• E J A

pco + lchf = bebis?

Jag fick besked igår att jag allra mest troligt har PCO, men fick ju självklart bara svaret att gå ner i vikt innan ngn behandling sätts in. Då jag har 40kg över så förstår jag ändå det resonemanget, det borde liksom påverka kroppen. Men ändå.. ramlade över denna artikeln: http://www.kostdoktorn.se/mindre-socker-fler-barn 

Och blev väldigt intresserad. Har släktingar som går efter denna metod och varit nyfiken på det själv lite tidigare men aldrig kört fullt ut. 
    Är det ngn här som har erfarenheter av komben lchf och PCO och om det gjort ngn skillnad för er??
  • Svar på tråden pco + lchf = bebis?
  • Yrja M

Jag har också pco och jag fick otroligt regelbunden mens av att äta LCHF så jag tror absolut att det kan hjälpa. Jag märkte även att mitt humör blev stabilare. Dock har jag inte blivit gravid (ännu) men det är ju mycket som ska klaffa för det, och vi har nedsatt fertilitet på den manliga sidan också och där vet jag inte om det hjälper med ändrad kost. 

• E J A

Mollina: Åh, va skönt att höra!! =) Jag håller tummarna för er. Nu ska jag bara försöka lära mig allt detta då o se om vi kan lyckas vi med =)

Jesster: Tack! =) Ska lusläsa allt

• Ejjan

Jag äter LCHF sedan 8 veckor tillbaka och mår så otroligt mycket bättre än innan. Sockersuget har försvunnit, jag har fått massor av energi och mitt humör är mycket bättre.
    Har dessutom gått ner 4 kg i vikt utan att känna mig hungrig.
    Tycker även att de retliga mörka hårstråna i ansiktet har minskat i antal.
    Jag har redan tre barn, så det känns som om det räcker {#lang_emotions_smile}, men de har fått en väldigt mycket piggare mamma. Inte så dumt...

• USB

Jag fick min PCO-diagnos i november. Började med LCHF i februari och har nu gått ner 16kg. Var till gyn för en månad sedan och då sa läkaren att mina äggstockar såg helt normala ut igen. Visste hon inte innan att jag hade PCO så hade hon aldrig kunnat tro det sa hon. Mensen har blivit regelbunden och jag mår mycket bättre så jag tycker att det här är en bra kost.

• Jennie1987

Jag har PCO och äter LCHF, även om jag fuskar en del mellan varven.
    Men visst har jag förlorat fett och vunnit muskler. Det syns inte mycket på vågen, men den aktar jag mig för ;)
    Kläderna sitter mycket snyggare, magen är mindre, fått bättre humör, mer energi. Så massa hälsovinster!
    Jag och min sambo har försökt bli gravida sen 2007, men ännu inget. Fick konstaterad PCO 2008, men ingen hjälp.
    Började med Pergotime 2010, men blev inte gravid, trots fina ägg och någon enstaka ägglossning.
    Provade även Puregon-sprutor, men blev väldigt överstimulerad... Så fick sluta med dom.

Nu har jag fått två spontana mensturationer, regelbundet! Som jag aldrig fått förut!!
    Jag är övertygad om att det är LCHF och viktnedgång som hjälpt till att puffa igång mensen. Och det känns nästan overkligt!

Hoppas såklart att det ska leda till ett plus en vacker dag :)

• rudbeckia

Jag går på LCD sen 10 veckor tillbaka och det jag har uppmärksammat är att jag för första gången i mitt liv har prickat in 2 menstruationer som har kommit klockrent. Annars brukar det max vara 2-3 ggr per år.
    Sen får vi se om vi lyckas med att utnytta detta nya fenomen till att skaffa ett syskon, men jag håller tummarna. Vårt första barn kom till via IVF eftersom pergo osv inte fungerade på mig.

• JWN

JA!

Inför min första gravidtet konstaterades att jag hade PCo-S:
    pergotime funkade inte för oss alls.

Blev nekad IVF pga högt BMI.

Började träna och äta GI, gled över till LCHF.
    Mådde mycket bättre, mindre sug osv
     Tappade 10 kilo på åtta veckor och blev spontangravid 2008.

När mitt 1:a barn var 6 månader fick jag min mens tillbaka, åt GI under tiden jag ammade.
    När jag slutade amma gick jag över till LCFH, tränade ingeting.
    Åt även carobextrat, kosttillskott som syftar till att få en jämn blodsocker nivå.
    Gick ner 8 kilo på 10 veckor. Hade mens och ÄL varje månad
    Var gravid i juni 2010.

Äter nu LCHF igen ( men ett mål om dagen äter jag långsamma kohydrater) ammar fortfarande.
    Och har gått ner alla mina gravidtetskilo och lite till. Mår bra, jämn i suget och är mätt på ett bra sätt.

• Jennie1987
    rudbeckia skrev 2011-06-21 22:39:26 följande:
    Jag går på LCD sen 10 veckor tillbaka och det jag har uppmärksammat är att jag för första gången i mitt liv har prickat in 2 menstruationer som har kommit klockrent. Annars brukar det max vara 2-3 ggr per år.
    Sen får vi se om vi lyckas med att utnytta detta nya fenomen till att skaffa ett syskon, men jag håller tummarna. Vårt första barn kom till via IVF eftersom pergo osv inte fungerade på mig.
    Vad roligt att du prickat in två mensturationer! Samma som jag! ;)
    Men du, borde man ta kontakt med sin läkare nu, när man fått en förändring?
    Kan ju vara så att kroppen har fattat galoppen, och kanske ser äggstockarna annarlunda ut?
    Eller ska man bara "köra på" och se om det tar sig?
    Jag är just nu på dag 14 i min cykel, och enligt en "ägglossningskalender" som jag fyllde i på nätet ska jag ha ägglossning runt 30 juni. Om jag nu har någon ägglossning. Man kan tydligen ha mens utan ägglossning.
    Hur gör du? Eftersom jag har PCO så funkar tydligen inte ägglossningstest heller...? Svårt att försöka "pricka rätt" när man liksom inte vet.

Nu blev det mycket frågor ;)
Svar på tråden pco + lchf = bebis?