Treårstrots!! Hur gör ni?? Jobbiga situationer..
Girlinthecity skrev 2010-05-12 09:59:40 följande:
ska jag vara ärlig känns det som att ni förvärrar "trotsen". Att inte vilja gå hem ifrån ett ställa där man har roligt är väl helt naturligt, det vill nog inte du heller? Han vill mnog ännu mindre följa med om det börjarmed att han får skäll. Försök att avleda honom istället eller berätta omnågot roligt ni ska göra hemma, eller något spännande du har sett utanför, eller att man gör det till enj liten tävling att klä på sig etc. Dagispersonalen kanske också kan förvarna honom om att du ska komma så han hinner ställa in sig på det. Och nej, han kanske fortfarande inte vill följa med hem, men han måste ju få bli arg eller ledsen över detta om det är så han känner. Med förklara då bara, utan skäll, att nu ska ni åka hem,och gör det. Behöver inte uppstå mer konflikt än så.Att spotta på golvet är ju naturligtvis inte okej! Skulle mina barn göra så skulle de också få torka upp, men istället för att börja hota med att plocka undan leksaker så hade jag nog sagt "va BRAAA (övertydligt ) att du hämtade papper,då kan vi torka upp här så det inte är blött (eller något sådant). Det gäller ju att lägga energin på det som är bra istället fördåligt. Alla vill väl hellre ha beröm än skäll. HUr jobbar du bäst, med morot eller piska?Självklart satt han och surade när alla hans leksaker var borta,och jag tror inte han kopplade samman det med att han inte torkat upp spottet, utan istället blev sur på er,vilket sporrar honom ännu mer att "trotsa".Jag vet inte om jag uppfattade det rätt att ahn fick gå och lägga sig som straff, eller var det hans läggdags ändå? För att få gå och lägga sig som bestraffning är INTE ok (inte bestraffnigar överhuvudtaget egentligen enligt mig) då sängen ska vara en trygg lugn plats, inte en bestraffning!Så, ge massvis med beröm vid bra beteende,och förmiska konfliktera så mycket som möjligt vid mindre bra. Lycka till!PS. Att gå och gömma sig bakom en vägg för din son, är det så genomtänkt? Är det inte det han får skäll av från dig när HAN gör på dagis, nämligen gömma sig från dig?