wappiz skrev 2010-06-10 09:29:18 följande:
Jag har några funderingar. Jag har faktiskt inte varit på dop i vuxen ålder, så jag är inte helt på det klara med saker och ting.
1. Vad är skillnaden på "dopfadder" och "gudmor / gudfar"?
2. Vad exakt innebär det att vara det? Att man bär fram barnet till dopfunten? ...men det måste väl vara större än så? Och måste dopfaddern själv vara döpt?
3. Kan man ha två dopfaddrar? Hur fungerar det isf rent praktiskt? Två personer kan ju knappast bära fram till dopfunten! Och "ska" de isf vara en av varje kön - liksom en gudMOR och en gudFAR - för två gudmödrar kan man väl inte ha? Om de inte är gifta förstås. Eller!?
HAHA, gud vad jag spekulerar. :) Snälla Liza - kom och red ut!
Ok - ska göra mitt bästa för att reda ut detta. För det första så är det enbart dopfadder man kan bli i Svenska kyrkan. Gudfar och Gudmor är ett äldre begrepp som inte är bevarat i kyrkoadministrationen - men dock hos kyrkans medlemmar
.
Gudmor och Gudfar var oftast förr ett juridiskt begrepp: där dessa ofta ett gift par och nära släktingar till barnet - stod som garanter att ta hand om barnet ifall det hände föräldrarna något, Detta ssystem var viktigt i en tid utan socialt skyddsnät.
I dag så behövs inte ett sådant system: det har vuxit bort och barnets dopfaddrar får inte automatiskt vårdnad ifall man som förälder går bort. Det behöver man skriva juridiska papper på.
Däremot är en dopfadder ett stort och hedersamt uppdrag: man måste vara döpt för att få bli fadder och ens särskilda uppgift är att vara en vuxen medvandrare med barnet som också har uppdraget att be för barnet och undervisa kristen tro. Kanske fira dopdagen och finnas med under konfirmationen på ett särskilt sätt. Hur dopfadderns faktiska roll sen blir, beror ju mycket på vem som blir fadder. Ber man sin vän, som är döpt, men egentligen ateist: ja då kommer förmodligen tyngpunkten i fadderskapet mer ligga på att vara en vettig vuxen som finns med och ger kärlek och stöd till barnet. Väljer man en vän eller släkting som själv har en tro så är det såklart enklare att den dimensionen i fadderskapet kommer med i relation till barnet.
Så svaret på din fråga är att du faktiskt kan ha flera dopfaddrar och av samma kön...Och vad gäller synen på att faddern bär fram barnet till dopfunten: ja den symboliken finns kvar från förr då modern fortfarande sågs som oren efter förlossningen så att en annan kvinna, gudmodern, fick gå till kyrkan och bära fram barnet. Den synen lever inte heller kvar i kyrkan så vill man själv som föräldrar bära sitt barn så gör det och låt faddrarna ta sig an andra uppgifter: kanske sjunga en solosång, läsa en dikt, läsa en bibeltext etc.
Hoppas jag rett ut något