• FannyB

Fler som snart ska börja med Pergotime??

Hej!

Tänkte fråga om jag kan få hoppa in här jag med..?

Jag väntar på att få börja min första pergo-kur, har BIM 4/10. Vi har inga barn sen tidigare - men vi vill såå gärna!! Är lite orolig för läskiga biverkningar av pergon, hur har ni andra det med sånt? Men samtidigt känns det skönt att äntligen få ge naturen lite hjälp på traven...

Känner med er alla!

• FannyB
    MD77 skrev 2010-09-29 20:14:05 följande:
    Du är varmt välkommen hit!

Förhoppningsvis så kanske du inte brhöver börja med Pergo nu när du väntar in BIM.
    Angående biverkningar så är det olika från person till person. Själv har jag fått lite huvudvärk, svårt att somna till och från, svullen mage och kraftiga ÄL-känningar. Sen så har jag ganska mycket känningar kring äggstovkarna från ÄL fram till BIM. Förhoppningsvis så slipper du några biverkningarGlad
    Jag antar att då går på VUL kring dag 12 i cykeln, det är viktigt om du nu aldrig tagit Pergo förut, då det finns en risk för överstimulering (flera äggblåsor som mogna och släpper).

Får man fråga varför du ska äta Pergo?
    tack för det! :)

det känns som mensen är på väg, så det blir nog pergo-start för mig ganska snart, men tack för dina positiva tankar! japp, jag ska boka tid för VUL så fort mensen kommit.

jaa, det får du såklart fråga. vi har försökt fått barn i över ett år, utan ett endaste litet plus. så - strax innan sommaren inledde vi fertilitetsutredning, som dock inte gett nåt resultat annat än "oförklarlig barnlöshet". så då skrev min läkare ut pergo. känns skönt att det händer nåt. mardrömmen hade varit att få en klapp på axeln och "det är bara att gå hem och fortsätta nöta på i sänghalmen"..

håller tummarna för lindriga biverkningar!

ang avundsjuka på andra gravida... jag har mina perioder och svackor, men jag försöker att inte bli bitter. för en vacker dag kommer det vara jag som är gravid, då vill jag att omgivningen ska glädjas å mina vägnar och inte bli avundsjuka. men - lättare sagt än gjort såklart...

ha en fortsatt skön helg! 
  • FannyB
    MD77 skrev 2010-10-04 06:49:38 följande:
    a, det är stor skillnad med Pergo. Jag har aldrig vaknat av det men det känns betydligt mer och ÄL känns en hel del det med. Mellan ÄL och mens hade jag känningar hela tiden och uppsvälld också. Vad jag förstått så gör ju Pergon att allt känns mycket mer eftersom att hormonerna "goes wild!"Glad
    ni som har lite mer pergo-erfarenhet: är biverkningarna som värst de dagarna man tar pillerna eller håller de i sig hela menscykeln? jag har en chefsposition och jobbar väldigt nära mina anställda, så det funkar liksom inte att vara ett hormon-monster på mitt jobb... kanske säkrast att planera in några "jobba-hemifrån-dagar" så att jag inte skrämmer ihjäl mina stackars kollegor med gråtattacker och andra utbrott...? Skäms

lägger till mig på er lista Glad

Sancia:  BIM 26/9 Plus
    MD77: BIM 27/9 Minus
    Fjällräven: BIM 28/9 Minus
    Smurfette77: BIM 28/9 Minus
    Syskonmaking: BIM 2/10 Plus
    GakkenLive BIM ca 4/10
    Barnlängtan2011:
     BIM 5/10
    Catlover: BIM 11/10
    Fimpen72: - BIM 15/10
    mira69: BIM 20/10
    Sassa07: BIM 22/10
    sweetgirl89: BIM 24/10
    k berg: 1/11

ta hand om er!
  • FannyB
    mira69 skrev 2010-10-04 20:16:57 följande:
    Jag jobbar också som chef och har verkligen fått kämpa med humörsvängningar på jobbet... inte alltid så lätt, men man får bita ihop och göra sitt bästa. Jag påverkas som mest de dagar jag äter tabletterna, men har helt klart kortare tålamod, är mer irriterad och reagerar kraftigare hela månaden.. 

Denna gång med pergon har jag dessutom haft huvudvärk och lite sömnproblem, men det var bara de dagar jag åt tabletterna.

Hoppas du kommer må bra!
    Okej, tack för att du delar med dig! Då vet jag lite vad jag har att vänta mig... Man kan ju inte göra nåt annat än sitt bästa, så är det ju. Får försöka jobba hemifrån så mycket som det går om jag känner att det blir svårt att hantera.
    sancia skrev 2010-10-04 20:03:24 följande:
    Jag har förstått det som att effekten fortfarande sitter i nästa cykel, men att man inte får de negativa verkningar som kan komma om man äter mycket pergotime. Dvs tex tunnare slemhinna.

Nu kommer jag inte ihåg hur många kurer du har ätit, men jag kan berätta att min bästa kompis blev gravid under sin första paus. Hon körde dessutom akupunktur... Är det någon som testat det
    Min läkare sa oxå så, att det är lika många som blir gravid i "paus-cyklarna" som i "pergo-cyklarna". Han snackade nåt om "minnet i hypofysen bla bla bla.."

En fråga som ni säkert kan svara på: vad innebär PCO? Hur upptäcker man det?

Ha en go tisdag duktiga tjejer!! {#emotions_dlg.flower}
  • FannyB
    sassa07 skrev 2010-10-06 13:02:42 följande:
    Jag har haft stickor fr Testlagret eller om det var Babytime! Men för mig känns det bara stressigt att hålla på och testa så jag har lagt ner det med stickorna!
    Tror inte min sambo har någon spec. koll när det är ÄL, så jag säger inget heller att det kan vara snart i dagarna...
    --------------
    Syskonmaking: Ja som sagt, jag är lättad! Ska nog bara prata! Jag ska ha med mig alla papper från min nuvarande gyn, sen ska mannen lämna spermaprov några dagar innan så att vi får ett svar när vi är där! Hoppas att det inte är några fel på honom, jobbig sits om båda har något "fel". fast sannoliketen är mindre eftersom han är Pappa till första!
    Läste att man skulle vara folkbordförd på samma adress i minst 2 år! Ooops där sket det sig för oss! Vi har bott på samma adress i 6 mån (kollar dom det tro?)
    (Vi bodde ihop, sen flyttade jag ifrån honom och huset, köpte lägenhet och bodde där i nästan 3 år, och nu har vi köpt hus igen)
    jag håller med, äl-tester gjorde mig bara stressad så det har jag lagt ner. vi har sex varannan, var tredje dag oavsett äl-tider eller ej, så jag tycker att vi borde ha ganska goda chanser att pricka rätt... sex VARJE dag är väl inte heller bra, blir väl inte så bra spermie-kvalité då va..?

eller hur - detta är en härlig tråd!! jag gillar den positiva andan - stöd & uppmuntran istället för bitterhet!! Glad

ha en go onsdag alla duktiga tjejer!!
  • FannyB

jag måste fråga en grej till... ska ju ta min första tablett pergotime på fredag, ska man ta den en viss tid på dygnet, i samband med måltid eller så?

tack på förhand för svar!

sov gott!

• FannyB
    Fimpen72 skrev 2010-10-11 18:28:16 följande:
    har en jobbarkompis som äter pergo för första ggn.
    Hon har inte alls några känningar men hade redan idag på dag 16 3 stora äggblåsor så hon fick sexförbud (de var ca 20mm).
    Himla tur att hon får VUL.
    hej tjejer!

kan nån förklara för mig varför det inte är bra med flera äggblåsor och varför man får sexförbud? är ju liten nyfiken: jag tog min 4:e tablett pergo idag och ska på VUL på onsdag, dag 10 så jag är lite nyfiken... en bekant som käkat pergo sa att "det är ungefär som att du har ägglossning" i en hel vecka. men det stämmer väl inte riktigt...? tack på förhand för er hjälp!
    som ni kanske minns så oroade jag ju mig för biverkningar nu när jag körde igång med pergon, men peppar peppar har jag inte märkt av nåt speciellt än så länge. lite svettningar i förrgår natt dock... håll tummarna för att det inte blir värre! för första gången på jaaa...evigheter, känner jag att jag faktiskt har förhoppningar inför denna BIM. känns så skönt, jag är glad över att jag inte är heeelt genombitter och cynisk.. :)

Fimpen72: jag har käkat apiforce 2 månader nu innan pergon. men - jag kunde inte märka nån större skillnad. och inget plus blev det ju heller. nu på torsdag har jag faktiskt bokat tid för zonterapi. det ska bli spännande. pergo + zonterapi blir kanske som en liten kombination av västerländsk medicinvetenskap och lite mer flum flum, som en liten fertilitets-coctail eller kanske en häxblanding om man föredrar det ;)

MD77 - tycker du är cool som gör detta på egen hand!! imponerande!! där snackar vi äkta girl-power!! ;)

sweetgirl89 - håller tummarna för dig & äggblåsorna!!

ha en skön kväll mina damer!
  • FannyB

hej tjejer!

sweetgirl89
    , nu får du läsa samma story igen som i den andra tråden, sorry Skäms

sassa07
     - jag ÄLSKAR kaffe, men försöker att inte dricka mer än 3 koppar per dag. cigg är inget för mig.. jag tar gärna nåt glas vin på helgen, men försöker att vara balanserad vad gäller alkoholen. va häftigt att du varit på zonterapi! det ska bli såå spännande imo!

sancia - kräktes du 14 ggr häromdagen..? stackars dig!! fast lyllo dig ändå som är gravid...Glad

jag har varit på VUL idag, dag 10 i menscykeln, för att kolla äggblåsorna. på höger sida hade jag en fin äggblåsa enligt läkaren. på vänster sida hade jag tyvärr en gammal äggblåsa som blivit till en liten cysta som är lite öm. så även fast jag haft normal mens osv så har jag förmodligen inte haft någon ägglossning förra månaden. läkaren sa det inte rakt ut, men jag kan ju räkna ut själv att detta kan innebära att jag faktiskt inte har ägglossning varje månad, vilket skulle kunna vara en liten förklaring till varför det inte "tar sig" för oss... vi ska köra på enligt plan nästa månad och månaden efter, och även då kolla upp äggblåsorna med VUL. visar det samma sak sa läkaren att vi får testa annan behandling. vad det kan tänkas bli glömde jag tyvärr att fråga..

jag var jätteledsen när jag gick ifrån läkaren, men nu känns det lite bättre. som biverkning av pergon har jag inte kunnat sova på 2 nätter, så jag kan inte riktigt särskilja på om det kommer tårar pga ledsamhet eller av enbart trötthet, jag är som i en dimma.. 

man är ju inte riktigt sig själv när man inte får sova, det vet ni säkert...

så - nu är det bara att hoppas att äggblåsan på höger sida sköter sig och släpper iväg ägget som det ska. återstår att se.

det är skönt att ni finns!
    kramar!

• FannyB
    Fimpen72 skrev 2010-10-14 21:53:30 följande:
    Jag plussade i v5+2 och det var då jag fick en störtblödning, åkte in på VUL där de såg en missformad hinnsäck (inget foster), de sa att det var ett missfall.
    Hem med otroliga menssmärtor och blödningar/brunt i en vecka.
    Men 7dgr senare fanns det ett 7mm litet foster med pickande hjärta, hon är 8år nu =)

Håller verkligen tummarna för dig.
    men åh, jag blir helt tårögd när jag läser detta! så fantastiskt!!

syskonmaking - jag tycker inte att det låter som klassiska missfallssypmtom, fast jag har ingen erfarenhet själv. jag lovar att hålla tummarna och tänka lite extra på dig!!

jag var på zonterapi igår, det var riktigt skönt. hon hade hållt på med zonterapi i fem år, och hon sa att det var väldigt vanligt att man sökte sig till henne pga barnlöshet. och sa oxå att alla som gått hos henne har blivit gravida. det vet man ju inte om det är sant, men det kändes bra i v f.

min sambo ringde oxå till min läkare för att fråga de där frågorna som jag inte fick fram när jag var där i onsdags. han fick prata med sköterskan och hon hade varit väldigt lugnande. "din sambo är alldeles frisk och helt normal och Dr M kommer att lyckas med er". underbara ord att höra.

ha en underbar helg tjejer!
  • FannyB

god måndag!

ellenkey - så skönt för dig att du blev väl bemött!! tror många läkare skulle behöva gå nån kurs i hur man beter sig mot folk. min läkare är väldigt kunnig men inte så duktig på det sociala, vilket ju betyder mycket för mig som patient.

MD77 - men åh så spännande!! ska tänka på dig lite extra!

pladdermaja - så trist att mensen kom!! men - vi kämpar på med nya tag!!

sassa07 - jaa, då har ni försökt ganska länge. och jag vet precis hur det är. vi har försökt sen i aug -09. tänk så naiv man var "på den tiden".. jag var HELT övertygad om att det skulle "ta sig" på första försöket. och blev totalt förkrossad när det inte gjorde det. nu är vi inne på typ den 15:e ÄL eller nåt, så nu har man liksom blivit luttrad.

jag har kunnat sovit gott hela helgen, så nu hoppas jag att de negativa pergo-biverkningarna börjar släppa. skönt att känna sig som sig själv igen! jag har goda förhoppningar på ett plus denna månad - fyy tusan vad underbart det skulle vara!!

ha en fin dag!
    kramar!

Svar på tråden Fler som snart ska börja med Pergotime??