Inlägg från: Anonym (insatt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (insatt)

Hur gör man faderskapstest?

Anonym (?) skrev 2010-05-12 10:40:45 följande:
    Men kostar det något och kan han vara hemma direkt efter förlossning de 10 första pappadagarna även om han vill göra test?
    Jag utgår ifrån att ni inte är gifta eftersom du kallar honom sambo!?? I så fall utreds faderskapet för ert barn då det är fött - precis som för alla barn till ogifta föräldrar (ni blir kallade till utredning). Ber då mannen om DNA-test för att han är osäker så får ni det gratis!
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Cissi) skrev 2010-05-12 15:54:42 följande:
    Varför göra ett test över huvud taget? Din sambo vill uppenbarligen ta ansvaret som pappa så då kan du lika gärna uppge honom som far. Barnet kommer må bättre av att ha sina föräldrar tillsammans än att träffa en annan karl som kanske inte ens vill veta av barnet. Vad skulle det göra för skillnad egentligen? Det är fruktansvärt vad biologi spelar stor roll för en del män...
    Och, självklart(!) för barnen!
  • Anonym (insatt)
    Amy1983 skrev 2010-05-20 02:44:33 följande:
    En liten fråga: vadå utredning? Är också sambo och alltså inte gift. Här är det inga tvivel från varken min eller faderns sida, ska det ändå göras en utredning? Detta var något helt nytt för mig. Trodde bara sambon behövde skriva på faderskapspapperna vid förlossningen...
    Det heter så, att man gör en utredning för alla barn till ogifta föräldrar - det är inte så dramatiskt som det låter. I princip frågar de om ni är överens om att barnet är erat gemensamma!
  • Anonym (insatt)
    Amy1983 skrev 2010-05-21 09:22:43 följande:
    Ok. Hur vet de vilka de ska kalla? Är det förlossningen som meddelar sånt eller hur får de annars veta när ett ogift par får barn?Kanske verkar vara dumma frågor men detta var helt och hållet nytt för mig.
    Alla barn som föds skall ju registreras. Ser man då att föräldrarna är ogifta görs en avisering till socialnämnden eftersom föds inte barnet i äktenskap måste faderskapet utredas ... Aviseringen sker automatiskt, enligt lag ...
Svar på tråden Hur gör man faderskapstest?