Jag är präst i svenska kyrkan, har ni frågor om dop så ställ dem gärna till mig så svarar jag så gott jag kan
LyckligtSlut skrev 2010-06-21 20:15:55 följande:
Hej!Förlåt, om detta är en lite annan fråga också. Den är lite hypotetisk, då jag och min sambo ej har barn än.
Jag är kristen och tron är viktig för mig, döpt, konfirmerad, finns dagligen i mitt liv osv. Han är ateist. Vi har aldrig "gräl" om detta utan respekterar fullt ut varandra. Han är dock medlem i Svenska Kyrkan precis som jag.
Vi har tankar på att gifta oss och han skulle gilla kyrkobröllop, men enligt mig känns det inte rätt att gifta mig under Gud med någon som inte tror på Gud. Samma sak med dop om vi förhoppningsvis får framtida barn. För mig betyder dop att barnen ska fostras enligt kristna värderingar, men är det riktigt rätt om barnets far inte delar de värderingarna? Men jag vill ju att mitt framtida barn ska vara en del av svenska kyrkan, gå på barntimmar, i föräldragrupp ibland om barnet skulle trivas och jag undrar då hur mycket det skulle ifrågasättas om jag för att min tro är stark väljer bort kyrkobröllop och dop för att pappan/maken inte är kristen? Känns som att jag själv också lägger andra värderingar i kyrkobröllop vs borgerlig vigsel/dop och namngivningsceremoni än vad han gör.
För honom spelar det inte så stor roll alls, han är ju inte religiös, så för honom handlar det bara om lokalbyte ungefär:) men hur påverkas vårt framtida barn av våra val angående giftermål, dop osv?
Krånligt kanske och inget jätteproblem, men hur skulle dina råd lyda? tack för svar!
Min starka spontana tanke är: ni är två i er relation. Det är fint att ni respekterar varandras livsåskådning - att du är kristen och han ateist. Jag tänker så här: väljer ni att gifta er och skaffa barn tillsammans så bör barnen ha förmånen att få ta del av bägge livsåskådningar. Ateismen finns överallt i vårt samhälle, den får alla barn på ett sätt i dag och din man står för den med. Därför tycker jag att din livsåskådning också måste få ta plats i barnens liv: självklart ska ni döpa barnen om du vill och din man inte har problem med det...Givetvis ska du fostra era barn efter era värderingar: ge dem redskap både för bön och bibelberättelser - men självklart också insikten att vissa tror på Gud andra inte. Det är ju att lära ut den respekt som du och din man dagligen visar varandra.
Jag har alltid hävdat att man måste våga ge barn redskap och upplevelser av många olika saker - hur ska de annars kunna välja själva sen?
Vad gäller kyrkbröllop så tänker jag likadant: om det inte spelar så stor roll för din man så varför inte gifta er i kyrkan. Jag utgår ifrån att det spelar roll för dig, att ni gifter er inför Gud och ber om Guds välsignelse.
Hoppas du fått någon hjälp med dina tankar: att foga samma olika livsåskådningar är inte enkelt - men då måste man ge plats för bägge i det gemensamma livet.
Guds välsignelse önskar jag dig