Treårstrots!! Hur gör ni?? Jobbiga situationer..
Jag har en son som fyller 3 nästa helg, han vill aldrig gå från dagis när jag hämtar. Han har så roligt med sina kompisar. Jag brukar alltid stanna en liten stund och prata med barnen och förskolelärarna och så försöker jag distrahera sonens lek med att prata om vad vi ska göra för roligare saker (nu ska vi snart till Kolmården, vilket han ser fram emot), eller gå till lekaland, fredagsmysa ex.
Värre är det när vi ska handla, vilket vi gör varje dag efter dagishämtning... Jag brukar ta med en banan eller två som han kan äta innan för att höja blodsockret lite, men det hjälper sällan. Han vill alltid hålla korgen, men det slutar ofta med att han springer omkring och sedan är det ett h*lvete att få ner honom i vagnen.
Numera får han sitta i vagnen redan när vi entrar butiken. Jag förklarar för honom att när han kan lyssna på mig och inte springa omkring i butiken så får han gärna gå själv. Om han får utbrott och när jag äntligen fått honom ner i vagnen så berättar jag varför han får sitta i vagnen och att man måste sköta sig i en affär. Det är tufft, men jag bryr mig inte om vad andra kan tycka. Han får lära sig och jag tror det är nyttigt för honom att följa med och handla och se att jag inte ger efter för hans trots.
Tids nog inser han nog att det är mer fördelaktigt att lyssna på mig och gå runt med korgen och lägga upp sakerna på bandet i kassan än att sitta i vagnen och sura. (Hoppas jag!)