Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
Lilla My72 skrev 2010-10-15 14:41:01 följande:
Hej,Hur känner du inför dop i kyrkan när ingen utav föräldrarna är troende? Min sambo vill gärna döpa men för mig känns det jobbigt att döpa i kyrkan, känns lite som hyckleri eftersom jag inte är det minsta troende och aldrig annars går i kyrkan. Ska man göra det "bara för traditionen"?
Tradition kan stå för många olika saker i människor liv. Hur du och din Sambo/man ser på tradition är svårt för mig att veta. Dock så är det ju såklart problematiskt om du känner att du hycklar ifall ni låter döpa ert barn. Det enda råd jag kan ge är att peka på att dopet faktiskt främst är en fråga mellan Gud och ert barn - det är förvisso ni som bär fram barnet till dopet: men er tro är inte grunde för dopets verkan eller Guds närvaro i barnets liv.
Jag skulle nog uppmuntra er att döpa om ni vill att ert barn ska vara medlem i kyrkan, ett medlemskap som han/hon själv kan utforska i samband med t.ex. barngrupp och/eller konfirmation, eller varför itne som vuxen?
När barnet bli myndigt står det honom/henne fritt att vara kvar i kyrkan eller att gå ur.
För egen del så uppmuntrar jag såklart att alla barn döps och Jesus själv säger ju: Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte: Guds rike tillhör sådana som de.
Med önskan om allt gott