmoderhalsen. Pergo blockerar östrogenrec och man kan då alltså få mindre stimulans av östrogenet från äb på tillväxten av slemhinnan och bildning av sekret. Betydlesen av detta är dock något omtvistad där man i vissa studier inte funnit någon påverkan på grav med tunn slemhinna. I de flesta studier har man dock sett en negativ inverkan på graviditet om slemhinnan är för tunn.
    oj, vad du kan!! jobbar du inom vården? tack för hjälpen!

själv har jag känt lite små symptom sen ÄL. lite smärta långt ner i magen, nåt som inte påminner om nåt annat jag känt förut. jag har dessutom metallsmak i munnen då och då som jag aldrig har annars. och nu kommer det mest intressant av allt - jag är trög i magen (hoppas ni antecknar nu Flört) vilket jag inte heller brukar ha. så - nu känner jag att jag för första gången på lääänge vågar hoppas på ett plus. men samtidigt är jag arg på mig själv för att jag hoppas & tror - det känns som att jag gräver min egen grav, för jag vet ju hur besviken jag kommer bli när "den röda häxan" ändå dyker upp..

ha en trevlig helg bruttor!! MD77 - önskar dig en lite EXTRA trevlig helg, med tanke på dejten Flört
  • FannyB

god måndag flickor!

kaakis, för mig var det samma som för mira69, jag blev def inte torr, snarare tvärtom. har haft rikliga flytningar hela denna månaden, det kanske oxå är en biverkning av pergon..?

pladdermaja, jag ska ju oxå äta pergon varannan månad, är bara på min första kur nu och än så länge har jag inte märkt någon skillnad när ÄL infaller.

gakken - guuuuud vilken fin vovve!! gos!

sweetgirl : stort grattis igen!! (skrev ju det även i den andra tråden Glad)

va bra att BIM-listan blev uppdaterad! ser att jag, Gakken & LillaMy har BIM samma dag... sjukt spännande! hoppas sweetgirl har smittat ner oss ordentligt alla tre så vi oxå får våra plus Flört dock känner jag inga speciella symptom tyvärr... jag ska tillbaka till zonterapueten imo och lämna blodprov på torsdag, skönt att det händer lite grejer i v f!

ha en skön måndagkväll!!
    //K

• FannyB
    LillaMy3 skrev 2010-10-25 17:59:19 följande:
    Ja inte länge till BIM nu. Fick en lite "hoppas hoppas"-attack idag igen. Fått vääääldigt mkt vita flytningar nu ca en vecka efter äl (började väl ca äl+4-5). Har haft lite så varje månad, men inte såhär mkt och länge... Bara när jag jag var gravid med sonen. Men kan ju vara mitt minne som är dåligt också.

Ap-trött (men jobbar aningens mkt) och lite dragningar i magen. Men det kan ju vara PMS.

Funderade en stund på om jag skulle testa idag, men äl + 8 är nog ingen bra ide. Jobbar till helgen så kommer inte mensen på söndag blir det nog test då.

Hur mår ni andra?

Ang att bli torr av pergo, så har jag inte blivit det. Men är rädd att min slemhinna blir för tun. Gyn har inte kollat det, men kunde gör det om jag ville. Om det inte tar sig denna gång, tror jag jag skall be henne kolla.
    såsom du beskriver det så påminner det väldigt mycket om hur jag har det. flytningar - big time! frääääscht ;) ingen speciell trötthet dock. lite mensvärkskänningar i helgen, men kan lika gärna ha varit tarmarna som spökade. åhh, varför känner man efter så?!

skön kväll på er nu!
  • FannyB
    sassa07 skrev 2010-10-26 05:52:49 följande:
    Jag är gravid Tog CBs test nu på morgonen! Är i chocktillstånd. Kunde inte somna igår kväll och gick upp imorse vid 5.... Enl FL sida så är BF 3 juli
    GRATTIS!!! tjohooooooo!!! fy f*n va skoj!! åh, va glad jag blir!! Glad nu minns jag inte riktigt, hur länge hade du försökt? vilken pergotur i ordningen var detta...? nu är det alltså 4 st i denna tråden som plussat - helt underbart!! nu följer vi andra efter tycker jag, så vi kan göra om detta till en gravidtråd istället Glad

pladdermaja - jaa, jag var på VUL 13/10. och nu på torsdag ska jag lämna blodprov. jag ska ju äta pergon varannan månad, så nästa kur med piller ska jag tillbaka på VUL.

LillaMy: detta är min första pergokur... när jag skulle köra igång så var de restade på apoteket, så jag fick vänta rätt länge. innan testade jag med apiforce 2 månader, men det funkade inget vidare vad jag kunde märka. lite mindre pms bara. jaa, jag såg att vi har BIM samma dag, jag skrev ju det i mitt förra inlägg...Flört fy så spännande det kommer att bli!!
  • FannyB

men GRATTIS tjejer!! fy va roligt!! Glad  jag blir oxå alldeles tårögd!! vilken plus-tråd det här helt plötsligt har blivit... Glad LillaMy - va modigt av dig att testa innan BIM.. vi hade ju BIM på samma dag...

för min egen del så har jag inte känt några som helst gravidsymptom de senaste dagarna. kände ju ganska mycket direkt efter äl men nu har det avtagit... det enda jag känner är lite pms-humör och att jag inte är så väldigt sugen på kaffe som jag brukar vara... åh, jag hoppas så innerligt mycket!! men samtidigt är jag nästan rädd för all besvikelse och ledsamhet om mensen kommer som den ska även denna månaden då jag känner att jag trots allt hoppas mer än på länge denna månaden...

lämnade blodprov idag (dag 25), och sköterskan sa att läkaren bör ha provsvaren på måndag. måndag = BIM...

igen: grattis grattis grattis grattis grattis !!!!

• FannyB
    LillaMy3 skrev 2010-10-28 19:30:45 följande:
    Modig och modig... Ville mest få min dumma hjärna att sluta hoppas, men det gick ju inte Men nervös som attans nu ändå. Lite mensvärksaktig värk som kommer och går, men hoppas det är växtvärk. Det drar i ligamenten så det bådar ju gott. Dock är magen inte så trög som den "borde" inbillar jag mig.... Hoppas kroppen fattar att den är gravid så jag inte får mens ändå Lite rädd för det.

HOPPAS du också är gravid! Skall hålla tummar och tår!!
    jag förstår din oro!! men du ska se att det går vägen!!

TACK för att du hoppas å mina vägnar!! det betyder mycket då man knappt vågar hoppas själv...

jag mätte min fettprocent igår och jag ligger på 15,5%... minimum gräns för tjejer är egentligen 21%. så, det kan vara en del av förklaringen för min del, för låg fettprocent kan tydligen ställa till kaos med hormonerna. men jag äter ju som en häst...Skäms  suck! får försöka svulla extra mycket i helgen...

ha en go helg alla goa tjejer!!

och stort GRATTIS igen till alla plussare!! Glad
  • FannyB
    sassa07 skrev 2010-10-29 13:46:21 följande:
    www.familjeliv.se/Vantar_barn/Forum-2-113/m55...

Hit ska vi ALLA här i tråden...

(kanske la den i "fel" kategori, men BF gruppen går ju inte då vi alla har/kommer att ha olika BF månader, jaja strunt samma bara vi kan följas åt )

PUST!
    Jag sitter i en krånglig situation idag/ikväll!! Vi har 2ggr om året (planerat) partaj med jobbet!! Och just idag är det fest!
    Vad ska jag göra?? ingen vet å ingen ska få veta heller tycker det är lite väl tidigt ännu!
    Jag funderar starkt på att ta mig en öl me dom andra och  smutta på den, hälla ut lite då å då kanske
    jag brukar ju inte säga nej så denna gången blir väl misstänksam om jag absolut inte tar något...
    Ju fullare dom blir så märker dom ju inte att jag kanske inte dricker hehehe

Vad hade ni gjort??? skulle ni vågat ta lite öl???
    men lyllo er som får skriva i den tråden....!!

jag har flera goda vänner som är läkare, och de sippar då och då på ett glas vin, trots graviditet. de hävdar att nolltoleransen vad gäller alkohol är skapad för att kvinnor inte ska missbruka under graviditet. så - sippa på en öl med gott samvete du!! behöver ju inte satsa på att bli dansa-på-bordet full just ikv... men jag tror inte nån annan märker nåt alls, bara du typ håller en öl i handen. bara vi som har gravid-ögonen på som tänker på sånt i såna fall...Flört
  • FannyB
    sassa07 skrev 2010-10-31 20:55:22 följande:

k berg & gakkenlive: Testar ni er imon??? Håller tummarna

pladdermaja: Du e inte med på listan

god måndag tjejer!

i lördags hade vi fest här hemma. när alla hade kommit gick jag runt och delade ut välkomstdrinkar. "är det alkohol i den?" frågade en av de kvinnliga gästerna. när jag svarade Ja så tackade hon väldigt bestämt Nej och drack istället päronsoda. jag fattade ju direkt vad som stod på. och mycket riktigt, en stund senare kom hon fram och log sådär hemlighetsfullt så jag behövde inte ens fråga nåt mer utan jag sa bara "grattis!!". men sen fick jag KÄMPA för att inte börja lipa. jag drog undan min sambo och viskade att det paret ska ha barn. "VA ROLIGT!" säger han, och verkligen menar det.. vilket pucko han är iblandFlört!! så ellenkey - du är inte ensam om att känna så...Skäms

japp, idag är det bim. usch va läskigt. jag har inga test hemma, men jag funderar på att köpa nu innan jobbet. ingen mens ännu alltså. inga direkta tecken på varken mens eller graviditet. jag brukar aldrig känna mig öm i brösten inför mens, men nu är jag väldigt öm, fast bara i den ena tutten.. är inte det lite konstigt?!

Gakken - ska du testa idag?

ni andra får tok-hålla era tummar nu.... tack på förhand!!
Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??