Inlägg från: Lizamaria |Visa alla inlägg
  • Lizamaria

Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan

Lilla My72 skrev 2010-10-15 14:41:01 följande:
    Hej,

Hur känner du inför dop i kyrkan när ingen utav föräldrarna är troende? Min sambo vill gärna döpa men för mig känns det jobbigt att döpa i kyrkan, känns lite som hyckleri eftersom jag inte är det minsta troende och aldrig annars går i kyrkan. Ska man göra det "bara för traditionen"?
    Hej Lilla My72,

Tradition kan stå för många olika saker i människor liv. Hur du och din Sambo/man ser på tradition är svårt för mig att veta. Dock så är det ju såklart problematiskt om du känner att du hycklar ifall ni låter döpa ert barn. Det enda råd jag kan ge är att peka på att dopet faktiskt främst är en fråga mellan Gud och ert barn - det är förvisso ni som bär fram barnet till dopet: men er tro är inte grunde för dopets verkan eller Guds närvaro i barnets liv.

Jag skulle nog uppmuntra er att döpa om ni vill att ert barn ska vara medlem i kyrkan, ett medlemskap som han/hon själv kan utforska i samband med t.ex. barngrupp och/eller konfirmation, eller varför itne som vuxen?
    När barnet bli myndigt står det honom/henne fritt att vara kvar i kyrkan eller att gå ur.

För egen del så uppmuntrar jag såklart att alla barn döps och Jesus själv säger ju: Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de.

Med önskan om allt gott
  • Lizamaria
    WSalma skrev 2010-11-02 08:13:28 följande:
    Hej Lizamaria,

min man sade häromdagen att han eventuellt vill döpa vårt ännu ofödda) barn. Han är evangeliskt döpt och konfirmerad (vi lever inte i Sverige) men har lämnat kyrkan, jag är varken döpt eller konfirmerad själv.

Det handlar inte om att "det är fint i kyrkan" utan att ge barnet möjlighet att lära känna kyrkan och senare fatta sitt eget beslut angående konfirmation etc. Han menar, och har säkert rätt i, att det antagligen är lättare för en döpt trettonaring att säga "nej, jag vill inte konfirmera mig" är för en icke döpt trettonaring att fatta beslutet att döpa och konfirmera sig på en gång.

Jag hade aldrig tänkt så, men det känns som ett rimligt resonemang och bästa sättet att hålla alla dörrar öppna för barnet.

Kan det fungera? Vi kommer i så fall att välja gudföräldrar som har en reation till kyrkan och kan vara ett stöd för barnet i både tros- och andra levnadsfragor.

Vad bör vi tänka på i övrigt?
    Grattis till ett väl genomtänkt resonemang. Många i dag resonerar tvärtom: vi döper inte - så får barnet välja själv. En vän berättade för mig om hur en väninna till henne resonerat att inte döpa sin dotter för att hon skulle få välja själv som vuxen. En dag så gick de förbi en kyrka och dottern frågade: vad är det där för ett hus?? Då slog det mamman att hur ska dottern kunna göra ett riktigt val om hon inte får lära sig något om kristen tro?? Det blir inget fritt val - utan mamman hade indirekt valt en ateistisk livsåskådning till sitt barn.

Det krävs mycket av oss som föräldrar om vi verkligen vill ge förutsättningar för våra barn att göra egna val. Ni tänker hedervärt enligt mitt sätt att se det. Och det ni själva har svårt med, där kan barnets faddrar vara ett stöd för frågor om tro och bön.

I övrigt så behöver ni tänka på att kanske uppmuntra faddrarna att ha ett särksilt ansvar för att ert barns dopdag firas (kanske istället för namnsdagen) - då kan dopljuset tändas, man kan titta på kort tillsammans från dopet och äta tårta :)

Se också till att vara ute i god tid med att boka dop - tro det eller ej men tiderna försvinner alltid fort.

Lycka till med allt
  • Lizamaria
    anouk86 skrev 2010-11-08 22:29:38 följande:
    Hej.
    Här vankas dop på Söndag och jag är jättesúppspelt men samtidigt nervös:) Ska bli så roligt.

Fråga: Brukar man ge prästen någonting? Eller brukar man bjuda med prästen på middagen efter cermonin?

Mvh//
    Bjud du med prästen efteråt om det känns bra för er. Annars har ni inga andra förpliktelser :)

Så härligt att du ser fram emot dopet - det gläder mig. Dop är underbart.

Med önskan om Guds välsignelse inför den stora dagen på söndag.
  • Lizamaria
    Alcaviola skrev 2010-11-08 22:46:59 följande:
    Hej, jag undrar en sak efter jag läste det här. Om man vill ha diktläsning eller solosång så är det väl något man själv måste ordna med för det gör väl inte kyrkan? Tack för en bra tråd!
    Ja sånger och solister, samt dikter och människor som läser dikt ordnar man med själv. Dock så anser jag att det absolut får plats inom ramen för dopgudstjänsten och det är också en möjlighet att ge en lite mer personlig touch på dopgudstjänsten.

Tack för att du uppskattar tråden.
  • Lizamaria
    marla333 skrev 2010-11-09 10:24:56 följande:
    hej, bra tråd!!!
    ska döpa min dotter om en månad, inte haft samtal med prästen än. undrar över det här med faddrar/ gudföräldrar. hur funkar det om de inte är medlemmar i svenska kyrkan längre? bara hört att de ska vara döpta, men inget om att de fortfarande ska vara medlemmar. de är båda döpta och konfermerade, men alltså inte medlemmar längre. kan de bli faddrar ändå..?
    Ja, faddrar i svenska kyrkan ska vara döpta för att kunna bli faddrar. De behöver alltså inte vara medlemmar i kyrkan. Sen är det min privata åsikt som kristen och präst, och som du också ser om du läser i tråden, att fadderskapet är ett kristet uppdrag. Som fadder har man en särskild uppgift att be för barnet, att fira barnets dopdag, kanske ta med barnet till kyrkan och prata med barnet om livet och om tro. Visst kan faddrar göra detta på ett bra sätt utan att vara medlemmar i kyrkan. Många väljer tyvärr att gå ur av ekonomiska skäll. Men har faddrarna gått ur för att de inte tycker om kyrkan, eller kyrkans budskap eller för att de är ateister - ja då är det ändå lite (enligt mig) konstigt att de ska vara dopfaddrar. MEN det valet är i grunden ert val.

Pax
  • Lizamaria
    Toppen9 skrev 2010-11-09 10:28:26 följande:

Kan man ha dopet på en annan dag än en söndag? och i slutet sällskap eller måste det vara en öppen mässa för att döpa?

I klartext:
    Kan man få döpa sitt barn enbart i sällskap med prästen och sin sambo?

(funderar då sambon är anti-kyrka och vi redan har haft en namngivning men jag känner att det inte räcker, jag vill att mitt barn ska döpas)

Ja, du kan döpa ditt barn enbart i sällskap med präst och barnets pappa, din sambo. Det viktiga är bara att du och Sambon är hyfsat överens om att bära fram ert barn till dopet, eftersom han är anti-kyrka som du skriver. Men om han respekterar din vilja att döpa ert barn, så ser jag inga problem.

Lycka till och hoppas att du kan döpa ditt barn.
  • Lizamaria
    Ung Mamma 91 skrev 2010-11-09 21:21:43 följande:
    Kan man ha en gudmor från Finland som inte är då med i svenska kyrkan utom i finska kyrkan ?
    Jag tror att det ska gå bra, men ska erkänna att jag inte är 100% säker. Kollade in på Svenska kyrkans hemsida för att se vad som står skrivet där, men hittar inget om fadderskap. Vilket ju är lite tråkigt. Föreslår att du dubbelkollar med prästen/prästerna i din församling.

Skriv gärna om det går/inte går...Inser att jag också behöver veta detta Skrattande.

Lycka till.
  • Lizamaria
    Vera80 skrev 2010-11-11 14:26:38 följande:
    Hej!
    Måste bara få skriva av mig lite och hoppas att du har lite goda råd att ge...
    Jag och min sambo är inte överrens om dop av vårat barn.  Jag vill döpa, men han totalvägrar för att han inte vet om hon vill vara med i svenska kyrkan eller inte, + att det handlar om att han inte är döpt...
    Tycker det är så synd att han bara tänker på sig själv i det här fallet och inte på vårat barn....
    Vet inte hur jag ska bära mig åt för att få han att tänka om...men det är nog väldigt svårt eftersom han blir så arg bara han hör ordet dop.....Gråter
    Hej Vera80.

Ledsen att jag inte svarat förens nu. Jag har funderat lite över din situation och kan inte låta bli att bli lite upprörd över bristen på kommunikation från din Sambos sida. Att leva i relation är att kompromissa. Jag respekterar självklart att detta är en komplicerad fråga för er, du vill döpa. Han vill inte döpa...Det enda råd jag kan ge är att ni försöker sätta er ner och var och får skriva ner varför - varför inte dop. Sedan får ni försöka förklara för varandra hur ni tänker och känner.

Om din sambo inte vill prata om detta på ett vettigt sätt - så är det såklart svårt. För har man som föräldrar gemensam vårdnad om barnet så ska önskan om dop vara ett ömsesidigt beslut. Är pappan emot kan vi alltså inte döpa. Så det enda jag kan uppmuntra till är att försöka resonera.

Förstår att detta inte är till mycket hjälp för dig, men just i sådana här oeniga situationer är det mycket svårt att ge råd.

Allt gott
  • Lizamaria
    Förhoppningar skrev 2010-11-15 18:53:11 följande:
    Hej Lizamaria.

Jag behöver lite hjälp med psalmer. Tänkte höra vad du rekommenderar för några till ett dop.

Tackar på förhand.
    Det finns flera jättefina psalmer; förutom 248; Tryggare kan ingen vara. Så finns tex. 21: Måne och sol. 791; Du vet väl om att du är värdefull. 768: Du omsluter mig på alla sidor. 193: Gud som haver barnen kär. 383: Med vår glädje över livets under. 381: Gud har en famn. Sedan finns givetvis sånger och psalmer i psalmer i 90-talet och psalmer i 2000-talet. Där råder jag dig att be dopprästen ta med sig de böckerna så att ni kan bläddra i dem tillsammans.

Nu är det ju också snart advent. En psalm som är fin är såklart 736: Ett litet barn av Davids hus.

Lycka till!
  • Lizamaria
    RMM skrev 2010-11-17 23:13:48 följande:
    Vårt barn ska bli döpt av en biskop från annat stift. Vi är inte direkt vänner men han har funnits i båda våra familjers liv alltid och han vigde oss för några år sedan. Han betyder mycket för oss. Nu kommer han göra detta på sin fritid, antar jag eftersom det är utöver hans vanliga sysslor. Hur visar man sin uppskattning/ tackar man? Pengar? Gåva? Inget?

Tacksam för svar.
    Uppskattning visas genom att bjuda med till dopkaffet-bjudningen samt möjligen en lite present. Väljer vi som präster (biskop eller inte biskop) att döpa utanför vår anställning så sker det på ledig dag. Men det ska vi inte ta betalt för. Kanske kan ni sätta in en gåva till Svenska kyrkans hjälporgan: "Hela världen" och ge ett tackkort till Biskopen där det står vad ni skänkt. Det tror jag h*n skulle uppskatta.

Med önskan om välsignelse
Svar på tråden Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan